صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

سازمان بازرگانی؛ تسلط دولت بر بازار را افزایش می‌دهد

کارشناسان در گفت‌وگو با «ایران» برنامه جدید دولت برای ساماندهی بازار را ارزیابی کردند

دولت بنا دارد سازمانی را تحت عنوان بازرگانی با ریاست مستقیم بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور راه‌اندازی کند تا بتواند تمرکز بر سیاست‌گذاری، راهبری برنامه‌ریزی نظارت و ساماندهی بازار را عملیاتی کند.
به گزارش «ایران»، شرایط موجود اقتصادی و معیشتی مردم، دولت را بر این امر وادار کرد تا نه وزارتخانه بلکه سازمانی را تحت عنوان بازرگانی با ریاست مستقیم بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور راه‌اندازی کند. دولت در این راستا طرحی دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه داد تا اسرع وقت در دستور کار هیأت رئیسه قرار گیرد. البته که این طرح موافقان و منتقدان خاص خود را دارد اما کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط موجود و وضعیت معیشتی عامه مردم این طرح به  تصویب خواهد رسید تا در تسهیل معیشت مردم در دولت مردمی صورت گیرد.
بر اساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران به همراه تمامی امکانات، تعهدات، وظایف و مأموریت‌ها، ساختار و نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول آنها و تمام وظایف و مسئولیت‌های حوزه بازرسی، بازار به ترتیب از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی منتزع و به سازمان ملحق می‌شوند.
همچنین در بند دیگر از لایحه تشکیل سازمان بازرگانی، انتزاع و انتقال سایر دستگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با هدف تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری برنامه‌ریزی نظارت و ساماندهی و با تأکید بر رویکرد تجمیع ادغام و کاهش تشکیلات و ساختارهای دستگاه‌های اجرایی مذکور با تصویب هیأت وزیران مجاز است.
 
فرهنگ‌سازی صحیح در مصرف مردم صورت گیرد
موسی الرضا ثروتی نماینده ادوار گذشته در مجلس اظهار داشت: هماهنگی بین دو وزارتخانه صمت و کشاورزی کار سختی است که رئیس جمهور باید شرایط لازم را برای تسهیل آن فراهم سازد. وی افزود: در واقع باید سیستم اجرای قانون برای تنظیم بازار و تصحیح نقشه کار فراهم شود تا به درستی این سازمان بتواند در سازماندهی اهداف خود موفق باشد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در وهله اول لازم است در مدیریت این سازمان شکل گیرد و از طرف دیگر فرهنگ‌سازی صحیح در مصرف مردم صورت گیرد تا این سازمان دچار سردرگمی نشود.
رئیس جمهور می‌تواند کنترل بازار را به دست گیرد
عزت‌الله یوسفیان ملا ضمن تأکید بر ایجاد سازمان بازرگانی، تصریح کرد: بشدت مخالف وزارتخانه در این حوزه هستم زیرا با توجه به تسلط اجرایی رئیس جمهور در این حوزه، معتقدم تغییراتی اساسی در ساماندهی و مدیریت بازار داخلی و خارجی رخ خواهد داد.
وی افزود: وظیفه سازمان بازرگانی اجرایی است و نظارت رئیس جمهور بر این امر بهترین گزینه است. عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بنده معتقدم ادغام وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت بسیار عجولانه شکل گرفت و به همین دلیل نظارت و اجرا اوامر این حوزه‌ها دچار اختلال شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: رئیس سازمان بازرگانی باید معاون رئیس جمهور باشد تا بتواند مشکلات را براحتی رفع کند.

جستجو
آرشیو تاریخی