صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

پس از بیش از یک دهه بشار اسد به عمان رفت

استقبال رسمی از اسد در مسقط

وصال روحانی
مترجم

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، روز دوشنبه وارد عمان شد تا اولین سفر رسمی‌اش را به این کشور طی بیش از یک دهه تجربه کند.
این سفر در حالی شکل گرفته که از زلزله هولناک اخیر سوریه که در آن بیش از شش هزار نفر جان باختند فقط دو هفته می‌گذرد.
به گزارش آسوشیتدپرس زلزله اخیر سبب شد، اسد که به سبب مناقشه‌های داخلی سوریه از سوی بعضی دولت‌های عربی منطقه تحریم شده بود، مورد استقبال قرار گیرد. دیدار اسد و سلطان هیثم بن طارق بعد از استقبال رسمی که از وی در فرودگاه به عمل آمد، در کاخ سلطنتی در شهر مسقط پایتخت عمان شکل گرفت. وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای متذکر شد حاکم عمان مراتب همدردی خود را به اسد و مردم سوریه ابلاغ و برای درگذشتگان طلب مغفرت کرده است. اسد هم به نوبه خود سیاست‌های «همیشه توأم با اعتدال» سلطان‌نشین عمان را ستود و متذکر شد منطقه ناآرام خاورمیانه اینک بیش از هر زمانی محتاج این‌گونه سیاست‌ها است.

یافتن راهی تازه و شفاف
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر جدید بشار اسد بیش از پیش یخ روابط سوریه با همسایه‌های عرب خویش را که پس از رویارویی دولت دمشق با برهم‌زنندگان آرامش در سطح سوریه در 12 - 10 سال گذشته برقرار شده بود، آب می‌کند. همسو با این روند لزوم کمک‌رسانی جامعه جهانی به مصدومان زلزله هولناک اخیر سوریه (که البته نمونه شدیدتر آن در ترکیه رخ داد) پای آن دسته از کشورهای عرب را که قبل از رویدادهای اخیر موضع سردی نسبت به دمشق داشتند، به ورطه یاری‌رسانی باز کرده است. با این حال طریق دقیق‌تر این کمک‌رسانی‌ها توسط دولت‌های عرب در دست تدوین است و هنوز نهایی نشده است. فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه در این خصوص گفت: «بازگشایی برخی روابط مسدود شده قبلی ما با سوریه مستلزم وضع قواعدی شفاف و تازه است ولی اقدامات ضروری در این باب آغاز شده است.»

یک استثنا
به گزارش رویترز به‌رغم وضع نشدن فرمول‌های یک ارتباط رسمی و جدید سیل کمک‌های چند کشور عربی به سوریه به قصد برخاستن این کشور از مصایب یک زلزله کم سابقه در دو هفته اخیر برقرار و خیره‌کننده بوده و دولت ریاض هم با وجود اظهارات وزیر خارجه‌اش سهم قابل‌توجهی در ارسال محموله‌های کمکی داشته است.
با این حال برای عمان در زمینه روابطش با سوریه باید استثنا قائل شد زیرا در زمان اوج فعالیت تروریست‌های ضد دولتی و جنایتکاران داعشی و رویارویی ارتش سوریه با این ستیزه‌جویان در سال‌های 2019 و 2020 هم عمان با نادیده گرفتن فشارهای جامعه بین‌المللی از تحریم سوریه پرهیز کرده و روابط آشکار و نهان خود با دولت دمشق را محفوظ نگه داشته و حتی در اواخر سال 2020 سفارت خود در این شهر را پس از مدتی تعطیلی و سکوت از نو فعال کرده بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی