مسمومیت دانش‌آموزان لرستانی ربطی به مسمومیت‌های دانش‌آموزان قمی ندارد

اکرم رضایی
خبرنگار


در حالی که مسأله مسمومیت دانش‌آموزان قم که از ۸ آذر آغاز شد، تا به امروز به پاسخی روشن نرسید، خبرساز شدن مسمومیت دانش‌آموزان دختر در استان لرستان این گمانه را ایجاد کرد که آیا این دو اتفاق به هم ربط دارند. مهدی غیبی رئیس اورژانس بیمارستانی لرستان اعلام کرد: روز سه‌شنبه دوم اسفند ماه ساعت ۱۶ مسمومیت ۱۵ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد به اورژانس گزارش شد که بلافاصله چهار دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد. مصدومان این حادثه به بیمارستان آیت‌الله بروجردی منتقل شدند. براساس نظر اولیه کارشناسان آتش‌نشانی، نشت گاز مونوکسیدکربن متصاعد شده از دودکش سالن ورزشی مجاور مدرسه بوده است.
مسلم مرادی فرماندار بروجرد در گفت‌و‌گویی در این زمینه اظهار داشت: این دبیرستان در جوار یک سالن ورزشی که متعلق به اداره آموزش‌ و پرورش بوده واقع شده و لوله بخاری سالن ورزشی در مجاورت بیمارستان احمدیه روبه‌روی کلاس دانش‌آموزان تعبیه شده است. مونوکسیدکربن بخاری این سالن ورزشی از طریق پنجره کلاس وارد شده و تعدادی از دانش‌آموزان را مسموم کرده است.
در ادامه روز سه‌شنبه از سوی رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان خبر دیگری مبنی بر مسمومیت مجدد دانش‌آموزان در استان لرستان منتشر شد. وی اظهار داشت: تا کنون 52 نفر دیگر از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد دچار مسمومیت شدند. تعداد مسمومیت این دانش‌آموزان هر لحظه در حال افزایش است. دلیل مسمومیت این دانش‌آموزان بروجردی مشخص نیست. از این رو بازرسی به مسمومیت دانش‌آموزان بروجرد ورود کرده است.
سعید رازانی مدیرکل سازمان بازرسی لرستان در خرم‌آباد اظهار داشت: علت مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دبیرستان احمدیه بروجرد هنوز به‌خوبی روشن نیست و به‌همین دلیل این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفته است. به‌محض روشن‌شدن علت مسمومیت دانش‌آموزان بروجردی علت وقوع این جریان از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم می‌رسد.
در ادامه نریمان سبحانی‌نیا مدیر آموزش و پرورش بروجرد در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره مسمومیت دانش‌آموزان این استان گفت: علت مسمومیت همچنان در درست بررسی است، ولی هنوز متأسفانه شورای تحقیقات وزارت بهداشت استان علت مسمومیت را مشخص نکرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اتفاق ارتباطی با مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم دارد، گفت: این موضوع ارتباطی به مسمومیت دانش‌آموزان در قم ندارد. برای حادثه روز سه‌شنبه کارشناسان گفتند که دودکش یک سالن ورزشی که در مجاورت کلاس درس بوده موجب مسمومیت آنها شده است. اکنون حال عمومی دانش‌آموزان خوب گزارش شده و کم کم در حال ترخیص هستند و ما مسمومیت حاد نداشتیم.
پدرام پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین خبرها از بررسی علت مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم اظهار کرد: تاکنون مشخص شده است که مسمومیت از نوع «غیرحاد» بوده است. مسمومیت دانش‌آموزان از نوع غیرحاد است و عوارض آن پایدار نیست. اگر در استان‌های دیگر نیز مواردی از مسمومیت یافت شود، سازکارهای بررسی علت مسمومیت اتخاذ می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی