صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

تلاش برای کاهش هزینه زندگی کارگران

میزان دستمزد کارگران نباید طبق قانون از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد

محدثه جعفری
خبرنگار

هادی ابوی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص روند تعیین افزایش دستمزد کارگران برای سال 1402 گفت: حدود یک ماه است کارگروه تعیین مزد در شورای عالی کار تشکیل شده است تا با بررسی شرایط موجود در جامعه، سبد معیشت خانوار کارگری، میزان تورم و یک سری مؤلفه‌های دیگر به عددی برای دستمزد کارگران در سال 1402 دست یابند.
در جلسه بعدی شورای عالی کار که طی چند روز آینده برگزار خواهد شد در مورد نتایجی که این کارگروه به دست آورده‌اند، بحث و تبادل‌نظر کرده و با چکش‌کاری به عددی برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده خواهیم رسید.وی ادامه می‌دهد: بحث اصلی آن است که کارگران باید زندگی شرافتمندانه داشته باشند یعنی بتوانند از پس هزینه‌های جاری زندگی‌شان برآیند. براساس آمار مراجع رسمی هزینه معیشت زندگی از 14 تا 19 میلیون است و باید دریافتی کارگران را به این عدد نزدیک کنیم تا بتوانند از پس شرایط کنونی جامعه برآیند.
ابوی با بیان آنکه دولت در همین راستا تلاش‌هایی برای کاهش هزینه‌های زندگی کارگران در سطح جامعه انجام داده است، افزود: تلاش گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت بر این است تا زندگی کارگران تأمین شود.

تلاش برای همخوانی زندگی کارگران با دریافتی شان
بخشی از این پوشش هزینه‌ها با افزایش دستمزد توسط کارفرمایان صورت می‌گیرد و در بخش دیگر آن دولت دست به کار شده و به‌صورت پایلوت در برخی از استان‌ها با کاهش هزینه‌های اقلام و برگشت به قیمت‌های گذشته هزینه‌های زندگی کارگران را کاهش داده است. آنچه که برای ما مهم است همخوانی زندگی کارگران با دریافتی‌شان است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم به‌صورت بین‌المللی افزایش حقوق کارگران را محاسبه کنیم، باید آنالیزی شامل هزینه‌های زندگی، تفریح سالم و پس‌انداز کارگر را ایجاد کنیم تا درصد واقعی افزایش حقوق به دست آید.
اما متأسفانه چند سالی است که فاکتور پس‌انداز از زندگی کارگران ما جدا شده و همه دخل‌شان صرف امور جاری زندگی می‌شود و سال‌هاست که فاصله معناداری بین هزینه‌های زندگی و دریافتی کارگران به وجود آمده است.
ابوی با اشاره به نبود تناسب بین افزایش حقوق کارگران و کارمندان بیان کرد: نباید میزان افزایش حقوق کارمندان تأثیری بر افزایش حقوق کارگران داشته باشد. ما در گذشته هم این تجربه را داشتیم و همه می‌دانیم که هیچ تناسب و نسبتی بین افزایش حقوق کارمندان دولت و حقوق کارگران وجود ندارد. وضعیت حقوق کارگران با کارمندان بسیار متفاوت است.
کارمندان در فیش‌های حقوقی بحث‌هایی مانند کارانه ، اضافه کاری و... دارند که می‌تواند بخشی از هزینه‌های خانوار کارمندی را تأمین کند اما در حوزه کارگری اینچنین نیست و دریافتی‌شان همان حقوقی است که در جلسات نمایندگان دولت، کارگری و کارفرمایی تعیین می‌شود.
نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان صحبت‌هایش با اشاره به حداقل دریافتی کارگران در سال‌جاری گفت: 4 میلیون و 200 هزار تومان حداقل دریافتی کارگران است که با حق مسکن، بن
خوار و بار و... یک میلیون و 500 هزار تومان به آن افزوده می‌شود و اگر فرزند هم داشته باشند حق اولاد به این مبلغ اضافه می‌شود. حداکثر حقوق و مبلغ دریافتی کارگران عدد ثابتی ندارد و بنای آن به نسبت کاری است که کارگر انجام می‌دهد و با کارفرما بر سر آن مبلغ توافق می‌کند. آنچه که مهم است میزان دستمزد کارگران نباید طبق قانون از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی