صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

اخبار

حجم مبنا از ۱۳ نماد فرابورسی دیگر حذف شد
پیرو اطلاعیه ۹ بهمن ۱۴۰۰ شرکت فرابورس ایران با موضوع ضوابط مربوط به ماده ۲۲ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس، پس از بررسی‌های صورت گرفته از تاریخ یکم تا ۳۰ دی ماه سال‌جاری، ۹ نماد دارای بازارگردان در بازارهای اول و دوم فرابورس به شرح جدول از روز سه‌شنبه ۲ اسفند ماه اعمال نخواهد شد.
نمادهای مذکور شامل «فروژ»، «بالاس»، «یهپاک»، «ساینا»، «بنو»، «وپویا»، «پارتا»، «غپونه» و «غدانه» می‌شود.
همچنین پیرو اطلاعیه یادشده شرکت فرابورس ایران، پس از بررسی‌های صورت گرفته از تاریخ یکم تا ۳۰ بهمن ماه سال‌جاری، ۴ نماد دارای بازارگردان در بازار پایه از روز سه‌شنبه دوم اسفند ماه اعمال نخواهد شد.
نمادهای مشمول شامل «حشکوه»، «شصفها»، «شفارا» و «وهنر» می‌شود.

 

منابع ارزی شرکت‌های بورسی براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود
به گزارش سنا، با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران از روز سه‌شنبه مورخ ۲ اسفند ۱۴۰۱ منابع ارزی ناشران بورسی، از جمله ناشران حاضر در صنایع شیمیایی، فلزی و نفتی، از این پس بر اساس مکانیزم جدید مبتنی بر منابع و مصارف (عرضه و تقاضا) کشف قیمت می‌شود.

 

رشد سودسازی لبنیاتی‌های بورسی با وجود کاهش فروش
هرچند که لبنیات یکی از صنایعی است که محصولات آن مشمول قیمت‌گذاری دستوری می‌شود، اما برخی از شرکت‌های لبنیاتی با ایجاد تنوع در محصولات توانسته‌اند محصولات خود را با قیمت‌هایی متفاوت به فروش برسانند. این روند در 9 ماهه 1401 باعث شد تا شرکت‌های لبنیاتی فعال در بازار سرمایه با وجود کاهش در تولید، سود خالص خود را 234 درصد نسبت به 9 ماهه 1400، افزایش دهند.
به گزارش چابک آنلاین، براین اساس، بررسی صورت‌های مالی 10 شرکت لبنیاتی فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، این شرکت‌ها در 9 ماهه 1401 حدود 841 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده‌اند. این رقم بیش از 3 برابر مدت مشابه سال قبل است.
رشد سود‌سازی لبنیاتی‌ها در حالی است که این شرکت‌ها در مدت مذکور تنها 395 هزار تن انواع محصولات را تولید کرده‌اند.
این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 35 هزار تن یا به عبارتی 24 درصد کمتر بوده است.
داستان سود‌سازی لبنیاتی‌های بورسی زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این شرکت‌ها در ابتدای سال‌جاری موظف به خرید شیر (3.2درصد چربی) به قیمت هرلیتر 12 هزارتومان از دامداری‌ها شده‌اند.
هرچند که گفته می‌شود شرکت‌های لبنیاتی توانستند با خرید ارزانتر شیر از دامداری‌ها، سود‌سازی خود را به مراتب افزایش دهند و حاشیه سود محصولات تولیدی خود را بهبود بخشند، به نظرمی رسد این شرکت‌ها توانسته‌اند برای سهامداران خود عملکرد موفقی را به ثبت برسانند و بازدهی بسیار مناسبی را به ارمغان آورند.
سودسازی که با توجه به پیشنهاد شرکت‌های لبنیاتی برای افزایش سرمایه، به نظر می‌رسد در سال‌جاری برای سهامداران خرد، عایدی زیادی نداشته باشد و در بلندمدت شرکت‌ها بتوانند با انجام طرح‌های توسعه‌ای مناسب بازدهی خود را افزایش دهند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی