صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

امریکا و تروئیکای اروپایی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ درباره ایران گفت‌و‌گو کردند

ابراز نگرانی درباره همکاری‌های ایران و روسیه

وزرای خارجه امریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در حاشیه نشست مونیخ با یکدیگر دیدار کردند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان و جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس بر نگرانی‌ ادعایی خود درباره تنش‌زایی برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده و خواستار تغییر رویه ایران شدند. این کشورها همچنین در این بیانیه مدعی شده‌اند که درباره نگرانی‌هایشان در زمینه همکاری‌های دوسویه نظامی میان ایران و روسیه که در حال عمیق‌تر شدن است و تأثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه و فراتر از آن رایزنی کرده‌اند.
این نگرانی ادعایی درباره پرونده هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده که همزمان «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا در گفت‌و‌گو با شبکه فرانس ۲۴ بار دیگر از عدم تمرکز دولتمردان امریکایی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها سخن گفته است. «کربی» در این مصاحبه ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین‌ را تکرار کرده و مدعی شده است: «ایران با عرضه صدها پهپاد دارای قابلیت‌های مهلک به روسیه، به طور مستقیم و قابل اثباتی به روسیه در این جنگ کمک می‌کند». «کربی» با توجه به وقفه چند ماهه در روند احیای توافق هسته‌ای در روند مذاکرات وین افزود: «بنابراین، موضوع توافق هسته‌ای ایران در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد.»
این همه در حالی است که ایران بارها ادعای مشارکت در جنگ اوکراین را رد کرده و فروش پهپاد به روسیه را در چهارچوب همکاری متعارف نظامی با این کشور عنوان کرده است. با این حال کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده می‌کوشند از رهاورد این ادعاهای اثبات نشده محملی برای فشارهای روانی جدید علیه جمهوری اسلامی بسازند و آن را بهانه دیگری برای تعلل خود جهت تصمیم‌گیری در زمین مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین قرار دهند. چه آنکه ذیل چنین بهانه‌هایی بود که آلمان به عنوان میزبان نشست امنیتی مونیخ از دعوت مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی به این کنفرانس خودداری کرد و به جای آن کوشید تریبون را به نماینده جریان‌های ضد ایرانی دهد که هدف خود را فروپاشی و تجزیه ایران اعلام کرده‌اند. از این رو «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات وین پیش از برگزاری نشست مونیخ در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر گفت: «میزان تعهد غرب و امریکا به از سرگیری اجرای برجام یک علامت سؤال بزرگ است.»
جستجو
آرشیو تاریخی