صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

آغاز توزیع پیازهای وارداتی در بازار

پیازهای میادین با وجود آنکه با نرخ پایین عرضه می‌شوند اما از کیفیت خوبی برخوردار نیستند

 نفیسه امامی
خبرنگار

پیاز همچنان با قیمت‌های بالا در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد و در محدوده 25 هزار تومانی قرار دارد این در حالی است که پیاز عرضه شده در میادین با نرخ 15 هزار و 900 تومانی هم از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، حالا اما با ادامه روند افزایش عرضه پیاز در هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان قیمت این محصول نیز در بازار کاهش خواهد یافت و کمبود عرضه نیز جبران می‌شود.
از سوی دیگر دولت برای تعدیل قیمت‌ها در بازار، خبر از واردات 50 هزار تن پیاز داده است که طبق اعلام مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، محموله نخست طی روزهای قبل از بندر جاسک به تهران رسیده و محموله دیگر نیز در گمرک قرار دارد.
مسعود امراللهی تأکید کرده است: ثبت سفارش یک هزار تن پیاز انجام شده است و واردات تا زمان رسیدن بازار به آرامش ادامه دارد.
به‌طور معمول در شرایطی که بازار محصولی با محدودیت در عرضه مواجه می‌شود، واردات یکی از ابزارهای تنظیم بازار است بنابراین انتظار می‌رود با ورود پیازهای وارداتی و تزریق مویرگی آن، قیمت‌ها تعدیل شوند.
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌و‌گو با «ایران»، درباره توزیع پیازهای وارداتی به کشور گفت: ما به‌عنوان اتحادیه اطلاعات کاملی درباره واردات و نحوه توزیع پیازها نداریم چون پخش آنها به عهده اتحادیه نیست و توزیع به غرفه‌های شهرداری سپرده شده است. قرار بود روزانه 100 تن پیاز وارداتی در اختیار اتحادیه قرار بگیرد اما هنوز هیچ باری به ما تحویل داده نشده است.
کارگر ادامه داد: اکنون پیازهای جیرفت به کف میدان رسیده که آن هم به دست ما نرسیده است. پیازهای خریداری شده توسط اتحادیه یارانه‌ای نیست و آزاد خریداری شده است. اگر پیاز در مغازه 38 هزار تومان قیمت دارد، مغازه‌دار آن را 35 هزار تومان خریده است تا کالای جور در مغازه داشته باشد بنابراین فروش پیاز با قیمت‌های فعلی سودی برای مغازه‌دار ندارد.

بی‌کیفیتی پیازهای میادین میوه و تره‌بار
وی با اشاره به بی‌کیفیت بودن پیازهای میادین تره‌بار افزود: به‌طور معمول محصولات میادین کیفیت درجه یک ندارند و در شرایط فعلی که محصولی کمیاب می‌شود، باری که کیفیت درجه سه داشته باشد توزیع می‌شود. به‌طور کلی پیاز در هر مقطعی با کیفیت یک، دو و سه تولید می‌شود و حالا هم پیاز با کیفیت پایین در میادین عرضه می‌شود.
کارگر با اشاره به اینکه پیازهای نو به میدان رسیده است، افزود: پیازهای کاشت استان‌های جنوبی جوابگوی تقاضای فعلی نیست. زمانی که کالایی با محدودیت تولید روبه‌رو شود و هم‌زمان شرایط صادراتی هم داشته باشد، چنین شرایطی به‌وجود می‌آید. در این شرایط اگر پیازهای وارداتی به‌صورت مویرگی در بازار تزریق شوند، می‌توانند قیمت‌ها را تعدیل کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به عوامل بروز گرانی پیاز اشاره کرد و افزود: سرما، صادرات و افزایش قیمت دلار از دلایل اصلی گرانی پیاز هستند. پیاز محصولی صادراتی است که زمینه تولید آن در زمستان به‌طور ناخواسته کم و با مشکل کمبود محصول روبه‌رو می‌شود. در این شرایط افزایش نرخ دلار هم باعث رشد حجم صادرات شد و با توجه به اینکه تعرفه صادرات پیاز هم افزایش پیدا کرده است ولی باز هم برای کشورهای واردکننده مقرون به صرفه است.
کارگر با بیان اینکه با ورود به اسفندماه و نزدیک شدن به بهار قیمت پیاز کاهش پیدا می‌کند، گفت: طبق سنوات گذشته با نزدیک شدن به فصل بهار مقاومت برای توزیع پیازهای دپو شده کاهش پیدا می‌کند زیرا نگهداری پیاز در انبارها زمان خاصی دارد. بنابراین انتظار می‌رود در ماه آینده به تدریج بازار قیمت پیاز متعادل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی