صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

زیورآلات، شهر یزد را ملی کرد


 یزد صنایع‌دستی‌ معروف و متنوعی از جمله حصیربافی، سفال، شعربافی، دارایی‌بافی و چاقوسازی یا حتی زیورآلات سنتی از فلزات مختلف بویژه طلا هم دارد. یزد سال 1399 به‌عنوان شهر زیورآلات سنتی کشور با دامنه‌ زیورآلات طلا، مس، نقره و حتی سنگ‌های زینتی ثبت ملی شد. پیش از آن هم شیوه ساخت انگشتر گالو، شیوه سنتی تیزابکاری طلا و نحوه ساخت گوشواره کشکی به صورت جداگانه نیز در فهرست آثار ملی قرار گرفته‌اند.
با توجه به خاص بودن طلای یزد و برای معرفی جهانی آن، قرار است شهرک زیورآلات سنتی در این استان راه‌اندازی شود.

شهرک طلایی
عبدالمجید عربی، معاون صنایع‌دستی استان یزد در این باره به روزنامه ایران می‌گوید: «ما در یزد شهرک‌های صنعتی زیادی داریم و تصمیم گرفتیم شهرکی با محوریت زیورآلات سنتی (طلا و جواهر) هم در این استان ایجاد کنیم تا همه‌ کارگاه‌ها یک‌جا تجمیع شوند و بتوانیم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و همچنین بازار هدفمندتری فراهم نماییم.
با این کار پتانسیل‌های بیشتری در حوزه آموزش و بازاریابی  ایجاد می‌شود، امکانات ویژه‌ای از جمله سالن همایش خواهیم داشت و امنیت‌های لازم را برای آن فراهم خواهیم کرد. ما یک‌سری کارگاه‌های پراکنده در سطح استان داریم که هر کدام مجبورند هزینه‌های زیادی برای هر یک از این مزایا صرف کنند.»
او ادامه می‎دهد: «زمانی که شهر یزد در حوزه زیورآلات سنتی ثبت ملی شد، شامل فلزهای دیگر هم بود اما با توجه به اینکه بسیاری از هنرمندان فعال حوزه زیورآلات سنتی با طلا کار می‌کنند، بنابراین حوزه طلا در اولویت قرار دارد اما هنرمندان زیورآلات سنتی دیگر هم که مواد اصلی‌شان فلزی بجز طلا باشد نیز می‌توانند در این شهرک فعالیت کنند.»

واگذاری زمین
معاون صنایع‌دستی استان یزد در پاسخ به این سؤال که ساخت شهرک زیورآلات در چه مرحله‌ای است، اعلام می‌کند: «مراحل بروکراسی‌ اداری ساخت شهرک زیورآلات انجام شده است و در مرحله واگذاری زمین برای ساخت آن هستیم.»
عربی همچنین درباره اینکه چرا از ظرفیت بازار سنتی زرگری یزد که در بافت تاریخی وجود دارد استفاده نمی‌کنند، توضیح می‌دهد: «کارگاه‌های طلاسازی با محل عرضه متفاوت هستند. راسته‌ طلای بازار سنتی یزد محلی برای عرضه است و همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد اما حضور برخی از این کارگاه‌ها در محدوده بازار باعث آلودگی می‌شود و اگر این کارگاه‌ها از محدوده شهری خارج شوند بهتر است، چراکه از شیوه‌های غیرسنتی هم برای تولید زیورآلات استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیازمند فضاهای بزرگ‌تری هستند. قاعدتاً باید بهتر و قوی‌تر از گذشته در این زمینه کار کنیم تا طلای استان یزد که برند است، بهتر و بیشتر شناخته شود.  تمرکز ما برای احداث شهرک زیورآلات سنتی روی تولید محصولات و آموزش آن است.»

جستجو
آرشیو تاریخی