صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۰

نُتِ سی و هشتم  از اجرای دلچسب رزم‌نوازان تا تأکید شاعر ایرانی به بخش بین‌الملل

سومین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، میزبان یک گروه موسیقی ارکسترال با عنوان «رزم‌نوازان دفاع مقدس بود که شامگاه یکشنبه با رهبری سرهنگ فاضل عالیشان در تالار وحدت روی صحنه رفت. این ارکستر متشکل از گروه کر و با سازبندی، سازهای بادی، سنج و تیمپانی به رهبری ارکستر«فاضل عالیشان» و نوازندگانی که از یگان موزیک دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) انتخاب شده بودند، به اجرا درآمد.
تالار رودکی هم میزبان شب ساز ایرانی بود که اجرا‌کنندگان این شب یعنی تکنوازان سنتور و تار، در سال‌های گذشته آثارشان نامزد جایزه باربد بود. سانس دوم تالار رودکی با اجرای گروه «نغمه سپهر» برگزار شد. بهداد کیافر، (سنتور)، محمد مشفق (نی)، حسین روزبهانی (تار)، حسن آزاده‌فر(تنبک)، سیدمحسن حسینی (آواز) و فرشید قلی‌زاده (کمانچه) اعضای گروه «نغمه سپهر» بودند که در تالار رودکی به صحنه آمدند. فرشید قلی‌پور از نوازندگان گروه «نغمه سپهر» اجرا در جشنواره موسیقی فجر را تجربه بسیار خوبی خواند و گفت: پتانسیل جشنواره موسیقی فجر بسیار بالا است و این جشنواره بستر خیلی خوبی برای حمایت از هنرمندان و معرفی آنها به جامعه موسیقی محسوب می‌‌شود از طرفی برگزاری این رویداد می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سالن‌های موسیقی بکشاند.
سالن میلاد نمایشگاه هم با اجرای ناصر زینلی و میثم ابراهیمی برگزار شد و این دو خواننده موسیقی پاپ، قطعات خاطره‌انگیزشان را به هواداران خود تقدیم کردند.
گروه موسیقی «نوای خراسان» نیز سانس اول اجرای «کوشک باغ هنر» را در بخش موسیقی نواحی روی صحنه برد. این گروه در دو سبک؛ آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز یعنی تربت‌جام اجرا کرد. اعضای این گروه را عبدالخالق عزیزی‌زاده (سرپرست گروه و خواننده، نوازنده دوتار و هارمونی)، عبدالقادر عزیزی‌زاده (خواننده و نوازنده رباب)، محسن عسکریان (نوازنده دوتار) و مبین آثاری‌جامی (نوازنده دف و طبل) تشکیل دادند.
اجرای گروه «آصف علی خان» از کشور هندوستان نیز از برنامه‌های فرهنگسرای نیاوران بود که با استقبال مخاطبان کشورهای مختلف، شبی پرشور را رقم زد.
آصف علی خان (سرپرست گروه، نوازنده هارمونی و خواننده)، شاداب علی (نوازنده کیبورد)، فیصل علی (خواننده) و اسلم‌خان (نوازنده طبلک) گروه چهار نفره موسیقی هندوستان بودند که با اجرای قطعات فارسی و هندی شبی خاطره‌انگیز را در فرهنگسرای نیاوران رقم زدند. قطعات «ای پادشه خوبان»، «آه می‌کشم تو را» و «ساز دلم ساز کن» به زبان فارسی در این کنسرت اجرا شدند.
علیرضا قزوه، شاعر ایرانی و ترانه‌سرا درباره لزوم توجه هر چه بیشتر به بخش بین‌الملل در جشنواره موسیقی فجر گفت: «همواره باید به هنر سایر کشورها توجه داشته باشیم بویژه موسیقی کشورهای همسایه مانند کشورهای فارسی‌زبان، عرب‌زبان و سایر کشورهایی که اشتراکات فرهنگی زیادی با آنها داریم زیرا حضور هنرمندان سایر کشورها باعث تبادلات فرهنگی-هنری خواهد شد.»
او ادامه داد: «اختصاص یک اجرا برای گروه‌های بخش بین‌الملل کم است چراکه این بخش قطعاً مثل همین اجرا با استقبال مخاطبان همراه خواهد بود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی