صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

کره شمالی در بازه 48 ساعته 3 موشک پرتاب و امریکا را تهدید کرد

اقیانوس آرام، سیبل آتش پیونگ یانگ

شقایق بردبار
خبرنگار


کره شمالی در کمتر از 48 ساعت پس از شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما، دو موشک بالستیک دیگر نیز به سمت سواحل شرقی خود پرتاب کرد. همزمان با این پرتاب‌ها، خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سخنانی هشدار داد: «پیونگ یانگ می‌تواند اقیانوس آرام را تبدیل به سیبل آتش کند.»
به گزارش خبرگزاری رویترز، پرتاب این دو موشک، تنها دو روز پس از آن انجام می‌شود که کره شمالی در واکنش به مانورهای مشترکی که امریکا به طور جداگانه با کره جنوبی و ژاپن داشت، اقدام به شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما کرد. بنا بر اطلاعاتی که رسانه‌های کره شمالی منتشر کرده‌اند، این دو موشک از یک موشک‌انداز چندگانه پرتاب شده و در 395 و 337 کیلومتری آب‌های کره شمالی فرود آمده‌اند. خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز تأکید کرد، این موشک‌ها که قابلیت مجهز شدن به تجهیزات هسته‌ای را دارند، می‌توانند دشمن را فلج کنند.
در پی پرتاب‌های دیروز کره شمالی، وزارت دفاع ژاپن خبر داد، این دو موشک حدود ساعت 22 به وقت گرینویچ (بامداد کره شمالی) پرتاب شدند. بنابراین گزارش، فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن نیز خواهان نشست فوری شورای امنیت شد که بنابر گزارش خبرگزاری «جیجی» قرار بود شب گذشته برگزار شود. اما با توجه به تنش‌هایی که بین امریکا با روسیه و چین بر سر جنگ اوکراین و پرواز بالن چینی بر فراز ایالات متحده وجود دارد، بعید به نظر می‌رسید که این نشست منجر به صدور قطعنامه‌ای علیه کره شمالی شود.
در واکنش به این پرتاب‌ها، کره جنوبی نیز اقدام همسایه شمالی‌اش را محکوم کرد و آن را «اقدام تحریک‌آمیز شدیدی» توصیف کرد که باید «فوراً» متوقف شود. یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در نشست امنیتی فوری که برگزار شد، خطرات و تهدیدهای کره شمالی را بررسی کرد و وزارت خارجه این کشور نیز تحریم‌هایی را علیه 4 فرد حقیقی و 5 نهاد کره شمالی که در ارتباط با برنامه تسلیحاتی این کشور هستند، اعلام کرد. این وزارتخانه تأکید کرده، این سریع‌ترین واکنشی است که سئول تاکنون نسبت به پرتاب‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ یانگ داشته است.
تحلیلگران هشدار داده‌اند، با توجه به سخنانی که کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی بیان داشته، به نظر می‌رسد که پیونگ یانگ تصمیم دارد موشک‌های بیشتری شلیک کند، ضمن اینکه اشاره او به اقیانوس آرام، می‌تواند به معنای پرتاب موشک به سمت قلمرویی که امریکا در جزیره گوام دارد، باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی