صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

1402 به اندازه تمام سال‌های گذشته ایکس‌ری در گمرکات نصب می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: اتخاذ تدابیر لازم برای اتصال تمام‌وقت و بهره‌برداری دائم از دستگاه‌های آشکارساز گمرکی

 
وزیر اموراقتصادی و دارایی در مراسم بهره‌برداری از دستگاه‌های آشکار‌سازی گمرکی در سه نقطه مرزی، دوغارون خراسان رضوی، نوردوز آذربایجان شرقی و ماهیرود خراسان جنوبی ضمن تأکید بر سرعت بخشیدن بر امور گمرکی در کشور اظهار داشت: بهره‌برداری دائم و اتصال تمام‌وقت دستگاه‌های آشکارساز ایکس‌ری در حوزه گمرکات کشور حائزاهمیت بوده و نیازمند اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه است.
سید احسان خاندوزی، افزود: گاهی اخباری می‌رسد مبنی بر اینکه برخی از این دستگاه‌ها چندین ساعت و حتی در مواقعی چندین روز به دلایل مختلف از مسیر بهره‌برداری گمرکی کشور خارج می‌شوند که در این زمینه شرکت‌های پشتیبانی‌کننده مسئولیت دارند هر نقص یا مشکلی را که در این زمینه وجود دارد به سرعت برطرف کنند تا استفاده از این دستگاه‌ها به شکل دائم امکان‌پذیر باشد.
خاندوزی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از تأمین مالی بخش خصوصی در کشور ما به جریان دائمی ارجاع کانتینرها و کامیون‌ها در گمرکات وابستگی دارد، این مسأله هم گاهی اوقات موجب گلایه بخش خصوصی است و گمرک جمهوری اسلامی ایران چه به لحاظ جانمایی این آشکارسازها و چه به لحاظ حداقلی که لازم است تا جریان درآمدی مستمر را برای انگیزه‌بخشی آتی ایجاد کند، مورد توجه قرار دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: در این زمینه از نظر حق‌الزحمه اسکن‌ها توسط دستگاه‌ها و چه از نظر تعداد باید به نحوی عمل کنیم که این اقدامات صرفه اقتصادی روشن‌تری را به لحاظ چشم‌انداز آینده فعالان اقتصادی ایجاد کند.
خاندوزی با اشاره به اینکه با افزودن چهار دستگاه ایکس‌ری به مجموعه دستگاه‌های آشکارساز در حال حاضر 22 دستگاه در نقاط مختلف مرزی و گمرکات کشور در حال ارائه خدمت هستند، افزود: در این زمینه باید به نحوی عمل کنیم که یا با استفاده از ناظرین یا فناوری هوش مصنوعی از اتصال تمام‌وقت این مجموعه در داده‌کاوی و داده‌یابی و اموری که در حوزه نظارتی کشور و نیازهای خود گمرک در این بخش است، استفاده کنیم.
وزیرامور اقتصادی و دارایی در ادامه و با تأکید بر اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه هوش مصنوعی در گمرک کشور بویژه در حوزه کشف مواد مخدر و قاچاق، افزود: اگر بتوانیم ستادی داشته باشیم که به‌طور هوشمند بتواند از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کند و تبادل بین داده‌ها را انجام دهد و برای مثال کانتینری برای ترانزیت وارد نقطه گمرکی می‌شود، بتوانیم از نقطه شروع تا خروج آن را به سرعت، برخط و با کمترین خطا کنترل کنیم تأثیر زیادی در کاهش قاچاق دارد.
خاندوزی در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال 1402 به اندازه تمام سال‌های پیش از آن شاهد نصب و استقرار دستگاه‌های آشکارساز ایکس‌ری در گمرک جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.
 
اعلام برنامه‌های گمرک در راستای هوشمندسازی
گمرک ایران با هوشمندسازی و اعمال کنترل‌های هوشمندانه به سمت تسهیل و تسریع در تشریفات گمرکی و افزایش سرعت در ارائه خدمات گمرکی گام بر می‌دارد.
محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت:  برنامه‌ریزی گمرک این است که آن تعداد دستگاه‌های ایکس ری که در این ۱۸ سال گذشته در گمرکات نصب شد، حداقل همان تعداد در سال ۱۴۰۲ در گمرکات راه‌اندازی شود. معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام هزینه سرمایه‌گذاری هر دستگاه ایکس‌ری به میزان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان، بیان کرد: با توجه به نیاز گمرک به ۵۰ دستگاه ایکس‌ری، نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی است.

جستجو
آرشیو تاریخی