صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۷

گزارش «ایران» از اقدامات استقلال برای طلب استراماچونی

در انتظار پایان کابوس

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

شاید هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که آندره‌آ استراماچونی، مرد خوش‌چهره ایتالیایی، باشگاه استقلال را با چالش بسیار بزرگی مواجه کند. مربی‌ای که با نتایج خوب برای استقلال خیلی زود خودش را در قلب هواداران آبی جا کرد اما شکایت او به فیفا و دادگاه داوری ورزش (CAS) باعث دلسردی هواداران آبی شد. اوایل سال 98 بود که آندره آ با سروصدای زیاد و با هدف ارائه فوتبال به سبک ایتالیایی به استقلال آمد اما زمان زیادی از پیوند قلبی هواداران استقلال با این مربی نگذشته بود که او چمدان‌های خود را به مقصد ایتالیا بست و بعد از 6 ماه به دلیل عدم دریافت بخشی از طلب خود، به کشور خود بازگشت. پس از این اقدام استراماچونی، مسئولان استقلال تلاش زیادی برای بازگشت این مرد ایتالیایی و ادامه کار با او داشتند و حتی برای متقاعد کردنش به ایتالیا هم رفتند اما این تلاش‌ها سودی نداشت تا این مربی، فیفا را به‌عنوان دادگاه حکمیت برای دریافت مطالبات خود انتخاب کند. بر همین اساس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در سال ۹۹، استقلال را به پرداخت یک میلیون و 400 هزار یورو محکوم کرد اما باشگاه با امید به کاهش جریمه، پرونده را به دادگاه داوری ورزش (CAS) برد که CAS هم رأی فیفا را تأیید کرد. در این بین در حالی این مربی که از قضا دانش‌آموخته حقوق است، تلاش می‌کرد که مطالبات خود را تمام و کمال دریافت کند، مدیران استقلال تنها به‌دنبال مصاحبه و مطرح کردن نام خود بودند که به هواداران بگویند مشغول کار هستند. در این بین محکومیت بیش از یک میلیون و 400 هزار یورویی آبی‌ها با واکنش‌های بسیاری همراه بود که آخرین آن مربوط به حسین قربان‌زاده، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی بود. او که به دلیل حضور استقلال در بورس اطلاعات کاملی در خصوص بدهی‌ها و اقدامات باشگاه استقلال دارد، هفته گذشته در برنامه «فوتبال برتر» ادعا کرد که پول استراماچونی صرف مسائل دیگری شده است! حجت کریمی، عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال در گفت‌و‌گو با «ایران» به این ادعای رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی این چنین پاسخ داد: «پولی بابت استراماچونی کنار گذاشته نشده بود که بخواهیم آن را صرف مسائل دیگر کنیم. در طول این مدت پرونده‌های خارجی استقلال بسته شده و حالا نوبت استراماچونی است که البته با توجه به بدهی بالا به این مربی او غول آخر است.» در این بین فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال در گفت‌و‌گو با «ایران» این گونه در خصوص پرداخت بدهی به این سرمربی ایتالیایی و روند اقدامات باشگاه استقلال صحبت کرد: «استقلال از زمان شکایت استراماچونی 2 وکیل بین‌المللی استخدام کرد و در آخرین دادگاهی که درCAS برگزار شد، وکلای استقلال در این پرونده دفاعیات خود را به دادگاه ارائه کردند. آنها اعلام کردند که به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که در نقل و انتقال پول وجود دارد، باشگاه نمی‌تواند مبلغ بدهی استراماچونی را به صورت کامل واریز کند. برای رفع این مشکل تصمیم بر این شد که مطالبات او به صورت اقساطی پرداخت شود که این موضوع هم به اطلاع استراماچونی رسید اما او پاسخی به این موضوع نداد و در واقع او هیچ نرمشی نسبت به این موضوع نداشت.
 با وجود افزایش قیمت ارز سال آینده بدهی استراماچونی 100 میلیارد تومان می‌شود.» درست در همان مقطع که پرونده استراماچونی باز شد، تیم رقیب با چالش بدهی حدود یک میلیون و 200 هزار یورویی به برانکو ایوانکوویچ مواجه بود که البته پول برانکو واریز شد اما استراماچونی نه! یکی از اعضای هیأت رئیسه سابق باشگاه استقلال که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «امضای آقایان فتحی و خطیر زیر قرارداد استراماچونی بود اما جالب اینجاست که غیر از این آقایان کسی این قرارداد را ندید. حتی این دو نفر قرارداد را به اعضای هیأت مدیره نشان ندادند. موضوع بدهی استراماچونی و استقلال همانند برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس است. همان گونه که در آن زمان وزارت ورزش و جوانان بدهی برانکو را پرداخت کرد باید این وزارتخانه پول استراماچونی را بدهد.» در این بین آبی‌ها برای پرداخت بدهی به استراماچونی برنامه‌هایی داشتند که یکی از این برنامه‌ها فروش مهدی قایدی بود. قایدی شهریور 1400 با قراردادی به ارزش یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به الشباب‌الاهلی پیوست که در آن زمان با توجه به قیمت دلار (27 هزار تومان) این قرارداد در حدود 50 میلیارد تومان بود. این عضو سابق هیأت مدیره استقلال، صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: «قرار بر این  بود تا پولی که بابت انتقال قایدی دریافت کردیم، نگه داشته شود و پس از صدور رأی، این مبلغ در اختیار او قرار داده شود اما این اتفاق نیفتاد و مشخص نشد پول انتقال قایدی چه شد. در آن زمان که استقلال قایدی را فروخت، بدهی استراماچونی حدود 30 میلیارد تومان بود اما حالا 80 میلیارد تومان است.» با تمام این تفاسیر اقداماتی توسط مدیریت کنونی باشگاه در حال انجام است و علی فتح‌الله‌زاده جمعه شب در برنامه «شب‌های فوتبالی» در خصوص بدهی استراماچونی گفت: «قرار است یک وام ۱۲۰ میلیارد تومانی بگیریم تا ۱۰۰ میلیارد آن را به استرا و باقی را به لئوناردو پادوانی بدهیم.»
 قطعاً بسته شدن پرونده این مربی باعث پایان کابوس هواداران استقلال می‌شود؛ هوادارانی که در 2-3 سال اخیر هر روز با اخبار ناامیدکننده‌ای در خصوص رأی پرونده این مربی ایتالیایی مواجه می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی