صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

ذره بین

افقی روشن پیش روی روابط چین و ایران

تهران و پکن آمادگی دارند در زمینه انرژی و حمل و نقل مشارکت داشته باشند و انرژی خود را صرف اتصال جاده ابریشم در سراسر مناطق کنند

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری  پرداخته ایم:

 تارنمای اینترنتی روزنامه «چاینا دیلی» چین در گزارشی با عنوان «توسعه همکاری‌های ایران و چین در انتظار آینده‌ای روشن»، به سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به پکن پرداخته و از آن به عنوان موفقیتی بزرگ برای توسعه همکاری دو طرف یاد کرده است.
به گزارش ایرنا این رسانه چینی، در بیانیه مشترک میان ایران و چین جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و روابط تاریخی دو کشور را برشمرده است و از این سفر به عنوان فرصت مناسبی برای توسعه همکاری میان دو کشور یاد کرده است. همچنین طرح یک کمربند-یک جاده از سوی تهران به عنوان یک راهبرد کلیدی برای تسهیل توسعه جهانی در میان هم افزایی‌های ارتباطی جدید در نظر گرفته می‌شود. رئیس جمهور ایران در سفر به چین همچنین اعلام کرد: ایران از این طرح حمایت می‌کند.
بنابر اعلام رئیس جمهور، طرح یک کمربند-یک جاده ابتکار عملی برای توسعه جهانی و امنیت جهانی است و ایران در آن مشارکت خواهد داشت. بر اساس این گزارش، عزم مشترک برای سرعت بخشیدن به توسعه کشاورزی، صنعت، انرژی‌های تجدید پذیر و زیرساخت می‌تواند زمینه‌های بیشتری را برای توسعه طرح یک کمربند-یک جاده فراهم کند.
بر اساس این گزارش، عزم تزلزل ناپذیر چین و ایران برای توسعه همکاری‌های دوجانبه زمینه را برای اجرایی شدن توافقات دو کشور فراهم می‌آورد.
همچنین تمرکز بر گسترش تولید کالاهای با کیفیت بالا در ایران و افزایش همکاری شرکت‌های ایرانی با بازار چین می‌تواند تنوع بخشی در مبادلات تجاری میان دو کشور را به همراه داشته باشد.
توسعه روابط میان ایران و چین با در نظر گرفتن جایگاه پکن به عنوان شریک تجاری برتر ایران می‌تواند اهمیت زیادی در اجرایی شدن توافقنامه همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور داشته باشد.
بدون شک حمایت مشترک از چندجانبه‌گرایی و دسترسی به بازار می‌تواند افق‌های جدیدی را برای توسعه همکاری در چهارچوب‌های کلیدی منطقه‌ای بگشاید. این مسأله بیانگر ابتکار مضاعف چین برای گسترش عضویت در بریکس و حمایت مستمر ایران از مشارکت‌های احتمالی در سازمان همکاری شانگهای است.
این گزارش می‌افزاید سفر آیت‌الله رئیسی به چین گامی روبه جلو برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با چین به شمار می‌آید.همچنین چین و ایران صرف نظر از اینکه جریانات بین‌المللی به کدامین سو خواهند رفت، به توسعه همکاری‌های دو جانبه ادامه خواهند داد.
 توسعه همکاری میان ایران و چین می‌تواند به عنوان الگویی از بروز ثبات در خاورمیانه به شمار آید. همچنین چین حمایت خود را از توسعه فناوری کشاورزی درایران اعلام کرده است.
رئیسی با اشاره به ریشه‌های تاریخی دو کشور اعلام کرد ابتکار عمل یک
کمربند-یک جاده دو کشور را به یکدیگر نزدیکتر می‌کند.
این واقعیت را همچنین می‌توان در نظر گرفت که دو طرف به عنوان کشورهای متمدن آسیایی شناخته می‌شوند و این آمادگی را دارند تا انرژی خود صرف اتصال جاده ابریشم در سراسر مناطق کنند.
 تهران و پکن همچنین آمادگی دارند در زمینه انرژی و حمل و نقل مشارکت داشته باشند.در این گزارش همچنین به امضای ده‌ها سند همکاری دوجانبه در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به چین اشاره شده است.
در مجموع شکی نیست که توسعه روابط میان ایران و چین می‌تواند زمینه را برای ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه، پیشبرد همکاری‌های برد-برد در طرح یک کمربند-یک جاده و توسعه مردم محور فراهم آورد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی