صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تحریم وی توسط اتحادیه اروپا: موضوع مهمی نیست

استقبال از پیشنهاد نخبگان برای رفع اشکالات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گروه فرهنگی- محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به تحریم خود از سوی اتحادیه اروپا گفت:« موضوع مهمی نیست و شما هم خود را درگیر این‌ موضوع نکنید».
وی در ادامه با بیان اینکه در سال آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه زیرساخت های بخش فرهنگ اهتمام خواهد داشت، افزود: «در حوزه نیروی انسانی نیز با پیگیری هایی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، مصوبه ای آماده شده تا بخش مهمی از دغدغه های آنها برطرف شود.»اسماعیلی درباره ادغام خبرگزاری ها نیز گفت:« خبرگزاری ها دو بخش است؛ گروهی که در زیرمجموعه وزارت ارشاد است که می خواهیم اینها را ساماندهی کنیم؛ گام بعدی در دولت است که نیازمند توافق های بین دستگاهی است که آن را پیش خواهیم برد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین  در پاسخ به سؤالی درباره توقیف روزنامه سازندگی گفت: رویکرد آیت‌الله رئیسی تلاش حداکثری بر حفظ آزادی بیان بوده و چه در زمان مسئولیت در قوه قضائیه و چه در دوران ریاست‌جمهوری، شخصاً این موضوع را پیگیری کرده و از حقوق اصحاب رسانه دفاع کرده‌اند. با تأکید رئیس‌جمهور تلاش می‌کنیم حداکثر سعه‌صدر در برخورد با تخلفات رسانه‌ها را داشته باشیم. هیأت نظارت بر مطبوعات یک تشکیلات غیر دولتی و متشکل از نمایندگان دستگاه‌ها و قوای مختلف است و دولت نیز در این هیأت تنها یک رأی دارد. در مورد رأی اخیر هیأت هم تلاش زیادی شده بود تا با نشست‌های حضوری و تذکرات، از صدور آرای توقیف جلوگیری شود، اما متأسفانه اصرار بر تخلف، هیأت را مجبور به این رأی کرد.

ساختار مدیریت اربعین تغییر می‌کند
همچنین وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان حج و زیارت با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از سازمان حج و زیارت، اظهار کرد:« با آقای بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی درباره حل مشکل پروازهای حج قراری گذاشتم و در اولین جلسه سعی می‌کنیم این مشکل را حل کنیم. همه ما باید تلاش کنیم موارد و مطالبات مقام معظم رهبری اتفاق بیافتد.»اسماعیلی از ابلاغیه رئیس‌جمهور درباره تشکیل شورای اربعین با وجه غالب فرهنگ و زیارت خبر داد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره اربعین، اظهار کرد: «امسال که اربعین برگزار شد یکی از افتخارات بزرگ دولت بود. نزدیک به ۴ میلیون نفر به زیارت اباعبدالله الحسین (ع) رفتند، اما با این حال معتقدیم باید راهبری موضوع عتبات در یک شورای عالی مثل شورای عالی حج و زیارت انجام شود. صورت و شکل کار باید غلبه وجه فرهنگی و زیارتی باشد. نیاز به تمهید مسایل امنیتی، امری محفوظ است و اینکه باید همه امکانات برای این اتفاق مهم بسیج شود، سر جای خود، اما مدیریت کار در چنین نهاد و شورایی باید صورت گیرد. رئیس‌ جمهور بعد از پایان اربعین ابلاغیه مهمی را خطاب به من و وزیر کشور صادر کرد که سیاستگذاری آن در چنین شورایی انجام شود. جریان اربعین دولتی نیست، دولت نهایتاً تسهیل‌کننده و برطرف‌کننده موانع است. ما تلاش می‌کنیم شورای عالی جلسات منظمی داشته باشد و دبیرخانه‌ای برای پیشبرد اربعین تشکیل شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگرانی از قیمت حج با توجه به نرخ ارز، اظهار کرد: «دو مصوبه خوب از دولت دریافت شده که یک مصوبه برای حج است تا قیمت ارز مورد نیاز آن تثبیت شود که مصوبه آن صادر شد. برای ارز عتبات هم نگران‌هایی مطرح بود که با وجود اختلاف نظرهایی، اما آقای رئیس‌جمهور تأکید داشت این قیمت را به ثبات برسانیم که تصویب شد و قرار است مصوبه ستاد اقتصادی دولت هم صادر شود که آن هم در دستور کار قرار دارد.»

استقبال اسماعیلی از پیشنهاد نخبگان برای رفع اشکالات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه شنبه در مجتمع فرهنگی و تفریحی باغ زیبا وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی میزبان قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر کشور بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع بخشی از جامعه فرهیخته نخبگان کشور و قدردانی از بنیاد ملی نخبگان برای تشکیل چنین جلسه‌ای در سخنانی اظهار کرد: «بسیار مشتاق شنیدن نقطه نظرات و نکات مطروحه در این جلسه از سوی نخبگان هستم.»
محمدمهدی اسماعیلی ضمن اظهار امیدواری از استفاده از دیدگاه های نخبگان کشور به منظور بهبود هرچه بیشتر فعالیت های حوزه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: «اگر موارد و اشکالاتی در اجرای برنامه های حوزه های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته باشد، تلاش خواهم کرد در این نشست شنونده خوبی باشم و همچنین نسبت به اصلاح موارد توضیحاتی نیز ارائه کنم.»
اسماعیلی گفت:« وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی گری حوزه های مختلفی از بنیاد بازی های رایانه ای و مرکز توسعه ای فرهنگ و هنر در فضای مجازی که نظارت بر پلتفرم‌ها و صدور مجوزها و بخش های مختلف را برعهده دارد، تا حوزه های سنتی تر از جمله حوزه کتاب، مطبوعات، سینما و تئاتر را عهده‌دار است.»
وی ادامه داد: «ضمن اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای سازمان های وابسته بسیاری از جمله سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و موسسه مطبوعاتی ایران است که چندین روزنامه منتشر می کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی