صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

گشتی حوالی اخبار برپایی سی‌وچهارمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

آغاز ثبت‌نام ناشران علاقه‌مند به‌میزبانی کتاب‌دوستان

گروه فرهنگی/نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به سی‌وچهارمین دوره برپایی خود رسیده که متولیان فرهنگی از اواخر آذرماه گام‌های اولیه برای میزبانی اهالی نشر از علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی در بهار سال 1402 را برداشته‌اند؛ از تازه‌ترین خبرهای مرتبط با آن می‌توان به اعلام فراخوان برای ثبت‌نام ناشران و علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد بین‌المللی صنعت نشر اشاره کرد.

    تداوم برپایی‌همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی
بنابرگفته‌ علی رمضانی سخنگو و قائم‌ مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ثبت‌نام ناشران برای حضور در «سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» از ششم اسفند آغاز می‌شود. ناشران متقاضی حضور در این نمایشگاه می‌توانند با مراجعه به سامانه ketab.ir  ضوابط و شرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
بهار امسال اهالی کتاب برای نخستین مرتبه شاهد برپایی همزمان بخش مجازی و فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران بودند، اتفاقی که در سی‌وچهارمین دوره هم بنابر گفته‌های مسئولان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان تداوم خواهد داشت. از این طریق حتی برای علاقه‌مندانی که امکان مراجعه حضوری به نمایشگاه کتاب تهران را ندارند هم فرصتی برای دسترسی به تازه‌های نشر فراهم می شود.
در همین رابطه اعلام شده که هر ناشر مجاز است با توجه به ضوابط و مقررات نمایشگاه در هر دو شکل نمایشگاهی(فیزیکی و مجازی) یا فقط در شکل مجازی شرکت کند. سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی این دوره از نمایشگاه، کتاب‌های منتشر شده سال ۱۳۹۸به بعد و در شکل مجازی کتاب‌های منتشر شده سال ۱۳۹۲به بعد خواهد بود.

    محل برگزاری نمایشگاه قطعی نشده
چندی قبل یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره محل‌های احتمالی میزبانی نمایشگاه کتاب تهران گفته بود که  بنابر بررسی‌ها به نظر می‌رسد  مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب هنوز آمادگی میزبانی از این رویداد بین‌المللی صنعت نشر را ندارد. چندی بعد هم مسئولان شهری از این گفتند که برای تحقق این میزبانی در بهار پیش رو در تلاش هستند. با این حال رمضانی، قائم مقام سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفته که محل برگزاری این رویداد علمی- فرهنگی هنوز مشخص نشده است. اما آنچه قطعی شده زمان برگزاری است که به اردیبهشت ماه سال 1402 موکول شده است.
در همین رابطه، اواخر ماه گذشته فراخوانی به این مضمون منتشر شد که ناشران متقاضی حضور در سی وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید برای کنترل اطلاعات کتاب‌های خود به سامانه isbn.ketab.ir مراجعه کرده و نسبت به اعلام وصول کتاب‌ها اقدام کنند. از همین بابت خانواده‌هایی که فرزندان آنان از طریق نمایشگاه مجازی کتاب و شخصاً دست به خرید کتاب می‌زنند می‌توانند آسوده خاطر باشند که عموم آثار عرضه شده برخوردار از مجوزهای لازم نشر هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی