صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

انتشار نسخه صوتی مجموعه کتاب «سرگذشت استعمار»

صدای استعمارگران را بشنوید

 

گروه فرهنگی
Culture@irannewspaper.com

کتاب‌های صوتی به لطف زندگی پرمشغله جهان امروز طرفداران بسیاری یافته‌اند، در ایران نیز بخش قابل‌توجهی از کتابخوا‌ن‌ها به این شکل از کتاب هم علاقه نشان داده‌اند. آنچنان که چند سالی است دیگر کتاب‌های صوتی منتشر شده در کشورمان تنها به دیوان‌های شعر یا نهایتاً آثار داستانی محدود نمی‌شود و حتی کتاب‌های تاریخی هم مورد توجه تولیدکنندگان این کتاب‌ها قرار گرفته‌اند. از تازه‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به مجموعه پانزده جلدی «سرگذشت استعمار» اشاره کرد که هم‌‌اکنون نسخه صوتی‌ آن در اغلب پلتفرم‌های فروش و عرضه کتاب‌های صوتی در دسترس است.

    مجموعه‌ای پانزده جلدی برای علاقه‌مندان آثار تاریخی
«سرگذشت استعمار» در قالب مجموعه‌ای پانزده جلدی به رشته تحریر درآمده، همان‌طور که از نام کتاب هم برمی‌آید این نوشته مهدی میرکیایی مجموعه‌ای پژوهش‌محور و تاریخی است. کتاب‌هایی که تا به امروز تحسین بسیاری از منتقدان و حتی مقام معظم رهبری را هم در پی داشته است.میرکیایی برای تألیف «سرگذشت استعمار» خود را به کشور خاصی محدود نکرده، او کوشیده با نگاهی جامع به همه سرزمین‌هایی که از گذشته‌های دور تا به امروز قربانی استعمارگران شده‌اند، سراغ این پدیده جهانی برود، بنابراین می‌توان با این اطمینان پانزده‌جلدی «سرگذشت استعمار» را خواند که در پایان مطالعه‌اش اطلاعات مستند و جامعی دست خواننده را خواهد گرفت.
این مجموعه اطلاعات قابل توجهی درباره کشورهایی که در برهه‌هایی مستعمره شده‌اند و از سویی همه استعمارگران ارائه کرده است، از جمله اینکه واقعیت در پس ماجرای کشف قاره‌ آمریکا از سوی «کریستف کلمب» چیست و هجوم غربیان برای سکونت در این سرزمین چه بر سر بومیانش آورد. برده‌داری و استثمار ساکنان قدیمی این بخش کره زمین، تنها بخشی از گذشته تاریک کاشفان و ساکنان قاره آمریکا به شمار می‌آید که در کمتر فیلم سینمایی هالیوودی به آن پرداخته شده است.

    نکاتی خواندنی از برهه‌های تاریک جهان
البته همان‌طور که اشاره شد این مجموعه تنها به مهاجران اولیه قاره آمریکا و استثمار بومیان سرخ‌پوست محدود نمی‌شود، سفرهای دریایی پرتغالی‌ها و غارتگری‌های‌شان و استعمار کشورهایی نظیر هند و همچنین چپاول ثروت‌های آنها از سوی انگلیسی‌ها از جمله مواردی هستند که نکاتی خواندنی درباره‌شان در این مجموعه آمده است. نکته جالب توجه دیگر اینکه بخشی از کتاب‌های مذکور نیز درباره ایران است، آن هم با شرح وقایعی همچون ماجرای خالی کردن خزانه پر از الماس و فیروزه و سنگ‌های قیمتی کشورمان، مطالبی درباره تاریخ ایران و اشتراکش با استعمار از جمله مباحثی هستند که مرتبط با ایران در این مجموعه تاریخی پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفته است.
اما آنچه باعث شد نگاهی دوباره و هرچند مختصر به این مجموعه تاریخی داشته باشیم همان‌طور که در سطرهای ابتدایی هم اشاره شد به تولید نسخه صوتی آنها بازمی‌گردد که توسط سماوا، ناشر کتاب‌های صوتی از طریق پلتفرم‌های فروش و عرضه کتاب‌های صوتی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. البته هنوز همه نسخه‌های این مجموعه صوتی نشده است. در نخستین گام جلدهای اول تا سوم، از طریق اپلیکیشن‌های فیدیبو، طاقچه و کتابراه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی