صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

افزایش نرخ ارز و دلالان عامل اصلی گرانی حبوبات

انواع حبوبات در بازار به‌وفور در حال عرضه است و عرضه و تقاضا هیچ تأثیری بر بالا رفتن قیمت آن ندارد

قیمت حبوبات طی یکسال اخیر رشد محسوسی داشته است به‌طوری که متوسط قیمت یک کیلوگرم حبوبات در سال گذشته 50 تا 75 هزار تومان بود، اما امسال در برخی از انواع حبوبات، شاهد رشد قیمت 70 تا 120 درصدی هستیم.
قیمت لوبیا قرمز در روزهای اخیر افزایش ۹.۶۲ درصدی، لوبیا چشم‌بلبلی افزایش ۸.۳۳ درصدی، نخود افزایش ۵.۵۶ درصدی، لپه و لوبیا چیتی هر یک با افزایش ۲.۱۳ و ۱.۴۹ درصدی، نخود افزایش ۳.۵۱ درصدی و لوبیا سفید افزایش ۸.۶۲ درصدی داشته است.
نیاز سالانه کشور به حبوبات ۷۰۰ هزار تن برآورد می‌شود. در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تن حبوبات به تولید رسید و براساس آمار گمرک در حدود ۱۹۴ هزار تن انواع حبوبات وارد شد که بخشی از ذخایر سال ۹۹ نیز به بازار تزریق شد. برآورد شده بود برای سال ۱۴۰۱ بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن از این محصول از محل واردات تأمین شود.
عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره بالا رفتن قیمت حبوبات در بازار گفت: تجاری که واردات حبوبات را انجام می‌دهند بر اساس نرخ‌های مصوب کالا وارد می‌کنند و در مبادی ورودی به کشور محصول را به فروش می‌رسانند، اما واسطه‌ها و دلالانی که کالا را از این افراد خریداری می‌کنند و به فروشگاه‌های بزرگ و بازارهای عمده‌فروشی تحویل می‌دهند، نقش مهمی در افزایش قیمت‌ها دارند زیرا بعضاً با انبار محصول می‌توانند قیمت‌ها را در بازار مدیریت کنند. این در حالی است که لوبیا افزایش قیمت جهانی را در هفته گذشته تجربه کرده و بالطبع با رشد قیمت هم همراه بوده است.
افتخاری اضافه کرد: پایان سال و آغاز سال جدید همزمان با ماه رمضان می‌شود، بنابراین برای حفظ ثبات در بازار، وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با تسهیل ثبت سفارش، تخصیص ارز نیمایی و سرعت در ورود کالا این شرایط را فراهم کند. دبیر انجمن حبوبات ایران تأکید کرد: واردکنندگان در تلاش برای واردات کالاهای اساسی و از جمله حبوبات هستند که با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و گمرک بازار می‌تواند باثبات بماند. رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران نیز درباره افزایش قیمت حبوبات به «ایران» گفت: افزایش قیمت ارز یکی از دلایل مهم در افزایش قیمت حبوبات است. در حدود 30 درصد از حبوبات از طریق واردات تأمین می‌شود، بنابراین افزایش نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت انواع حبوبات دارد، به طور کلی رشد نرخ دلار بر همه اقلام مصرفی تأثیرات خود را می‌گذارد.
کنگری تأکید کرد: حبوبات به‌وفور در بازار موجود است و در عرضه و تقاضای آن مشکلی وجود ندارد، بنابراین افزایش قیمت این محصولات از جهت محدودیت در عرضه محصول نیست و عمدتاً به دلیل رشد نرخ دلار بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی