صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

تحقق برون سپاری در وزارت جهاد کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی در جهت کاهش تصدی‌گری و با هدف ساماندهی، امور اجرایی خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند

نفیسه امامی
خبرنگار

 براساس اسناد بالادستی دستگاه‌های اجرایی ملزم به واگذاری وظایف تصدی‌گری خود به بخش خصوصی هستند و در همین راستا نیز وزارت جهاد کشاورزی واگذاری امور به بخش خصوصی را در فهرست سیاست‌های کلان خود قرار داده است و به همین منظور تنظیم بازار قند و شکر، محصولات طیور تخمگذار، تنظیم بازار میوه شب عید، خرید حمایتی و جمع‌آوری مرغ‌های مازاد، بازار برنج خارجی و چای را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌‌های قند و شکر کشور
وزارت جهاد کشاورزی با توجه به سیاست‌های کلی دولت در جهت کاهش تصدی‌گری و با هدف ساماندهی امور اجرایی صنایع قند و شکر از جمله کنترل قیمت، توزیع و واردات این محصول، تفاهمنامه‌ای از سوی معاونت توسعه بازرگانی این وزارتخانه با انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران به امضا رسانده است.
تفاهمنامه مذکور به منظور واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در کنترل و تنظیم بازار است که بعد از این، مسئولیت امور اجرایی از قبیل برنامه‌ریزی تولید قند و شکر، تنظیم بازار و مدیریت واردات شکر در سطح کشور در چهارچوب ضوابط و سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی را به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران واگذار می‌کند.

واگذاری زنجیره کامل مرغ و  تخم‌مرغ
زنجیره کامل مرغ و تخم‌مرغ از برنامه‌ریزی در حوزه تخمگذار، توزیع، تنظیم بازار، مدیریت صادرات و واردات و مرغ گوشتی و  طیور تخمگذار به ترتیب به اتحادیه مرغداران گوشتی و اتحادیه مرکزی مرغداران میهن واگذار شد.  پیشتر شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به جمع‌آوری مرغ‌های مازاد از سطح بازار و ذخیره‌سازی می‌کرد اما حالا وزارت جهاد این مأموریت را به عهده اتحادیه و تشکل‌ها از جمله اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گذاشته است تا با تأمین اعتبار توسط این وزارتخانه، ذخیره‌سازی مرغ انجام بگیرد.

واگذاری تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی
محسن شیراوند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی
با اشاره به اهداف دولت از مشارکت بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه شب عید اعلام کرده است در تأمین میوه شب عید بویژه سیب و پرتقال، دولت به دنبال توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و تأمین و حمایت از تولیدکننده است و در این راستا سازمان تعاون روستایی تحت هیچ شرایطی در اجرای تنظیم بازار میوه شب عید ورود نمی‌کند و فقط نظارت عالیه دارد. اتحادیه مرکزی تعاون روستایی، اتحادیه باغداران و اتحادیه بنکداران سه مجموعه خصوصی قدرتمند هستند که توان ایفای نقش در سطح کشور و ملی را دارند.

بازار برنج خارجی و چای در اختیار بخش خصوصی
معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه واگذاری وظایف خود به بخش خصوصی با انعقاد تفاهمنامه‌ای، بازار برنج خارجی را با هدف ساماندهی امور اجرایی از جمله کنترل قیمت، توزیع و واردات این محصول به انجمن واردکنندگان برنج ایران و بخش خصوصی فعال در این حوزه واگذار کرده است. این تفاهمنامه به منظور واگذاری امور اجرایی از قبیل واردات و اقدامات تنظیم بازار برنج است که بخش خصوصی تحت نظارت و در چهارچوب ضوابط و سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی اقدام خواهد کرد.
علاوه بر بازار برنج خارجی و در ادامه برون‌سپاری با انعقاد تفاهمنامه‌ای وظایف تصدی‌گری وزارت جهاد کشاورزی، تنظیم بازار چای شامل کنترل قیمت و توزیع و واردات به اتحادیه تولید کنندگان و بازرگانان چای واگذار شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی