صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

رئیس جمهور در گفت‌‌وگو با شبکه تلویزیونی چینی:

ما به دنبال توافق خوب هستیم ولی غرب توافق را دنبال نکرد

یکی از برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در سفر دو روزه به جمهوری خلق چین، گفت‌و‌گو با شبکه‌های تلویزیونی این کشور بود؛ گفت‌و‌گوهایی که زمینه تبیین و تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درباره مسائل مختلف، از جمله روابط با چین و مراودات با غرب را برای جمعیت بیش از یک میلیارد نفری این کشور فراهم کرد. رئیس جمهور از جمله در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی سی.جی.تی.ان (CGTN) چین، هم درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به عضویت در پیمان شانگهای گفت و هم از بازی‌های دوگانه غرب نسبت به ایران، مذاکرات رفع تحریم‌ها و اغتشاشات. آیت‌الله رئیسی، پیمان شانگهای را سازمانی رو به جلو توصیف کرد و ضمن اشاره به رفتارهای متناقض غرب، تأکید کرد که تحریم‌ها نمی‌تواند کشور ما را متوقف کند. در کنار متن اظهارات آیت‌الله رئیسی در این گفت‌و‌گو، نفس انجام این مصاحبه نشان‌دهنده رویکرد جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به افکارعمومی چین و گسترش ارتباطات میان ملت‌ها، در کنار ارتباط میان دولت‌ها است؛ این واقعیتی بود که هم در دیگر دیدارها و برنامه‌های آیت‌الله رئیسی بر آن تأکید شد و هم وزیر امور خارجه کشورمان، گسترش ارتباطات فرهنگی و مردمی میان ایران و چین را یکی از رویکردهای دولت برشمرد. به عبارت دیگر، سفر مهم، مذاکرات متنوع و گسترده و دیدارهای انجام شده در این سفر، بیانگر توجه ویژه دولت به ظرفیت مهمی به عنوان دولت و ملت چین است؛ دولت و ملتی که در آینده درحال شکل‌گیری جهان، نقشی تعیین‌کننده ایفا خواهند کرد.

برنامه ایران برای عضویت فعال در شانگهای
 به گزارش فارس، آیت‌الله رئیسی در گفت‌و‌گو با شبکه چینی «CGTN» با بیان اینکه از زمانی که عضو شانگهای شدیم، تلاش‌مان این بوده که از اعضای فعال سازمان همکاری‌ شانگهای باشیم، اظهارکرد: این سازمان از جمله سازمان‌های موفق بوده و تاکنون توانسته به اهداف خود نزدیک شود. رئیسی تأکید کرد: فعال شدن سازمان شانگهای می‌تواند آثار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در منطقه ایفا کند.

کذب بودن ادعای غرب درباره تحریم‌ها
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال مجری شبکه چینی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: امریکایی‌ها در سخن اعلام می‌کنند که تحریم‌ها به خاطر فشار آوردن بر حکومت ایران است، اما نتیجه این تحریم‌ها در زندگی مردم است.

ناکامی غرب در ضدیت با ایران
وی تأکید کرد: امریکایی‌ها در واقع می‌خواهند از ملت ایران انتقام بگیرند، چون ملت ایران 44 سال است آنها را در اهداف‌شان ناکام گذاشته‌اند. مدام می‌گفتند 6 ماه دیگر حکومت ایران پایان می‌پذیرد ولی 90 تا 6 ماه گذشته و کسانی که این حرف‌ها را می‌زدند، خودشان دیگر نیستند.
رئیسی گفت: تحریم‌ها می‌خواست ملت ایران را متوقف کند، ولی ملت ما متوقف نشدند و از تحریم‌ها و تهدیدها برای خودشان فرصت ساختند.

تفاوتی میان رفتار حاکمان امریکا نیست
رئیس‌جمهور یادآور شد: حاکمان فعلی امریکا مدعی هستند که حاکمان قبلی امریکا اشتباه کردند، اما تفاوتی در رفتار حاکمان فعلی با قدیم امریکا نمی‌بینیم؛ حاکمان فعلی همانند گذشته دنبال تحریم هستند. حاکمان فعلی امریکا مدعی هستند ما دنبال توافق هستیم، اما عمل آنان مطابق ادعای‌شان نیست. ما به دنبال توافق خوب هستیم ولی آنان توافق را دنبال نکردند.

ایران میز مذاکره را ترک نکرد
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از اظهارات خود، استدلال‌ها و رویکردهای ایران در قبال مذاکرات رفع تحریم‌ها را تشریح کرد و با اشاره به عهدشکنی‌های غرب گفت: امریکایی‌ها در برجام عهدشکنی کرده و میز مذاکره را ترک کردند، اما ایران میز مذاکره را ترک نکرده است.
رئیس‌جمهور گفت: امریکایی‌ها اعلام کردند به جای میز مذاکره می‌خواهیم در خیابان‌ها و جریان آشوب و اغتشاشات اهداف خود را دنبال کنیم.

شناخت اشتباه غرب از ملت ایران
رئیسی تصریح کرد: ما معتقدیم امریکایی‌ها سخت در اشتباه هستند؛ اشتباه در محاسبات دارند. برخی از کشورهای اروپایی هم امروز دچار اشتباه در محاسبه شدند. شناختشان از ایران و از ملت ایران اشتباه است. وی اضافه کرد: اینها ملت ایران را با ملت‌های دیگر قیاس کرده‌اند. فکر می‌کنند که با اقداماتی بتوانند به اهدافشان برسند اما سخت در اشتباهند.

 

بــــرش

هیچ‌گونه تصمیمی که به بالا رفتن قیمت ها منجر شود
 پذیرفته نیست
آیت‌الله رئیسی بعدازظهر یکشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به سفر هفته گذشته به چین و دستاوردهای مهم و توافق‌های راهبردی دو کشور از جمله در بخش‌های اقتصادی و تجاری، بر لزوم تلاش همه‌جانبه مسئولان و دست‌اندرکاران بخش‌های مرتبط، برای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این تصمیمات و تحقق اهداف دو کشور در راستای گسترش و تقویت همکاری‌ها تأکید کرد.رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ایام پایانی سال، تلاش بیش از پیش وزیران و مدیران دستگاه‌ها را برای ایجاد ثبات در بازار و کنترل قیمت‌ها ضروری دانست و گفت: هر تصمیمی که به افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و بالا رفتن تورم منجر شود پذیرفته نیست و ستاد زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور موظف است تورم و بازار ارز و قیمت کالاهای اساسی را روزانه رصد و کنترل کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی