سپاهان و استقلال با بهترین عملکرد در مسیر قهرمانی

وقتی قایدی و مغانلو می‌درخشند

حامد جیرودی
روزنامه نگار


هفته بیستم لیگ برتر فوتبال، دوشنبه و سه‌شنبه گذشته با برگزاری هشت مسابقه پیگیری شد. در بازی‌های این هفته که شش دیدار آن برنده داشت و 2 مسابقه هم با تساوی بدون گل به پایان رسید، 14 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا به‌طور میانگین، 1.75 گل در هر بازی به ثمر رسیده باشد. این در حالی است که در هفته نوزدهم، 18 گل زده شده بود تا به این ترتیب، سه گل کمتر نسبت به هفته قبل به ثمر رسیده باشد.
در یکی از بازی‌های هفته بیستم، پیکان مغلوب استقلال شد تا خودروسازان برای سومین بازی از رسیدن به پیروزی بازبمانند و با 9 گل زده، همچنان ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را در اختیار داشته باشند. اما آبی‌پوشان پایتخت، به چهارمین برد متوالی‌شان رسیدند که این بهترین عملکرد شاگردان ریکاردو ساپینتو در لیگ بیست و دوم بوده است. ضمن اینکه مهدی قایدی هم، بهترین فرم خود در این فصل را طی کرده و با زدن چهار گل در سه بازی اخیر، ستاره استقلال بوده و در کنار محمد محبی با پنج گل زده، بهترین گلزن تیم‌شان بوده‌اند. همچنین آرش رضاوند با پاس گلی که به قایدی داد، تعداد پاس گل‌هایش در این فصل را به عدد سه رساند تا در کنار کوین یامگا بهترین پاسور آبی‌ها باشند.
تراکتور با تساوی برابر آلومینیوم، بعد از سه پیروزی پیاپی، متوقف شد و شاگردان سید مهدی رحمتی هم به روند یک بازی در میان، برد و مساوی‌شان در پنج هفته اخیر ادامه دادند. البته تراکتور که پیش از این همواره از ایرالکو در تبریز شکست خورده بود، بالاخره موفق به کسب یک امتیاز از این‌ تیم شد ولی باز هم در باز کردن دروازه اراکی‌ها ناکام بود تا در هر سه بازی لیگ‌ برتری برگزار شده دو تیم در تبریز، راهی برای فتح دروازه حریف نیابد. سنگربان تیم اراکی در هر سه دیدار اشاره شده حسین پورحمیدی بوده است. او با کلین شیت در این دیدار، برای دوازدهمین بازی دروازه‌اش را بسته نگه‌داشت تا در کنار علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس، در صدر این فهرست قرار بگیرد. ملوان با شکست برابر گل‌گهر، بعد از دو بازی بازنده شد اما شاگردان امیر قلعه‌نویی طلسم نبردن‌های‌شان در نیم فصل دوم را شکستند و بعد از پنج بازی به پیروزی رسیدند.
پرسپولیس با شکست برابر هوادار، سومین باخت فصل خود را تجربه کرد. این اتفاق در حالی رخ داده که همین 4 هفته قبل، اوضاع باب میل پرسپولیسی‌ها بود. در پایان هفته شانزدهم، پرسپولیس بعد از برتری مقابل ذوب‌آهن، با 35 امتیاز در صدر جدول قرار داشت و فاصله‌ای پنج امتیازی با سپاهان و هشت امتیازی با استقلال – که به مانند دور رفت، از سپاهان شکست خورده بود– ایجاد کرده بود و به نظر می‌رسید که حاشیه امنیت خوبی برای شاگردان گل‌محمدی ایجاد شده است اما در شرایطی که استقلال بعد از باخت به سپاهان، هر 4 بازی بعدی‌اش را برده، پرسپولیس از چهار بازی آخرش، فقط صاحب چهار امتیاز شده (برد مقابل صنعت نفت و مساوی مقابل آلومینیوم) و دو باخت به فولاد و هوادار، کار این تیم را فوق‌العاده سخت کرده است.
سرخپوشان پایتخت با گلی که در این دیدار دریافت کردند، عنوان بهترین خط دفاعی لیگ به صورت اختصاصی را از دست دادند و حالا با 9 گل خورده، آلومینیوم و مس رفسنجان را هم در کنار خود می‌بینند. این در حالی است که هوادار، به اولین بردش برابر این تیم از زمان حضورش در لیگ برتر دست یافت. ضمن اینکه ساکت الهامی هم، اولین بردش را مقابل پرسپولیس کسب کرد. این مربی با دو تیم تراکتور و نساجی به یحیی گل‌محمدی باخته بود ولی موفق شد این هفته یک برد دلچسب مقابل پرسپولیس را در کارنامه سرمربیگری خود ثبت کند.
مس رفسنجان با برتری مقابل فولاد، بعد از چهار بازی برنده شد اما شاگردان جواد نکونام، سومین شکست پیاپی خود را تجربه کردند که ضعیف‌ترین عملکرد فولادی‌ها در این فصل بوده است. مس کرمان هم با پیروزی برابر نساجی، بعد از سه بازی، برد را جشن گرفت اما قائمشهری‌ها برای ششمین بازی به پیروزی نرسیدند تا حمید مطهری از هدایت نساجی استعفا دهد که البته این کناره‌گیری مورد تأیید مسئولان این تیم قرار نگرفت و او به کارش ادامه می‌دهد. با تساوی نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت، وضعیت این دو تیم، بغرنج باقی ماند و آنها همچنان کاندیداهای اصلی سقوط هستند. رضا عنایتی که سه تساوی و یک باخت با نفت مسجدسلیمان کسب کرده، از وضعیت این تیم ناراضی است و آبادانی‌ها هم که تنها یک برد با ادسون تاوارس کسب کرده‌اند و پنج باخت و دو تساوی دارند، نگران سقوط این تیم به لیگ دسته اول هستند.
سپاهان نیز با برتری مقابل ذوب‌آهن در دربی اصفهان، به ششمین برد پیاپی‌اش دست یافت تا شاگردان ژوزه مورایس، هم جایگاه‌شان را در صدر جدول مستحکم‌تر کنند و هم بهترین عملکرد را در بین تیم‌های این فصل از لحاظ بردهای متوالی داشته باشند. در این شرایط، به نظر می‌رسد سپاهان از شانس خوبی در کنار استقلال برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برخوردار باشند. در مقابل گاندوها برای هشتمین بازی از رسیدن به پیروزی بازماندند تا مهدی تارتار سرمربی این تیم روی لبه تیغ برکناری راه برود. شهریار مغانلو مهاجم سپاهان با گلزنی در این دیدار، هفت گله شد تا در کنار عارف رستمی بازیکن مس کرمان که او هم این هفته گل زد و هفت گله شد، در صدر جدول گلزنان لیگ قرار بگیرند و خود را از بازیکنان شش گله جدا کنند.

 

خبر

محرومیت نکونام وحکم جالب کمیته اخلاق درباره کنعانی زادگان

احکام کمیته انضباطی درباره اتفاق‌های رخ داده در دیدارهای لیگ برتر صادر شد. بر این اساس، در دیدار فولاد و پرسپولیس در هفته هفدهم، از سوی جواد نکونام سرمربی فولاد تخلفاتی مبنی بر بدرفتاری با مقامات رسمی مسابقه رخ داد و به همین دلیل، او به یک جلسه از همراهی تیم خود و پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد که این رأی از حیث جریمه نقدی قابل تجدیدنظر است. همچنین باشگاه فولاد به دلیل داشتن پنج بازیکن اخطاری، نقض اصول کلی رفتار از طریق وجود تماشاگران غیرمجاز و بیش از حد مجاز ظرفیت در پشت دروازه و محل  VIPو VVIP، حضور لیدرها به تعداد زیاد، عدم رفتار جوانمردانه به دلیل ایجاد توقف در بازی به وسیله پرتاب توپ اضافه در زمین مسابقه و رفتار غیرورزشی کادر فنی پس از پایان مسابقه به پرداخت چهار میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد که این رأی قابل تجدیدنظر است. ضمن اینکه حسین کعبی، مربی فولاد هم به دلیل رفتار غیرورزشی به یک جلسه محرومیت تعلیقی که مدت تعلیق آن تا پایان فصل است و پرداخت 500 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد و این رأی از حیث جریمه نقدی قابل تجدیدنظر است. یوسف سواری، لیدر فولاد هم به دلیل اهانت به تیم مقابل، سه ماه از ورود به محل برگزاری مسابقات فولاد محروم است و این رأی قابل تجدیدنظر است. باشگاه پرسپولیس نیز به دلیل سوء رفتار تیمی عوامل پس از پایان مسابقه با تیم مقابل به یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد که این رأی قابل تجدیدنظر است.
دیروز همچنین کمیته اخلاق محمدحسین کنعانی‌زادگان را در پی انتشار کامنتی پای پست اینستاگرامی کارلوس کی‌روش مقصر شناخت و این بازیکن، به دلیل نقض مقررات اخلاقی فوتبال پرداخت 200 میلیون تومان وجه نقد به حساب هیأت فوتبال شهرستان زلزله‌زده خوی جهت توسعه فوتبال در رده‌های پایه آن شهرستان به عنوان فعالیت اجتماعی در امر فوتبال محکوم شده که رأی فوق ظرف مدت هفت روز، قابل تجدیدنظرخواهی در کمیته استیناف است. این رأی از این جهت جالب است که کنعانی‌زادگان باید آن را به حساب اهالی خوی واریز کند که دچار زلزله شده اند و حالا کمیته اخلاق تصمیمی قابل تأمل در این باره گرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی