صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر مطرح کرد

مردمی بودن و عدالت فرهنگی، ویژگی جشنواره های فجر امسال

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر روز جمعه پنجم اسفند ماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که به دبیری سیدعباس میرهاشمی از ۷ تا ۲۸ بهمن ماه در فرهنگستان هنر برپا بود، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین جمعی از مدیران فرهنگ و هنر، هنرمندان عرصه تجسمی، دبیران بخش‌های مختلف و همچنین داوران جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.
دراین مراسم از هفت هنرمند پیشکسوت عرصه تجسمی تجلیل شد و یاد و خاطره پنج هنرمند تازه درگذشته را گرامی داشتند.
رضا بدرالسماء(نگارگر)، محمدکاظم حسنوند (نقاش)، محمدعلی کشاورز (پژوهشگر)، محمد موحدیان عطار (طراح گرافیک)، فرهاد جمشیدی (تصویرساز) و محمدعلی جدیدالاسلام (عکاس) و محمدطاها بهبهانی (مجسمه‌ساز) هنرمندان پیشکسوتی بودند که با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر جشنواره روی سن تجلیل شدند.
به تمامی این هنرمندان از سوی دفتر تجسمی ارشاد، نشان عالی هنرهای تجسمی، تندیس طوبای زرین و لوح مفاخر اهدا شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم مهم‌ترین ویژگی جشنواره‌های فجر امسال را از نگاه خود بیان کرد. او همچنین در این سخنرانی از یک جمع بزرگ فروتنانه تقدیر کرد.
اسماعیلی با بیان اینکه جشنواره‌های فجر مردمی‌ترین جشنواره‌های هنری در تمام دنیا به حساب می‌آیند، گفت:«هیچ جای جهان نمی‌توان چنین جشنواره‌های متنوع فرهنگی هنری یافت که در بازه‌ای مشخص با حضور گسترده هنرمندان و مردم برگزار شوند.»
او با اشاره به برگزاری باشکوه جشنواره‌های فرهنگی هنری فجر سال‌جاری گفت:«خوشبختانه جشنواره‌های فجر امسال با حضور گرم هنرمندان و استقبال پرشور علاقه‌مندان به هنر به سرانجام رسید.»
وزیر فرهنگ با اشاره به ویژگی‌های جشنواره‌های فرهنگی هنری فجر گفت:«مردمی بودن مهم‌ترین ویژگی جشنواره‌های امسال بود به این معنا که این جشنواره‌ها در وهله نخست متعلق به مردم بودند.»
وی تأکید کرد: «جشنواره‌های فجر امسال به وضوح مردمی بودند، چرا که این رویدادهای فرهنگی هنری با حضور مردم عینیت یافت و این حضور همگان را به تحسین واداشت. به همین خاطر است که باید قدردان مردم هنردوست ایران بود که پشت هنرمندان و آثار هنری ایستادند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به حضور گسترده هنرمندان در جشنواره‌های فجر اشاره کرد و گفت:«قدردانی دوم باید نثار هنرمندان حوزه‌های مختلف باشد که به خواست مردم برای حضور در این جشنواره‌های مهم لبیک گفتند و چنان شد که چراغ جشنواره‌های امسال نسبت به همه ادوار پرفروغ‌تر باشد.»
اسماعیلی ظهور عدالت فرهنگی را از دیگر ویژگی‌های جشنواره‌های فجر دانست و گفت: «امسال عدالت فرهنگی را در جشنواره‌ها به عینه مشاهده کردیم. مثلاً در سینما، فیلم‌های جشنواره را با سینماسیار در دورترین نقاط  کشور به نمایش درآوردیم و با برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر، شور و احساس و اشتیاق را در نواحی مختلف کشور به نظاره نشستیم.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: «عدالت فرهنگی یعنی هنرمندان همه نقاط کشور بتوانند به اندازه استعدادهایشان نقش آفرینی کنند.»
آیین پایانی جشنواره تجسمی فجر همچنین با برگزاری بخشی با عنوان «یاد یاران» همراه بود که در آن یاد و خاطره هنرمندان فقیدی که در سال ۱۴۰۱ درگذشتند، گرامی داشته شد. هنرمندانی که در این حوزه از آنها یاد شد، بهزاد غریب‌پور(گرافیست)، مریم کاظم‌زاده (عکاس)، مسعود سپهر (گرافیست)، بابک برزویه (عکاس) و حبیب‌الله صادقی(نقاش) بودند.
همچنین در این مراسم برگزیدگان پانزدهمین جشنواره فجر با حضور وزیر فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند و از سه کتاب طوبای زرین (آثار جشنواره)، کتاب سال کاریکاتور ایران و مقالات فجر چهارده سال گذشته رونمایی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی