صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۰

نُتِ سی و هشتم برگزاری جشنواره موسیقی یک ضرورت اجتماعی است

گروه هنرستان موسیقی دختران تهران در سانس اول دومین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت. تارا قهرمانی، فاطمه مزارعی، آلما نگهبان و مدیا احمدیان اعضای گروه موسیقی هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران بودند که در تالار رودکی به اجرای صحنه‌ای پرداختند. پریسا زهتابیان مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران درباره این گروه و اجرای آنها در جشنواره بیان کرد: «هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران پنج سال است که در جشنواره موسیقی فجر در بخش غیر رقابتی شرکت دارند؛ حضور و اجرا در جشنواره فجر انگیزه خوبی برای کار کردن و تلاش بیشتر هنرجویان می‌شود؛ ما هر سال گروه‌های بیشتری برای اجرا در جشنواره داشتیم متأسفانه در سه سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا امکان گروه‌نوازی هنرجویان در جشنواره نبود چون تعدادی از آنها نمی‌توانستند به اجرا بروند؛ هنرجویان ما در واقع پس از سه سال، امشب برای گروه‌نوازی به صحنه فجر  آمدند.»
 او اظهار کرد: «حضور هنرجویان موسیقی در جشنواره فجر و اجرای صحنه‌ای باعث روحیه نشاط و افزایش همدلی در جامعه می‌شود و در شرایط فعلی برگزاری جشنواره موسیقی یک ضرورت اجتماعی بود. «پیش درآمد اصفهان»، «درآمد»، «دونوازی سنتور و تار»، «بهار دلنشین»، سولو کمانچه و رنگ اصفهان قطعاتی بود که هنرجویان هنرستان موسیقی کشور   در  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.
 
جشنواره موسیقی فجر یگانه امید هنرمندان
کنسرت «قوالی» از کشور افغانستان در سانس دوم و درساعت 21:30  در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  به روی صحنه رفت.
گروه موسیقی «سلام» به سرپرستی حمید ساعد، عبدالستار رسولی (آوازخوان و هارمونی‌نواز)، محمد حبیبی (آوازخوان و هارمونی نواز)، میراحمد علیزاده (رباب نواز)، عابدین محمدی (دوتار نواز) اجرای دوم فرهنگسرای نیاوران را به خود اختصاص دادند. این گروه موسیقی با اجرای قطعات «پیر من و مراد من»، «ای قوم به حج رفته کجایید»، «شاد کن جان من که غمگین است»، «در جان چه کرده منزل، جانان من محمد»، «نمی‌دانم چه محفل بود»، «از ناله دل من» و ... به اجرای برنامه پرداختند. حمید ساعد، سرپرست گروه «سلام» از کشور افغانستان درباره اجرای کنسرت «قوالی» گفت: «موسیقی «قوالی» شامل اشعار عارفانه و صوفیانه است و این سبک موسیقی در مرز بین موسیقی فولکلور و آماتوری در جریان است. اشعار این موسیقی شاد و معانی والایی دارد. تمام موسیقیدانان افغانستان در هر دوره و مرحله‌ای از کار هنری‌شان قرار دارند باید با این سبک آشنایی داشته باشند به گونه‌ای که در بین آهنگ‌هایی که می‌نوازند، حداقل یکی از آنها باید به «قوالی» بپردازد.»  این هنرمند با اشاره به تأسیس گروه «سلام» مطرح کرد: «گروه موسیقی ما حدود 30 نفر عضو دارد که از سال 1366 با عنوان پیشکسوتان مهاجرین افغانستان بنیاد این گروه را بنا کردیم.  سرپرست گروه «سلام» افغانستان درباره برگزاری جشنواره عنوان کرد: «جشنواره موسیقی فجر یگانه امید هنرمندان است. جشنواره‌ها باعث می‌شود تا ما دیده شویم، مردم ایران و سایر کشورها ما را بشناسند و نتیجه مثبت و خوبی دارد. برگزاری جشنواره‌های موسیقی باعث تبادلات گسترده فرهنگی بین هنرمندان کشورها با یکدیگر می‌شود. ما در جریان همین رویدادهای هنری به اشتراکات فرهنگی زیادی دست پیدا کردیم و تاکنون با هنرمندان ایرانی نیز به صورت تلفیقی به تولید آثار موسیقایی پرداخته‌ایم. ما همه آریایی هستیم و موسیقی این مرزهای بین ما را حذف کرده است.»
جستجو
آرشیو تاریخی