صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۷

یادداشت

تبعات رفتار زشت دولت قبل با چین باقی است

علاءالدین بروجردی
سفیر اسبق ایران در چین

رئیس انجمن فاینانس چین در دولت قبل با پیشنهاد 50 میلیارد دلاری برای ساخت و تعمیر سیستم ریلی و جاده‌ای کشور در ازای دریافت نفت به تهران سفر کرده بود که با مخالفت آقای آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی مواجه شد.
به یاد دارم آن برهه دقیقاً شش ماه قبل از انتخاب دونالد ترامپ بود، چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند و وزیر وقت راه ما با معاونین خود به مجلس آمده بودند.
در آن جلسه مطرح شد که چینی‌ها در حوزه حمل و نقل اعلام آمادگی کرده‌اند؛ در آن زمان آقایان مست برجام و امیدوار به همکاری با کشورهای فرانسه و... بودند. در آن جلسه به سال‌های پایانی سند چشم‌انداز 20 ساله و اهداف کشور اشاره شد.
آقای آخوندی طرح عدم پیش‌پرداخت 15 درصدی چینی‌ها برای شروع همکاری را به میان آورد که در نهایت طرف مقابل رسماً و کتباً آن را پذیرفت.  اما آقای آخوندی اجازه عقد قرارداد فاینانس را نداد؛ ایشان هیأت عالیرتبه چینی را 20 روز معطل کرد تا در نهایت آنها دست خالی به کشور خود بازگشتند.
در نهایت چینی‌ها طی نامه‌ای اعلام کردند که اینگونه قصد دارید از منافع ملی کشورتان حمایت کنید؛ چین این‌گونه همکاری‌ها را فقط با کشور دوست عملیاتی می‌کند، لذا چینی‌ها از دست ما ناراحت شده و ایران را ترک کردند.
متأسفانه باید اذعان کرد هنوز تبعات رفتارهای زشت دولت قبل با چینی‌ها تمام نشده و کماکان بر  پیکره اقتصاد ایران باقی است.

جستجو
آرشیو تاریخی