صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

پاسخ اعضای کابینه دولت به سؤالات خبرنگاران

پرداخت 88 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق تأمین اجتماعی به بانک‌ها

روز گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت مهم‌ترین تحولات حوزه‌های کاری خود را با خبرنگاران در میان گذاشتند که مهم‌ترین آنها، پرداخت 88 هزار میلیارد تومان از بدهی صندوق‌های تأمین اجتماعی به بانک‌ها، با کمک دولت بود. گزارشی از این رویداد را می‌خوانید.

 مرتضوی: تسویه بدهی صندوق‌ها به بانک ها
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت 88 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق تأمین اجتماعی به بانک‌ها، با کمک و مساعدت دولت خبرداد. سیدصولت مرتضوی با قدردانی از دولت بابت تأمین کسری بودجه شدید صندوق‌های تأمین اجتماعی، از جمله صندوق فولاد و سایر صندوق‌ها، اظهارکرد: در سال‌جاری دولت در دو مرحله به صندوق‌ها کمک کرد؛ اولاً بدهی انباشته شده صندوق تأمین اجتماعی که در اعداد بزرگ‌ترین بدهی به بانک‌ها بود، با کمک دولت ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت و با بانک‌های عامل تسویه شد. وی افزود: از سوی دیگر در شورای عالی اقتصادی و با اهتمام سران قوا، حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان که نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان آن از مطالبات معوق صندوق‌ها بود، دولت تصویب کرد (که پرداخت شود.) مرتضوی با اشاره به اینکه این مبلغ از طریق سهام شرکت نفت شازند به تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌ها پرداخت شد، اضافه کرد: خوشبختانه تشریفات اداری آن طی شد و اکنون(صندوق‌ها) به بانک‌ها بابت مازاد برداشت، ریالی بدهکار نیستند. وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در بودجه سال آینده هم برای صندوق‌ها از محل‌های مختلف تأمین منابع شده است، واگذاری سهام شرکت‌ها و تهاتر نفت را از جمله پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این زمینه برشمرد و افزود: در شورای عالی اقتصادی هم پیشنهادات جدیدی مطرح است که اگر این پیشنهادات تصویب شود، در سال ۱۴۰۲ تقریباً بخش اعظمی از مطالبات صندوق‌ها از دولت اخذ می‌شود.
 
منصوری: هفته آینده؛
سفر رئیس جمهور به بوشهر
معاون اجرایی رئیس‌جمهور از سفر آینده رئیس جمهور به بوشهر در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفند خبر داد که در ادامه دور دوم سفرهای استانی دولت انجام می‌شود. محسن منصوری اضافه کرد: همچنین هفته آینده برای پیگیری و پیشبرد مصوبات دور اول سفرهای استانی، مبلغ 12 هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات به حساب استان‌های مختلف وازیر می‌شود و تا پایان سال یک مرحله تخصیص دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد.
 
میرکاظمی: برنامه دولت برای عدالت در پرداخت ها
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره مسأله افزودن رقم ثابت به حقوق سال آینده اظهارکرد: آنچه دولت پیشنهاد داده متوسط افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها بود، به این ترتیب که حقوق‌های پایین، به میزان بیشتر و حقوق‌های بالا، درصد کمتری از این افزایش را دریافت می‌کردند.
سیدمسعود میرکاظمی با بیان اینکه بر همین مبنا و با توجه محاسبات مالیات، تعدیل در پرداختی‌ها انجام می‌شد، افزود: مشکل این بود که همیشه حقوق پایه را افزایش داده و برای آن سقف تعیین می‌کردند، اما این کار باعث می‌شود کسانی که در میانه دوران خدمت کاری خود هستند، انگیزه خود را برای کار از دست بدهند.
 
وحیدی: مجلس لایحه مهاجرت را بررسی کند
احمد وحیدی وزیر کشور درباره طرح تأسیس سازمان ملی اقامت که با لایحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی ادغام شده است، گفت: کلیات این لایحه در مجلس تصویب شده، اما باید جزئیات آن هم بررسی و تصویب شود و از مجلس می‌خواهیم هر چه زودتر بررسی این لایحه را به سرانجام برساند.
 
بهادری جهرمی: افتتاح چهار شهرک صنعتی در ۴ استان
سخنگوی دولت از بررسی کلیات لایحه هفتم برنامه در جلسه روز گذشته هیأت وزیران خبرداد و گفت که طی دو هفته آتی جلسات فوق‌العاده برگزار خواهد شد تا بتوانیم لایحه برنامه هفتم را تا پایان امسال به مجلس ارسال کنیم. علی بهادری جهرمی، موافقت دولت با افتتاح چهار شهرک صنعتی در ۴ استان را از مصوبات روز گذشته دولت برشمرد و افزود: همچنین مطابق دستورالعمل هیأت وزیران درباره فروش کالا از طریق حراج عمومی، مقرر شد توسط سازمان اموال تملیکی، کالاهایی که دارای ارزش حداکثر تا سقف نصاب معاملات کوچک هستند، از طریق حراج برخط و به صورت خرده فروشی عرضه شوند. همچنین کالاهایی که تا دو برابر نصاب معاملات متوسط هستند از طریق برگزاری حراج حضوری به فروش برسند.
 
زارع پور: عضویت ۳۵ میلیون نفر در پیام رسان‌های داخلی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات میزان استفاده مردم از پلتفرم‌های داخلی را رو به افزایش عنوان کرد و گفت: بیش از ۳۵ میلیون نفر از مردم کشور عضو پلتفرم‌های داخلی شدند. عیس زارع‌پور، کاربران «ایتا» را ۲۱ میلیون کاربر فعال در ماه برشمرد و گفت: نزدیک به ۱۵ میلیون نفر در پیام رسان «بله» و 38 میلیون نفر نیز در پیام رسان «روبیکا» فعالیت ماهانه دارند. وی درباره واردات گوشی تلفن همراه و ممنوعیت آیفون ۱۴ نیز با بیان اینکه هرگونه محدودیتی که ممکن است مشکلاتی برای مردم ایجاد کند، باید اطلاع‌رسانی شود، گفت که وزارت ارتباطات در حوزه ثبت سفارش گوشی و محصولات الکترونیکی مسئولیتی ندارد.

خاندوزی: تفکیک ۸/۵ میلیون حساب تجاری و شخصی
وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به تفکیک حساب های تجاری و شخصی گفت: طبق گزارش بانک مرکزی این کار حداقل برای ۸/۵ میلیون حساب تجاری و شخصی تفکیک شده است که تکمیل آن به عهده دوستان بانک مرکزی است. سید احسان خاندوزی همچنین با اشاره به حواشی منتشر شده درباره نشست خبری‌اش، گفت: سؤال درباره حکمرانی اقتصادی بود ‌که به تفصیل در مورد آن صحبت کردم، اما آن خبرگزاری شیطنت کرد و فقط از عبارات ابتدایی صحبتم استفاده کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی