صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

استقبال چهره‌ها و فعالان سیاسی از بسته «امتداد وحدت» دولت

عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفت وگو با «ایران»: اقدام دولت در امتداد عفو رهبری می‌تواند بسیار کارساز باشد

بسته امتداد وحدت، به‌عنوان رویکرد دولت در تسری بخشودگی‌های قضایی به بخشودگی و گشایش‌ها در حوزه‌های فرهنگی، دانشجویی، اجتماعی و ورزشی، با استقبال گسترده چهره‌ها و جریان‌های سیاسی مواجه شد. آیت‌الله رئیسی، 22 بهمن ماه و در حاشیه راهپیمایی عظیم گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از این بسته خبر داد. رئیس‌جمهور اظهار کرد: «در راستای نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و عفو قضایی تعداد زیادی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر، دولت به‌منظور امتداد این رویکرد حکیمانه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، از ایشان کسب اجازه کرد و با موافقت معظم‌له، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی و رسانه‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت.»

جزئیات بسته سیاسی- اجتماعی دولت
مطابق گفته رئیس‌جمهور، بسته امتداد وحدت، سه دسته را شامل می‌شود: دانشجویان، فعالان ورزشی، فرهنگی و اجتماعی و در نهایت، ایرانیان خارج از کشور. بسته وحدت‌آفرین دولت، نه تنها تسهیلات بی‌سابقه‌ای برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور که امر خلاف قانون مرتکب نشده‌اند فراهم می‌کند، بلکه محدودیت‌های ناشی از نقش‌آفرینی در اغتشاشات که متوجه برخی چهره‌های دانشجویی، فرهنگی یا ورزشی داخلی بود را نیز رفع خواهد کرد. این امر، علاوه بر گسترش چتر وحدت در ایران اسلامی، رفع کدورت‌ها و رفع محرومیت‌های ناشی از حضور در اغتشاشات، زمینه را برای بازگشت به زندگی عادی مشمولان این بسته فراهم می‌کند. مجموعه این شرایط، همان چیزهایی است که چهره‌ها و فعالان سیاسی نیز به آن اشاره کردند.

نبوی: اقدامات دولت در گسترش عفو می‌تواند کارساز باشد
مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه عفو گسترده اعمال شده از سوی رهبرانقلاب هم باعث خوشحالی گرفتارشده‌ها و خانواده‌های‌شان شده و هم آثار مهمی در بازسازی وحدت ملی خواهد داشت، اظهار کرد: علت پیروزی انقلاب، وحدت مردم حول رهبری حضرت امام(ره) بوده و تداوم انقلاب و دستاوردهای آن نیز ناشی از وحدت بوده است.
وی با بیان اینکه دشمن همواره به دنبال تجزیه جامعه ما بوده و می‌خواسته مردم را مقابل هم قرار دهد، اضافه کرد: دشمن هر بار مسأله‌ای مانند مذهب یا قومیت را بهانه قرار می‌داد تا جنگ داخلی راه بیندازد که متأسفانه برخی از عناصر سیاسی هم، یا به دلیل منافع نامشروع سیاسی یا خودخواهی به این مسأله دامن زدند.
نبوی با اشاره به اینکه در مقاطع بسیار حساسی که کشور داشت به‌طور کامل دشمنان را مأیوس می‌کرد، این عناصر سیاسی دوباره امیدی را در دل دشمنان ایجاد کردند، ادامه داد: اما در مقابل، از آنجا که عفو رهبر انقلاب، از موضع اقتدار هم بود و یک بار دیگر یک توطئه بسیار پیچیده و گسترده‌ای خنثی شده بود، بسیار بجا و بموقع بود و به تعبیر عامیانه، به ملت ایران و همه علاقه‌مندان به تداوم انقلاب و نظام، چسبید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حتماً اقدامات دولت هم در این جهت و در ادامه عفو، می‌تواند بسیار کارساز باشد، ادامه داد: این نشان می‌دهد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران، دلسوز مردم هستند و به هیچ‌ وجه در مقام انتقام گرفتن از مردم یا کسانی که اشتباهی کرده‌اند، نیستند، بلکه مانند پدر خانواده هستند که اگر گاهی فرزند طغیان می‌کند، آنان فرزندان را طرد نمی‌کنند، بلکه سعی می‌کنند مسائل را برای آنان روشن کنند.
مرتضی نبوی در عین‌ حال با انتقاد از اینکه مسئولان ما بموقع هوای هنرمندان و ورزشکاران را نداشته و رابطه حسنه‌ای را با آنان برقرار نکردند، اضافه کرد: ما در سال آینده انتخاباتی را پیش‌رو داریم، امیدواریم همه دست‌اندرکاران با یک وحدت و انسجام، آرمان رهبر انقلاب درباره انتخابات که همانا مشارکت بالا است را محقق کرده تا با این مشارکت‌ بار دیگر دشمن ناامید شود.
 
مطهری: بخشودگی‌های دولت امیدآفرین است
فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز اقدام دولت در بخشودگی دانشجویان و چهره‌هایی که در اغتشاشات اخیر شرکت کردند را اتحادآفرین دانست و گفت: پس از فرمان عفو رهبری لازم است سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز وظایف خود را برای اتحاد در کشور انجام دهند.
علی مطهری در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه رئیس‌جمهور حرف بسیار خوبی زدند و امیدوارم این موضوع اجرایی شود، اظهارکرد: در این حوادث کسانی بودند که فقط شعار دادند و دست به تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم نزدند که این افراد باید آزاد شوند.
وی درباره چهره‌های هنری، ورزشی و رسانه‌ای که در حوادث اخیر دستگیر شدند نیز گفت: در آن شرایط برخی از هنرمندان نیز اظهارنظرهایی کردند و الان ممکن است نظر دیگری داشته باشند. صدا و سیما باید با این افراد گفت‌و‌گو و اعلام همکاری کند زیرا در آن شرایط هیجانی، حرف ناپخته زدند. مطهری اینگونه اقدامات را اتحادآفرین دانست و تأکید کرد: در شرایطی که دشمن دنبال ایجاد آشوب در کشور است، این اقدامات باعث اتحاد ملت می‌شود و چیزی که امروز ما بشدت به آن نیاز داریم اتحاد ملت است.
 
عطریانفر:‌ از رویکرد رئیس‌جمهور برای عفو استقبال می‌کنیم
محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با بیان اینکه باید از اصل این اقدام از سوی رهبری و پیام رئیس‌جمهور در روز 22 بهمن که با پشتوانه رهبری صورت گرفت، استقبال کرد، اظهار کرد: دوستان ما هم که پیش از این بابت این حوادث آسیب دیده بودند، از این تصمیم استقبال کردند.
به گزارش ایسنا، وی در عین‌ حال بر ضرورت داشتن نگاه آسیب‌شناسانه به این مسأله تأکید و تصریح کرد: باید از این رویکرد حاکمیت برای عفو استقبال کنیم ولی به حاکمیت هم بگوییم که نگاه پیشگیرانه داشته باشد و هر کدام از عناوین اتهامی را براساس قوانین موضوعه خود بررسی کند تا دیگر در ادامه نیازی به وجود نگاه تسامحی نداشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی