صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

دیروز‌چه‌خبر؟

این‌جا ستون «دیروز‌چه‌خبر؟» است و ما خبرهای دیروز بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۱ خورشیدی را اینجا برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم:


  اخبار سیاسی روز گذشته کشور از تنوع برخوردار بود و در رأس آن خبر سفر رئیس‌جمهور به چین قرار داشت.
  «رئیسی» پیش از عزیمت به چین در فرودگاه گفت: اجرایی کردن توافق جامع ایران و چین از اهداف این سفر است. همراهان (وزرا) نیز با همتاهایشان دیدار خواهند کرد.
  وزیر امور خارجه هم در توئیتی نوشت: همراه رئیس‌جمهور عازم چین هستیم؛ هرجا که منافعی برای ملت است ما آنجا هستیم.
این سفر که به دعوت دولت چین و طی سه روز برقرار خواهد بود، اگرچه از درجه اهمیت بالایی برای تجارت خارجی کشور برخوردار است اما مطابق معمول رسانه‌های مخالف دولت به آن حمله کردند.
  بسیاری از ناظران سیاسی علت حمله رسانه‌های اصلاح‌طلب به سفر رئیسی را ناشی از ضعف جدی عملکرد سیاست خارجی دولت قبل در به ثمر رساندن توافق 25 ساله میان چین و ایران دانستند.
 
  انتشار تصویری از حضور پرویز ثابتی شکنجه‌گر معروف ساواک در تجمع ضدانقلاب با سخنرانی فرزند شاه مخلوع ایران نیز به یکی از داغ‌ترین اخبار سیاسی دیروز بدل شد.
  بسیاری از کاربران فضای مجازی با اعلام انزجار از کارنامه سیاه ثابتی که طی چند دهه اخیر برای اولین بار تصویری از او منتشر شده است، به این موضوع واکنش نشان دادند.
  این در حالی بود که رسانه‌های معاند فارسی‌زبان علیرغم آنکه به دلیل حجم بالای واکنش‌ها نتوانستند این خبر را نادیده بگیرند اما تقریباً جز انعکاس بخش‌های کوتاهی از این واکنش‌ها، هیچ مطلب دیگری درباره سابقه جنایات رژیم پهلوی از سوی سران و مأموران ساواک گزارش نکردند.
 ‌بی‌بی‌سی فارسی نیز ترجیح داد با انتشار کلیپ‌ها و تصاویری از حضور رضا پهلوی در جمع معدود هوادارانش در لس‌آنجلس به سفید‌شویی خاندان پهلوی بپردازد.
 
  خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرد که ونزوئلا قرارداد خرید دو نفتکش را با ایران منعقد خواهد کرد.
  پیشتر رسانه‌های غربی خبر داده‌ بودند که روسیه نیز قطعات ایرانی را به‌عنوان جایگزین قطعات آلمانی توربین‌های زیمنس انتخاب کرده است.
  این توربین‌ها برای تعمیر باید به کارخانه شرکت زیمنس در مونترال کانادا ارسال می‌شدند و به‌دلیل تحریم‌های اتاوا بر صنعت انرژی روسیه این کار متوقف شده بود. اگر چه پس از درخواست آلمان، کانادا توربین‌ها را از محدودیت‌ها معاف کرد با این حال، گازپروم از پس گرفتن توربین‌ها بدون ضمانت قانونی جهت تعمیر آنها در آینده خودداری کرد و ترجیح داد با طرف ایرانی عقد قرارداد کند.
  رئیس دستگاه قضا نیز در جلسه شورای عالی قضایی مجدداً بر اهتمام بیشتر به اجرای هرچه بهتر و سریع‌تر فرمان عفو رهبری تأکید کرد.
  در همین رابطه روزنامه اعتماد که در حوادث پاییز 1401 به عنوان یکی از رسانه‌های حامی بازداشت‌شدگان فعالیت می‌کرد، عکس صفحه یک خود را به تصاویری از افراد آزاد شده پس از بازداشت در حوادث اخیر اختصاص داد و از این اتفاق ابراز رضایت کرد.
  سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از اضافه شدن معیار اطلاع‌رسانی و تبیین، به شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی خبرداد و گفت: جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع از تأکیدات رهبر انقلاب و دستور رئیس جمهور به دولت است. برای اولین بار، معیار اطلاع‌رسانی و تبیین به شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور اضافه شد. این اقدام می‌تواند به بهبود و ارتقای اطلاع‌رسانی در دستگاه‌های اجرایی کمک کند.
  دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش نیز در توضیحی نسبت به توانمندی‌های دفاعی کشور، با اشاره به اینکه زمان جنگ ما در سامانه پدافند هوایی فقط سامانه موشکی زمین به هوای هاگ و توپ ۲۳ میلی‌متری داشتیم، اظهارکرد: اما امروز در رزمایش‌هایی که برگزار می‌کنیم، واقعاً نمی‌دانیم از کدام سامانه پدافندی استفاده کنیم؛ چون سامانه‌های پدافندی متعددی داریم که کاملاً بومی هم هستند، به عنوان مثال سامانه باور ۳۷۳ برابر با اس ۴۰۰ روس‌ها است.
  در نهایت هم، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز گذشته خود، از تأیید لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای در این شورا خبرداد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مصوبه مولد‌سازی قانونی است؟ گفت: مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت، مصوبه سران قوا است که به تأیید رهبری رسیده، مبنای قانونی دارد و فرایند قانونی را طی کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی