صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

ثبات؛ واکنش بازار گوشت به تنظیم بازار

سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که این‌ میزان جوابگوی نیاز داخل است

امین محمودی
خبرنگار

 
بازار گوشت قرمز در کشورمان پس از یک ماه نوسان آرام گرفته و به نظر می‌رسد با واردات گسترده گوشت گرم گوسفندی از طرفی و توزیع گوشت منجمد از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام این بازار تا پایان ماه رمضان و اردیبهشت ماه سال آینده نوسانی نداشته باشد.
مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده‌اند که کمبودی در عرضه دام و گوشت ندارند و تنها بحث واردات را به منظور جلوگیری از روند افزایش قیمت و ثبات بازار انجام می‌دهند. به طوری که بنابر برآورد معاونت امور دام وزارت جهاد، سالانه ۹۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که این‌ میزان جوابگوی نیاز داخل است.

بازار گوشت قرمز به ثبات رسید
در همین خصوص منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران اظهار کرد: در داخل کشور کمبود دام و گوشت نداریم لکن چون در هفته‌های اخیر جهش قیمتی در گوشت گرم داشتیم فقط برای جلوگیری از شتاب قیمت قرار بر این شد واردات انجام شود.
وی افزود: در زمستان شرایط کشور در بحث دام خاص است نخست اینکه زایش در این فصل انجام می‌شود یعنی بخش زیادی از جمعیت دامی درگیر این موضوع می‌شود. مسأله دیگر اینکه به دلیل شرایط جوی جابه‌جایی دام کم می‌شود و به طور کلی در زمستان تقاضا افزایش می‌یابد. رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام در سال 1401 از منابع داخلی ذخیره‌سازی انجام داد و در کل ذخایر خوبی داشته و در بازار نیز عرضه شده است، به طوری که قیمت تعریفی برای گوشت منجمد دام سبک گوسفندی و گوساله 150هزار تومان بوده است. وی گفت: از لحاظ داشته‌های موجود در بخش گوشت قرمز مشکلی وجود ندارد، مشکل جهش قیمتی اخیر در کالاها است که سبب شد قیمت گوشت قرمز نیز سرعت قیمتی بالایی بگیرد، البته از اواسط هفته گذشته ثبات قیمت را شاهدیم.

توزیع ۱۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی
از طرف دیگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از توزیع ۴هزار و ۵۰۰تن گوشت قرمز منجمد در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار و اصناف خبر داد. جبرئیل برادری افزود: با توجه به ایام پایانی سال و جهت رفاه حال شهروندان به منظور تنظیم بازار محصولات پروتئینی، توزیع گوشت قرمز منجمد آغاز شده است.
وی ادامه داد: این کالاهای مصرفی در سطح میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، واحدهای صنفی و… بدون محدودیت در حال عرضه است و تا پایان ماه مبارک رمضان نیز این روند ادامه خواهد داشت. برادری تأکید کرد: روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت قرمز منجمد در تهران به فروش می‌رسد که علاوه بر آن گوشت گرم نیز در حال عرضه است.
این مقام مسئول اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و ۱۶۲ تن گوشت گرم گوساله از محل واردات توزیع شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی