صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

واردات و توزیع 12 میلیون تن نهاده دامی در بازار

در 10 ماهه امسال برای تأمین نیاز مرغداری ها و دامداری ها 6 میلیارد دلار هزینه شد

 امین محمودی
خبرنگار

سالانه 22 میلیون تن نهاده دامی مورد نیاز واحدهای مرغداری و دامداری کشور است که از این میزان 6 میلیون تن آن در کشور تولید و 16 میلیون تن آن نیز وارداتی بوده است. طی 10 ماهه سال جاری 12 میلیون تن یا به عبارت دیگر 75 درصد از نهاده های وارداتی مورد نیاز کشور وارد شده و دولت باید 4 میلیون تن(25 درصد) از این محصول را در دو ماهه باقی مانده از سال جاری وارد کند.

واردات 7 میلیون تن نهاده در نیمه دوم سال جاری
در سال گذشته به دلیل توزیع ارز 4200 تومانی، واردات نهاده های دامی به 24 میلیون تن نیز رسید به همین دلیل آمار سال جاری حاکی از کاهش 17 درصدی واردات این محصولات تا 10 ماهه سال جاری است که ناشی از مصرف منطقی نهاده نزد دامداران و واحدهای مرغداری است. از طرف دیگر باید به این نکته اشاره کرد که حدود 7 میلیون تن از 12 میلیون تن نهاده وارداتی در نیمه دوم سال جاری صورت گرفته، به طوری که همین امر نیز اثر خود را در بازار گذاشته و تولید محصولاتی همچون مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و لبنیات که بیشترین تأثیرپذیری را از تأمین نهاده دامی در بازار می گیرند افزایش یافته که این امر ثبات را به این بازارها آورده است.
کشورمان در حال حاضر به دلیل خشکسالی و آب‌بر بودن نهاده های دامی تنها 6 میلیون تن از این محصولات را تولید می کند، از طرف دیگر قیمت این محصولات در بازار جهانی به تبع جنگ اوکراین و روسیه با افزایش قابل توجهی روبه رو شده است از این رو به دلیل ارزبری بالای واردات نهاده های دامی به کشورمان و سهم 50 درصدی در واردات محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی 50 درصدی در تولید این محصولات است. از این رو وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر خودکفایی 50 درصدی نهاده های دامی در افق 1404 به دنبال توسعه کشت فراسرزمینی در دیگر کشورها برای تأمین این نهاده ها است. بنابراین به نظر می رسد با اجرای طرح الگوی کشت در کشورمان خصوصاً در سطح دیمزارها میزان تولید جو با افزایش قابل توجهی روبه رو شود و از طرف دیگر اراضی آبی نیز صرف تولید محصولات آبی همچون ذرت و سویا شود تا از این طریق کشورمان بتواند از میزان وابستگی خود به این نهاده های دامی بکاهد.

واردات 6 میلیارد دلاری نهاده های دامی به کشور
 براساس آمارهای گمرک در 10 ماهه سال جاری 12 میلیون و 91 هزار و 113 تن نهاده دامی به ارزش 5 میلیارد و 928 میلیون و 445 هزار و 527 دلار وارد کشور شده، به طوری که طبق این آمار بیشترین میزان واردات مربوط به ذرت دامی بوده است.  این آمار نشان دهنده آن است که طی سه ماه اخیر حدود 2 میلیون تن نهاده دامی از گمرکات کشور ترخیص شده است. در حال حاضر یکی از اصلی ترین نهاده های دامی مورد نیاز اکثر دامداران ذرت است، به همین دلیل در سال جاری 7 میلیون و 75 هزار تن ذرت به ارزش 2 میلیارد و 839 هزار دلار، بیش از دو میلیون و ۶۱ هزار تن دانه سویا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۵۹۴ میلیون دلار، بیش از یک میلیون و ۱۱۱ هزار تن به ارزش بیش از ۶۹۹ میلیون دلار کنجاله سویا و بیش از یک میلیون و ۸۴۴ هزار تن جو به ارزش بیش از ۷۹۵ میلیون دلار وارد کشور شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی