صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۰

امیرعباس ستایشگر دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در گفت و گو با «ایران»:

باید نگاه کلان به جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم

امیرعباس ستایشگر ازجمله مدیرانی است که از بدنه هنر انتخاب شده و طی چند سالی که با دفتر موسیقی  و برگزاری رویدادهای موسیقایی چون جشنواره ها، ارتباط نزدیکتری داشته، توانسته تلاش بیشتری هم برای بهتر شدن شرایط موسیقی ایران انجام بدهد.
این هنرمند تیرماه امسال به عنوان مدیرعامل انجمن موسیقی ایران انتخاب شد و  در دوره سی و ششم و سی و هفتم جشنواره موسیقی فجر نیز به عنوان عضو هیأت انتخاب آثار و گروه ها و البته مشاور اجرایی جشنواره سی و هفتم حضور داشته و امسال دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر است.

نگاه جوانگرایی به جشنواره سی و هشتم
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در
گفت و گوبا «ایران» درباره انتخاب گروه ها و تغییراتی که دراین دوره از جشنواره اعمال شده ، اظهارکرد:« طبق روند هرسال، برگزاری جشنواره های معاونت هنری در دستور کارانجمن موسیقی قرار دارد، جشنواره هایی چون موسیقی نواحی ایران، جشنواره موسیقی فجر و جشنواره موسیقی جوان. امسال هم طبق روال، فراخوان ها آماده و منتشر شد و بخش های مختلفی که طی سال های گذشته در جدول جشنواره قرار داشتند دراین دوره هم به قوت خود باقی هستند. علاوه بر آن با توجه به تصمیم و نظر آقایان بهزاد عبدی دبیر این دوره از جشنواره و همچنین شورای سیاستگذاری، چند بخش دیگر به جدول این جشنواره افزوده شد. بطورمثال برپایی «جشنواره جشنواره ها » که شامل نمایشگاهی از سی و هفت دوره از جشنواره موسیقی فجر است که درمجموعه کوشک هنر و موزه‌ هنر‌های دینی امام علی (ع) برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر آن دربخش رقابتی هم، شهریورماه امسال، بخش کتاب و گروه نوازی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی کلاسیک به جایزه باربد افزوده شدند.بخش جایزه کتاب شامل آثاری است که طی 10سال گذشته در حوزه موسیقی منتشر شده و مانند بخش آلبوم های موسیقی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و توسط هیأت انتخاب، داوری شد.
دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر درباره حضور بهزاد عبدی به عنوان دبیر جوان این دوره از جشنواره گفت:«از نگاه من انتخاب آقای عبدی یکی از سرفصل های مهم جشنواره امسال است و با حضورایشان در بخش موسیقی ردیف دستگاهی شاهد شرکت و اجرای چند خواننده جوان هستیم.همچنین در بخش گروه های موسیقی که ازطریق فراخوان برگزیده شده اند، هیأت انتخاب بر این نظر بودند ، گروه هایی که جوان تر هستند اما به صورت حرفه ای فعالیت دارند، حضورشان درجدول جشنواره در اولویت قرار بگیرد.براین اساس درخصوص موضوع جوانگرایی  باید بگویم نگاه دبیر جشنواره و شورای سیاستگذاری براین موضوع استوار بوده است.
تحمیل سلیقه به جشنواره ها آفت جشنواره است
 او درپاسخ به این سؤال که آیا زمان آن رسیده است که ایده های تازه و نو به جشنواره ورود کنند، بیان داشت:«البته این دیدگاه می توانست زودتر از این هم رخ بدهد. از دیدگاه من مشکل بزرگ جشنواره موسیقی فجر این است که تا حدودی مکانیزم سلیقه ها بر مکانیزم مدیریت فرهنگی آن استواراست. البته با توجه به مسئولیتی که طی دو- سه سال قبل در جشنواره عهده دار بودم، تمامی حوزه های کاری و مسئولیت ها خط کشی شده وسعی مان این بود به حوزه و مسئولیت شخص ‌دیگری ورود نکنیم.اما اینکه فردی بخواهد سلیقه ای بخش هایی از جشنواره را حذف و یا اضافه کند اتفاق خوبی نیست و آفت جشنواره  و نشان از  بی ثباتی آن است. درصورتی که جشنواره ها باید دارای ثبات و با یک سیستم فکری اصولی در حرکت باشند.البته  دبیر یا شورای سیاستگذاری می توانند نگاه موضوعی یا  زمینه ای خود را تقویت کنند.
ما باید نگاه گذرا به جشنواره داشته باشیم، اینکه تمرکزمان تنها بربرگزاری جشنواره باشد و بعد در ادامه جشنواره های بعدی و بعدی و... این دیدگاه موجب شده، جشنواره موسیقی فجرهیچ گاه به عنوان یک سازمان وساختارهمیشگی نگاه  نشود.در صورتی که لازم است چند روز پس ازبرگزاری مراسم اختتامیه  جشنواره موسیقی فجر، برنامه ریزی های اصولی  دوره بعد از سرگرفته شود. البته در این زمینه تلاش هایی صورت گرفته اما فاصله ما با ایده آل ها بسیاراست.
ما باید نگاه کلان به جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم و پیشنهاد من ایجاد یک سازمان یا ساختار مجزا است منتهی، موضوعی که مانع از این اهداف بوده  کمبود بودجه است.
ما باید به جایزه باربد بها و انگیزه بدهیم تا این جایزه قوام پیدا کند و تبدیل به یک برند شود که یک بخش مهم این اتفاق، همدلی و حمایت هنرمندان است.

دستمان خالی است
دبیراجرایی سی وهشتم جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک موزیسین چه تغییراتی موجب بهتر شدن و بهتر دیده شدن جشنواره خواهد بود، اظهارکرد:« به عقیده من رسیدن به ایده آل ها و بهتر بودن، نیازمند بکارگیری سه موضوع مهم است؛ نخست ثبات دیدگاه. یعنی فردی که به عنوان دبیرانتخاب می شود بریک دیدگاه که مسیرکلی جشنواره است،نظرات و پیشنهادات هنری خود را بگنجاند نه آنکه معادلات کلی جشنواره را برهم زند و هرآنچه را که از ابتدا بوده، تغییر دهد. بنابراین جشنواره موسیقی فجر باید دارای چهارچوب واهداف مشخصی باشد تا هردبیر یا شورایی که به عنوان سیاستگذار یا داور انتخاب می شوند  این اهداف را درچهارچوب ذهن وایده های خود دنبال و پیگیری کنند. نکته دوم بودجه جشنواره است. بودجه ای که برای جشنواره فیلم برآورد می شود با میزان بودجه ای که برای موسیقی فجر در نظر گرفته شده، بسیار متفاوت است و به همین میزان هم می تواند اثرگذار باشد. بنابراین وقتی جشنواره موسیقی فجر  بودجه قابل ملاحظه ای نداشته باشد دستمان خالی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی