صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

دیروز‌چه‌خبر؟

اینجا ستون «دیروز‌چه‌خبر؟» است و ما خبرهای دیروز 30 بهمن ۱۴۰۱ خورشیدی را برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم:

 
  محاکمه شکنجه‌گران دوران پهلوی به‌عنوان خواسته‌ای که پس از انتشار تصویر  پرویز ثابتی سرشکنجه‌گر ساواک در تجمع سلطنت‌طلبان مورد مطالبه جامعه قرار گرفته است، روز گذشته موضوع پرسش برخی رسانه‌ها از  وزیر کشور قرار گرفت. احمد وحیدی در این‌باره به فارس، گفت: نه تنها شکنجه‌گران ساواک، بلکه همه کسانی که در دوره پهلوی منابع مالی کشور را غارت کرده‌اند باید مورد پیگرد قرار گیرند و جمهوری اسلامی این مسأله را دنبال می‌کند.

  وزیر کشور همچنین با بیان اینکه 95 درصد ایرانیان خارج‌ از کشور علاقه‌مند به حفظ ارتباط با سرزمین خود هستند، به تمهیدات دولت برای ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و به پرسش ایرنا، در این‌باره اینگونه پاسخ داد که صدور کارت‌ملی برای ایرانیان خارج از کشور بدون نیاز به حضور در ایران، تسهیل سفر آنها به ایران و برطرف کردن موانع احتمالی برای سرمایه‌گذاری‌شان در کشور، از جمله تمهیدات در دستور کار شورای‌عالی ایرانیان است.
  عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در توئیتی دعوت مقامات آلمان از وابستگان رژیم سابق برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ را مصداق بارز دخالت آشکار در امور داخلی کشورها دانست و تأکید کرد: این کار، مسئولیت بین‌المللی دولت آلمان را در پی دارد.  سفیر کشورمان در اتریش هم طرح موضوع ایران در نشست مونیخ را بدون حضور مسئولی از ایران در تضاد با ادعای اروپایی‌ها درباره کلیدی دانستن گفت‌وگو برای مقابله با چالش‌ها دانست و نوشت: فرار از گفت‌وگوی انتقادی از ویژگی‌های یک رویداد متمدن موفق نیست.

  قاهر۳۱۳ که در ابتدا به‌عنوان یک جنگنده معرفی شده بود،‌ قرار است از سال آینده به‌عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین پنهان‌کار مورد استفاده قرار گیرد. امیر‌افشین خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع علاوه بر اعلام این خبر به تکامل یافتن  دانش قطعه‌سازی در مجموعه سازمان صنایع هوایی اشاره کرد و گفت: امروز می‌توانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید کنیم و دانش تعمیرات اساسی (اورهال) هواپیماهای تجاری را به طور کامل در شرایط تحریم به دست آورده‌ایم.

  امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری با بیان اینکه دولت یک لایحه دو‌فوریتی را به مجلس ارسال کرده که هدف آن تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار است، گفت: با فرض اینکه این سازمان فعلاً تشکیل نشده است، طرحی را برای ایام نوروز تدوین کردیم تا گشت‌های مشترک در تعزیرات، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت را فعال کنیم. این هماهنگی انجام شده است تا گشت‌های مشترک نظارت بر بازار بزودی فعال شده و نظارت بیشتری بر بازار صورت گیرد.

  دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری روز گذشته اعلام کرد: یازدهمین اجلاس رسمی این مجلس در دوره پنجم، روزهای دوم و سوم اسفندماه در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار می‌شود. بر اساس اعلام آیت‌الله احمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت، میهمان این اجلاسیه خواهد بود و اعضای مجلس خبرگان روز پنجشنبه پس از زیارت مرقد امام راحل با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند.

  روز گذشته همچنین بخشی از برنامه‌های در دستور کار کمیسیون‌ها و صحن مجلس اعلام شد. ادامه بررسی طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و‌ مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی و نیز لایحه نظارت بر تجارت مرزی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رسیدگی به طرح تقویم مدارس در کمیسیون آموزش، از جمله این  دستورکارها است.

جستجو
آرشیو تاریخی