صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

نُتِ سی و هشتم

یک فرصت مغتنم برای هنرمندان جوان

دو گروه موسیقی از شهر یزد با مولوی‌خوانی و سعدی‌خوانی در تالار رودکی به روی صحنه رفتند.
کاوه صالحی (نوازنده تار ) و (حسین مهر وکیلی) خواننده  این گروه بودند.
کاوه صالحی (سرپرست گروه موسیقی سنتی مهر ) جشنواره موسیقی فجر را یک موقعیت مناسب برای معرفی هنرمندان شهرستانی دانست و گفت:  اجرا در تالار رودکی و روی صحنه جشنواره فجر افتخاری برای هنرمندان شهرستانی است که  از این طریق می‌توانند خود را به جامعه موسیقی معرفی کنند. بخش دوم اجرا به سعدی‌خوانی یکی دیگر از گروه‌های موسیقی از یزد اختصاص داشت.
 در این اجرا گروه موسیقی «سرو سپید» یزد رپرتواری از اشعار سعدی را اجرا کردند.  محمد مهدی دریاباز (خواننده این گروه) پیش از اجرا  خطاب به تماشاگران گفت: بسیار مفتخرم ساز و آوازی را از حضرت سعدی در دستگاه شور اجرا کنم که امیدوارم مورد پسند مخاطبان واقع شود. پیش درآمد، ساز و آواز ، چهار مضراب و تصنیف «نرگس مست» از جمله قطعاتی بود که این گروه موسیقی در جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.
محمد مهدی دریاباز  با نام هنری دامون (خواننده)، محمد طایفی‌(نوازنده سنتور) و فرزاد امینی (نوازنده تنبک) اعضای گروه موسیقی «سرو سپید یزد» را تشکیل می‌دهند.  
محمد مهدی دریاباز (خواننده گروه موسیقی سرو سپید یزد)  حضور و اجرا در جشنواره فجر را یک فرصت مغتنم برای هنرمندان جوان خواند و گفت: معتبرترین  جشنواره موسیقی در ایران جشنواره موسیقی فجر  است. صحنه‌  فجر برای من جوان شهرستانی فرصتی را فراهم کرده است که معرفی و شناسایی شوم. در واقع جشنواره فجر برای من یک اعتبار است.

انتقال هنر از نسلی به نسل دیگر
اجرای گروه موسیقی «پامچال» به سرپرستی امید نی‌نواز از شهرستان تربت جام خراسان رضوی در بخش موسیقی نواحی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در ساعت۲۱:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران به کار خود پایان داد.
 علی جمعه نی‌نواز (نوازنده دهل)، حسین اصلاحی (نوازنده سرنا)، سعید سیاوشی و امیر علی کریمی صدر (چوب بازان) و امید نی‌نواز (سرپرست و نوازنده دهل)  اعضای گروه موسیقی «پامچال» از شهرستان تربت جام خراسان رضوی بودند که به اجرای موسیقی خراسان و چوب بازی پرداختند.
 امید نی‌نواز درباره فعالیت گروه «پامچال» گفت: «نواختن موسیقی و چوب بازی خراسانی در خاندان ما از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. پدر من علی‌جمعه نی‌نواز ۵۰ سال است به دهل نوازی مشغول است و من نیز حدود ۲۰ سال می‌شود که کار خود را در این زمینه شروع کرده ام و از سال ۱۳۸۰ به صورت گروهی تحت عنوان پامچال کارمان را ادامه می دهیم.»
این هنرمند افزود: «چوب ‌بازی به دوشکل یک‌چوبه و دوچوبه انجام می شود که چوب بازان ما به اجرای دو چوبه پرداختند و تعداد حرکاتی که آنها در این بازی داشتند، حدود ۱۸ حرکت بود که این حرکات در روند اجرا تکرار هم می‌شود.» گروه «پامچال» دراین برنامه قطعاتی را مثل مقام «راه جنگ عجم»، پیش درآمد و جنگ چوب یا همان چوب بازی نواختند.

جستجو
آرشیو تاریخی