صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

برشی از جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر

نُتِ سی و هشتم

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری بهزاد عبدی، از فردا جمعه 28 بهمن ماه تا سوم اسفند ماه،در 7سالن تهران برگزار می شود که علاوه‌ برمیزبانی پایتخت، به طور همزمان در ۱۴ استان دیگر کشور و در مجموع ۱۶۶ اجرای صحنه‌ای در پهنه ایران روی صحنه خواهد رفت. این دوره از جشنواره، شامل بخش استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیر رقابتی (ارکسترال، کلاسیک، پاپ، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین الملل خواهد بود.

14 استان میزبان جشنواره موسیقی فجر
در بخش استان‌ها نیز استان گلستان با ۳۴ اجرا، استان آذربایجان شرقی با ۲۰ اجرا، استان کرمانشاه با ۱۸ اجرا، استان خراسان شمالی با ۱۴ اجرا، استان زنجان با ۱۲ اجرا، استان هرمزگان با ۱۲ اجرا، جنوب کرمان با ۱۱ اجرا، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ اجرا، استان مازندران با ۸ اجرا، استان همدان با ۶ اجرا، استان بوشهر با ۶ اجرا، استان البرز با ۵ اجرا، استان لرستان با ۵ اجرا، استان گیلان با ۴ اجرا میزبان مخاطبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

سالن های شهر میزبان چه کنسرت‌هایی هستند؟
تالاروحدت بخش موسیقی بین الملل وارکسترال با ۹ اجرا، تالاررودکی دربخش موسیقی ردیف دستگاهی ومسابقه موسیقی ایران با ۲۳ اجرا، فرهنگسرای نیاوران دربخش موسیقی بانوان و بخش بین الملل با ۱۱ اجرا ودر فرهنگسرای ارسباران دربخش سرود و موسیقی نواحی با ۱۹ اجرا میزبان این دوره از جشنواره هستند. همچنین در مجموعه کوشک هنر ۱۳ برنامه در قالب موسیقی نواحی برگزار می‌شود. سالن میلاد نمایشگاه بین المللی نیز اختصاص به موسیقی پاپ دارد که با ۱۲ برنامه و حضور خوانندگانی چون آرون افشار،سینا شعبانخانی، مسعود صادقلو،مصطفی راغب،ناصرزینلی،میثم ابراهیمی، معین زندی،گرشا رضایی، بهنام بانی، علی یاسینی،مجید رضوی و رضا بهرام از مخاطبان میزبانی خواهند کرد. موزه هنرهای دینی امام
علی (ع) نیز میزبان بخش جشنواره جشنواره‌ها خواهد بود.

صدای پژوهش در رادیو گفت و گو
بخش پژوهش این دوره از جشنواره موسیقی فجر هم به مدت پنج روز به میزبانی رادیو گفت وگو و به صورت زنده برگزار می‌شود و هنرمندان موسیقی و کارشناسان درباره موضوعات حوزه موسیقی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. «جایزه باربد» نیز با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه و فرهنگ شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های آیینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق به ویژه ایده و اجراهای صدا وموسیقی نسل جوان برگزار می‌شود.

از پرتغال تا صربستان
بخش بین الملل با محوریت موسیقی وباهدف تعامل و تبادل فرهنگی و هنری و باحضور گروه‌های خارجی میزبان کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان است.
«جشنواره جشنواره‌ها» هم بخش جدید جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و هشتم است که برای نخستین بار به عنوان بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره حضور دارد، در این بخش پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه‌ای برگزیده در دوره‌های گذشته برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.

اجرای 10 گروه سرود در یک سالن مجزا
در بخش سرود ۱۰ گروه برای نخستین بار در یک سالن مجزا طی ایام جشنواره روی صحنه خواهند رفت و براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، تقدیر از فعالان سرود و انتخاب بهترین گروه سرود براساس آرای مردمی از دیگر برنامه‌های این بخش است. «جایزه موسیقی و رسانه» هم در دو محور و با هدف تجلیل از نقش اهالی رسانه در زمینه نقد و هم‌افزایی حوزه موسیقی، افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، فرهنگ‌سازی با موسیقی، افزایش سواد هنر موسیقی در بین عموم جامعه، توجه به گونه‌های مختلف موسیقی، به ویژه موسیقی نواحی و خرده فرهنگ‌ها و تبیین موسیقی به عنوان کالای فرهنگی برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی