صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

مرغ کمتر از نرخ مصوب به بازار شب عید می‌رسد

با توجه به ازدیاد عرضه مرغ در برابر تقاضا، این کالا کماکان کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد

نفیسه امامی
خبرنگار

قیمت مرغ در ماه‌های اخیر در روند کاهشی قرار داشت به طوری که قیمت مرغ گرم عمده به هر کیلو ۵۰ هزار تومان، قیمت فروش آن به حدود ۵۵  تا ۶۰ هزار تومان و مرغ زنده نیز در حدود ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان به فروش رسید. فرایند تولید و عرضه مرغ در بازار به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود تا شب عید قیمت مرغ تغییر چندانی نداشته باشد و در نهایت به نرخ مصوب برسد.
نرخ مصوب مرغ برای مصرف‌کنندگان ۶۳ هزار تومان و درب واحدهای تولیدی ۴۵ هزار تومان تعیین شده است که کاهش قیمت مرغ در بازار کمتر از نرخ مصوب بیانگر افزایش عرضه و وفور گوشت مرغ در بازار است هر چند کاهش تقاضا نیز بر این شرایط تأثیرگذار بوده است.
مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تقاضا در بازار مرغ، یکی از دلایل کاهش قیمت مرغ را همین کاهش تقاضا عنوان کرده است که با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، مرغ کماکان کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد.
یوسف خانی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داده و می‌افزاید: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها ۵۳ تا ۶۰ هزار تومان است که کماکان ۳ تا ۱۰ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود. هر کیلو ران مرغ بدون کمر ۵۳ تا ۶۰ هزار تومان، سینه بی استخوان ۱۰۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی تأکید کرده است کمبودی در عرضه مرغ شب عید وجود ندارد چراکه جوجه‌ریزی و ذخیره‌سازی مرغ در سردخانه‌ها بیش از تقاضای بازار انجام گرفته و ذخایر به میزان لازم تأمین شده است.
در شرایط فعلی که مرغ کمتر از نرخ مصوب در حال عرضه است، برخی تولیدکنندگان بر این باورند که این مبلغ نه‌ فقط سودی برایشان ندارد، بلکه ضررشان را در پی دارد. وزارت جهاد کشاورزی نیز به منظور حمایت از تولیدکنندگان این محصول، امکان صادرات گوشت مرغ با عوارض صفر درصد را از آذرماه ابلاغ کرده است، زیرا با توجه به شرایط مطلوب تولید گوشت مرغ در کشور و استمرار و سیاست‌گذاری‌های منظم در حوزه تولید این کالا، صادرات برای گوشت مرغ با حذف عوارض صادراتی فراهم شده است. این در حالی است که بر اساس برآوردها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف گوشت مرغ به وجود نخواهد آمد.
همچنین براساس توافقی که صورت گرفته است، مدیریت بازار مرغ به عهده اصناف گذاشته شد اما همچنان شاهد وجود مرغ مازاد در بازار هستیم. دولت در راستای محول کردن امور به بخش خصوصی، به سراغ اتحادیه و تشکل‌های بخش خصوصی برای جمع‌آوری و خرید مرغ رفته است.
خرید حمایتی و جمع‌آوری مرغ‌های مازاد از بازار می‌تواند منجر به کند شدن روند کاهش قیمت کمتر از نرخ مصوب شود.

جستجو
آرشیو تاریخی