صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

در حالی که اتحادیه آفریقا بر تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی تأکید کرده، اعتراض منتقدان داخلی نیز تل آویو را رها نمی‌کند

نتانیاهو، بی اعتبار در داخل، بی آبرو در خارج

زهره صفاری
خبرنگار

بیانیه اتحادیه آفریقا درباره تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر، از این نهاد که در پی اخراج فضاحت بار نماینده رژیم صهیونیستی از نشست این اتحادیه انجام شد و همچنین تأکید این بیانیه بر حمایت از مردم فلسطین، آن هم در شرایطی که تصمیمات دولت افراطی بنیامین نتانیاهو، برای چندمین هفته متوالی هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به خیابان‌ها کشانده، سران افراطی این رژیم را نه تنها در داخل بلکه در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی با چالش مواجه کرده و باعث شده آنها خطر را بسیار نزدیک احساس کنند.
به گزارش المانیتور، پس از جنجال سازی‌های صهیونیست‌ها درباره ماجرای اخراج شارون بار لی، نماینده این رژیم در نشست آدیس آبابا که به گفته شاهدان در اواسط مراسم مخفیانه وارد سالن نشست شده بود، اتحادیه آفریقا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بلوک آفریقا مدتها پیش از این نشست، عضویت این رژیم به عنوان ناظر را تعلیق کرده بود و هنوز نیز برای رفع آن به نتیجه نرسیده است. از همین رو نیز دعوت از نماینده این رژیم پس گرفته شده بود. بنابراین برخلاف ادعای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره معتبر بودن دعوت از بار لی، حضور او بدون مجوز بوده و همین امر شائبه‌هایی را درباره قصد صهیونیست‌ها برای نظارت بر روند این نشست به وجود آورده است.

نه به رژیم اشغالگر
سران خشمگین تل آویو، مسئولان الجزایر و آفریقای جنوبی را پشت پرده این رفتار می‌دانند اما موسی فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا با رد این اتهامات گفت: «این اتفاق تبعات تصمیم جنجالی بود که در سال 2021 با رأی به حضور نظارتی نماینده این رژیم در نشست اتحادیه آفریقا گرفته شد. در آن زمان این اقدام با موجی از اعتراضات از سوی مقامات ارشد آفریقایی و از جمله آفریقای جنوبی همراه شد و به همین دلیل عضویت این رژیم حتی به عنوان عضو ناظر به حالت تعلیق درآمد. این تعلیق همچنان برقرار بود و به همین خاطر ما نماینده این رژیم را به نشست دعوت نکردیم.»
 در همین حال آفریقای جنوبی نیز در برابر اتهام زنی‌های صهیونیست‌ها سکوت نکرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این ادعای تل آویو را رد می‌کنیم چراکه درباره درخواست عضویت این رژیم به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا هنوز در بلوک تصمیم‌گیری نشده است. بنابراین تا زمانی که اتحادیه آفریقا چراغ سبزی در این باره نشان نداده است نماینده این رژیم نمی‌تواند در نشست بنشیند و نظارت داشته باشد. بنابراین، آفریقای جنوبی یا الجزایر نبوده‌اند که مانع این حضور شده‌اند بلکه قوانین و مقررات بودند که مانع حضور شارون بار لی شدند.»
 در همین حال به نوشته العالم در بیانیه پایانی این نشست سران اتحادیه آفریقا، مخالفت صریح خود با سیاست‌های ضد فلسطینی رژیم صهیونیستی را نیز اعلام کردند. در این بیانیه آمده است: «مخالفت اسرائیل با طرح‌های فلسطینی و بین‌المللی برای از سرگیری مذاکرات را محکوم و از درخواست فلسطینیان برای عضویت کامل در سازمان ملل حمایت می‌کنیم و خواستار پشتیبانی جهانی در این خصوص هستیم.»

تشدید اعتراض‌ها
در سرزمین‌های اشغالی
گرچه تنها چند ماهی از آغاز به کار دولت افراطی نتانیاهو می‌گذرد اما تلاش‌های آنها برای مشروعیت بخشیدن به قانون گریزی هایشان، علاوه بر شنبه‌ها، دوشنبه‌ها را نیز به صحنه‌های اعتراضات داخلی گسترده بدل کرده است. اعتراضاتی که دیروز در شهرهای مختلف از تجمع مقابل کنست در قدس گرفته تا تل آویو برگزار شد.
تایمز اسرائیل نوشت برگزارکنندگان تظاهرات «روز ایستادگی» همزمان با برگزاری نشست کنست برای رسیدگی به طرح پرانتقاد اصلاحات سیستم قضایی، هزاران نفر را در شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی به خیابان‌ها کشاندند. آنها که این دومین دوشنبه‌ای است که چنین تظاهراتی را برگزار کرده‌اند، مدعی شده‌اند، تا زمانی که در این طرح بازنگری نشود، دست از اعتراض برنمی‌دارند. این در حالی است که کنست، قرائت طرح را آغاز کرده و قرار است بخش‌هایی از آن را به رأی بگذارد. گرچه این روند تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت. برگزار کنندگان دوشنبه‌های اعتراضی در بیانیه‌ای با خطرناک خواندن این اصلاحات اعلام کردند: «این خطرناک‌ترین قانون خواهد بود و اگر این طرح به رأی گذاشته و تصویب شود، مذاکرات کاملاً غیرقانونی خواهد بود.»
هفته گذشته نشست کمیته با درخواست اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی برای مصالحه در این باره و مذاکره پیگیری شد اما او تداوم این شرایط را برای آینده این رژیم خطرناک خواند. این هشدار با اخطارهایی از سوی مقامات قضایی، اقتصادی، تجاری و امنیتی این رژیم نیز قوت گرفت اما همچنان نتوانست مانع از اقدامات دولت نتانیاهو شود. به باور کارشناسان نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش امیدوارند با تصویب طرح اصلاحات در سیستم قضایی، مداخله قانونی در روند دولت را به حداقل برسانند و بدون نظارت تصمیم گیری‌های جنجالی خود را اجرایی کنند و همچنین با تعیین کمیته انتخاب قضات در دادگاه‌های این رژیم، اعضای احزاب و سیاستمداران را وارد این حوزه کرده و از عضویت قضات در این کمیته‌ها ممانعت کنند.
به گزارش آسوشیتدپرس، دیروز نیز کابینه این رژیم بدون توجه به شکاف ایجاد شده در داخل این رژیم و حتی درخواست امریکا برای خویشتنداری، روند تصویب این طرح را پیگیری کرد. در همین راستا سرکوب معترضان نیز در دستور کار قرار گرفت. به گزارش وبگاه صهیونیستی والا، هشت نفر از فعالان معترض که مانع رفتن اعضای کنست به پارلمان شده بودند توسط نیروهای پلیس این رژیم دستگیر شدند. همچنین برخی خیابان‌های قدس اشغالی نیز توسط نیروهای امنیتی مسدود شد تا از پیشروی تظاهرکنندگان ممانعت شود.

 

خبر پلاس

هراس بن گویر از تهدیدهای مجازی
به نظر می‌رسد ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، حتی از فعالیت‌های مجازی فلسطینی‌ها نیز نگران شده است چراکه در تصمیم تنش آفرین دیگری برای جلوگیری از آنچه او «اقدامات تحریک آمیز» خوانده، خواستار برخورد با فلسطینی‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی شده است. براساس این گزارش، دستور بن گویر شامل گرفتن غرامت مالی، مصادره تلفن همراه و دستگاه‌های رایانه‌ای افرادی است که اقدام به تحریک انجام عملیات در سرزمین‌های اشغالی می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی