صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

در سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی دو طرح مهم محیط زیستی و صنعتی افتتاح شد

گام بلند دولت برای احیای دریاچه ارومیه

 در سفر روز گذشته رئیس جمهور به آذربایجان غربی، دو طرح مهم توسعه‌ای در شمال غرب کشور افتتاح شد. نخست، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، به عنوان بزرگ‌ترین پروژه زیست محیطی منطقه غرب آسیا و دیگری سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه. فرایند ساخت سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه از سال ۹۴ آغاز شد، اما به دلیل تخصیص نیافتن منابع پروژه تکمیل نشده بود، تا اینکه پس از سفر آیت‌الله رئیسی به آذربایجان غربی تکمیل پروژه در دستور کار قرار گرفت. اما به گفته رئیس جمهور، این طرحی فقط برای دریاچه ارومیه یا استان آذربایجان غربی نیست، بلکه یک طرح ملی است که منافع آن صرفاً مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیست، مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌ زیست قائل است. در گام دیگر برای احیای دریاچه ارومیه، به دستور رئیس جمهور و به صورت ویدیو کنفرانس عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه نیز آغاز شد. همچنین با اتصال سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به شبکه سراسری برق، تولید این نیروگاه به بیش از ۱۵۰۰ مگاوات افزایش یافت.

 یک طرح سودمند برای منطقه و همه کشور
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، این طرح را یک طرح ملی، نافع برای منطقه و برای همه کشور و نیز جلوه همت و کار جمعی و انسجام و وحدت ملی دانست.
رئیسی با بیان اینکه سامانه انتقال آب یکی از پروژه‌های نیمه تمام بود که تکمیل آن در این دولت در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد که این کار باید تا احیای کامل دریاچه ادامه یابد و دستگاه‌های مربوطه مأموریت خود در این زمینه را تمام شده نپندارند.
رئیس جمهور تأکید کرد: قطعاً در اجرای این پروژه حقابه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق احدی ضایع نخواهد شد. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری رشادت‌ها و مجاهدت‌های مردم این منطقه افزود: تا این وحدت، انسجام، روحیه همکاری و برادری میان مردم وجود دارد، دشمنان نمی‌توانند در مقابل این ملت کاری از پیش ببرند.

 بازدید از یادمان شهید بروجردی
آیت‌الله رئیسی از یادمان شهید محمد بروجردی فرمانده فاتح جبهه‌های غرب در دوران دفاع مقدس، در شهرستان نقده بازدید کرد.
رئیس جمهور در جمع پاسداران و اقشار مختلف مردم، با بیان اینکه وجب به وجب این مرز و بوم شاهد رشادت، جانفشانی و از خودگذشتگی پاسداران و نیروهای مسلح کشور است، شناساندن ابعاد شخصیتی شهید بروجردی برای نسل جوان را بسیار مهم دانست و از عوامل ساخت فیلم غریب درباره بخشی از زندگی این شهید والامقام قدردانی کرد.
وی افزود: نسل جوان ما باید بداند روزگاری کشورهای غربی به ما سیم خاردار هم نمی‌دادند، اما امروز به همت متخصصان و دانشمندان این کشور و به‌رغم همه تحریم‌ها و فشارها پیشرفته‌ترین صنایع و تجهیزات دفاعی در کشور تولید می‌شود و بسیاری از کشورها متقاضی آن هستند.

درخواست های کشورهای همسایه
 آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر دیروز، در دیدار با سبزپوشان ولایت علوی به مناسبت روز پاسدار، با اشاره به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حتی فراتر از مرزهای کشور در منطقه نیز همواره امنیت‌آفرین و امنیت‌ساز بوده‌اند، اضافه کرد: برخلاف نیروهای نظامی دشمن که همواره دنبال کشورگشایی و شرارت‌آفرینی هستند، نیروهای ایران در هر کجا که حضور یافته‌اند، موجب ایجاد امنیت شده و با شرارت‌ها برخورد کرده‌اند. وی گفت: جاهلیت قدیم امروز با شکل و شیوه مدرن،شنیع‌ترین اعمال را در جوامع رواج می‌دهد، اما سپاه پاسداران مفتخر به دفاع از ارزش‌های الهی است.  رئیس جمهور با اشاره به درخواست‌های مکرر برخی کشورهای همسایه که در جریان اغتشاشات اخیر شیطنت کرده بودند، افزود: آنها تصورشان این بود که جمهوری اسلامی با این تکانه‌ها دچار تزلزل خواهد شد، اما به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی درخت تناور و تنومند انقلاب اسلامی، مستحکم‌تر و پابرجاتر از همیشه است.

جستجو
آرشیو تاریخی