صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

در پی جلسه غیرعلنی و با حضور معاون اول رئیس جمهور در خانه ملت مطرح شد

هماهنگی مجلس و دولت برای کنترل بازار ارز

نمایندگان مجلس و مسئولان اقتصادی دولت درباره بازار ارز جلسه غیرعلنی برگزار کردند. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که با همراهی سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه راهکارهای دولت برای حل مسائل ارزی و شنیدن نظرات وکلای مردم در مجلس حضور یافته بود در این جلسه تأکید کرد: دولت اجازه نمی‌دهد معیشت مردم دچار مشکل شود. اقدامات کلانی برای ایجاد منابع درآمدی جدید در دستور کار دولت است که تأثیر زیادی بر کنترل بازار ارز خواهد داشت. مخبر با یادآوری بحران‌هایی همچون بحران کرونا و وضعیت نامطلوب فروش نفت که در هنگام تحویل گرفتن کار از دولت قبل وجود داشت و دولت سیزدهم توانست آنها را پشت سر بگذارد، گفت: بحران بعدی هم جنگ ترکیبی دشمن در ماه‌های گذشته بود و تمهیداتی اندیشیده شده که بحران‌های ارزی را هم پشت سر بگذاریم.
همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این جلسه باتوجه به اهمیت مسائل ارزی در کشور و نیاز به یک هماهنگی جدی و قوی بین دولت و مجلس برای سامان دادن این بازار برگزار شد، گفت: به جمع‌بندی‌ خوبی رسیدیم و با هماهنگی شکل گرفته و اقدام‌های دولت بر این مشکل فائق خواهیم آمد. سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز روز گذشته جزئیاتی از این جلسه غیرعلنی را تشریح کرد.

نرخ‌های ساختگی دلیل نوسان بازار ارز
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اتکا به توضیحات محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی درباره چرایی اختلال ارزی گفت: در حوزه واردات و صادرات ارز و مسائل مالی مشکلی وجود ندارد، فروش نفت خام ایران بر اساس آمار از حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون بشکه در روز به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده و تراز تجاری کشور نیز رو به رشد است. وی با بیان اینکه دولت معتقد است که دشمن به دنبال ایجاد تزلزل در بازار ارز است و این مشکلات بیشتر توسط عناصر خارج از کشور ایجاد می‌شود و به همین دلیل نرخ‌های ساختگی در بازار ارز وجود دارد، افزود: سیاست‌های ارزی شکست خورده در گذشته، تحریم، نرخ‌های غیر واقعی و ساختگی دشمن برای ایجاد تزلزل در بازار ارز از جمله مسائلی است که در شرایط فعلی بازار ارز اثرگذار بوده و بانک مرکزی در تلاش است ضمن اشراف لازم به بازار ارز، امور ارزی کشور را در سطح مطمئنی قرار دهد تا سبب کنترل آن شود.

همراهی مجلس با دولت در برابر جنگ ترکیبی
سخنگوی هیأت رئیسه، نمایندگان مجلس را در اعتقاد به اینکه فشارهای بیرونی و ورودهای مخربی که عناصر سوء‌استفاده کننده خارجی در بازار ارز دارند سبب مشکلات است با دولت هم نظرند، گفت: معتقدیم در جنگ ترکیبی تمام عیار دشمن، جنگ اقتصادی و متلاطم کردن بازار ارز از جمله اهداف دشمن است و در این جنگ ترکیبی مجلس در کنار دولت است. بر این اساس تصمیم گرفته شد کمیته مشترکی بین نمایندگان مجلس، دولت و سایر دستگاه‌ها برای ایجاد هماهنگی در زمینه ارز و پایان دادن به تلاطم بازار آن تشکیل شود.

آغاز رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور
همچنین پس از پایان جلسه غیرعلنی درباره بازار ارز، نمایندگان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را در دستور کار قرار دادند.
در جریان این رسیدگی و با رأی وکلای ملت سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال آینده ۴۰ درصد تعیین شد.
نمایندگان همچنین با بند ب تبصره ۱ این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی و خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها ۳۶ میلیون و ۳۸ هزار و ۷۵ میلیارد ریال تعیین شد. تعیین روش عرضه خوراک پتروشیمی‌ها و قیر در سال آینده نیز از جمله دیگر مصوبات بودجه‌ای جلسه علنی دیروز بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی