صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

اخبار

مصرف گاز کشور
به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید

سخنگوی شرکت ملی گاز کشور گفت: با توجه به کاهش دما در برخی از نقاط کشور، مصرف گاز در برخی از استان‌های کشور افزایش است، به طوری که اکنون میزان مصرف گاز در کشور به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
به گفته عباس اعظمی، در حال حاضر استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و شمال کشور به ترتیب در اوج مصرف گاز قرار دارند، اما با وجود این، شبکه گاز در پایداری کامل قرار دارد و هیچگونه احتمالی برای افت فشار یا قطع گاز وجود ندارد.
سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به افزایش مصرف گاز گفت: با افزایش مصرف گاز، ناچار به اعمال محدودیت هستیم و برای عبور از این شرایط نیازمند همراهی مشترکان، اما تاکنون هیچ گونه محدودیتی اعمال نشده است.

 

قیمت جهانی نفت ۲.۲۴ درصد افزایش را ثبت کرد

بر اساس آمار نفت برنت ۸.۱ درصد و نفت امریکا ۸.۶ درصد افزایش قیمت هفتگی داشته‌اند.
 قیمت نفت بیش‌ از ۲ درصد در روز جمعه افزایش یافت و ۸ درصد افزایش هفتگی را ثبت کرد.
این افزایش قیمت به‌دنبال اطلاعیه روسیه مبنی‌ بر کاهش تولید نفت در ماه آینده به‌دنبال اجرایی شدن طرح تعیین سقف قیمت برای نفت خام و سوخت این کشور صورت‌ گرفته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۲۴ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۳۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا هم با یک دلار و ۶۶ سنت، معادل ۲.۱۳ درصد افزایش، ۷۹ دلار و ۷۲ سنت معامله می‌شود. نفت برنت ۸.۱ درصد و نفت امریکا ۸.۶ درصد افزایش قیمت هفتگی داشته‌اند.
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد کشورش تولید نفت را در ماه مارس ۵۰۰ هزار بشکه در روز یعنی حدود ۵ درصد تولید فعلی پایین می‌آورد.  
کشور‌های غربی با اعمال محدودیت‌های مختلف تلاش دارند درآمد نفتی روسیه را برای جنگ با اوکراین مسدود کنند. کاهش تولید روسیه نشان می‌دهد طرح اخیر اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت و همچنین ممنوعیت واردات محصولات نفتی روسیه که از پنجم فوریه اجرایی شده مؤثر بوده‌ است.  
تحلیلگران قبلاً کاهش ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت روسیه را در سال‌جاری میلادی پیش‌بینی کرده بودند، بنابراین به‌نظر می‌رسد بهبود تقاضا در چین عامل تعیین‌کننده در محدوده تجارت نفت باشد.  

 

تولید برق  ۲۰ برابر شد

سخنگوی صنعت برق با اشاره به ارتقای توانمندی‌های صنعت برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در صورتی که ۱۴ هزارمگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، محدودیت‌های برق صنایع برطرف خواهد شد.
«مصطفی رجبی مشهدی» در خصوص دستاوردهای صنعت برق کشور پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: ۹۹.۷ درصد روستاهای ما دارای برق هستند، برای عشایر کوچ رو پیش‌بینی شد که از سامانه‌های سیار برای شارژ کردن تلفن همراه و دیگر مصارف روزمره استفاده کنند.
وی ادامه داد: تولید برق از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۲۰ برابر شده است و ما امیدوار هستیم در این دولت ۳۰ درصد دیگر به ظرفیت نیروگاه‌های موجود اضافه شود و بتوانیم نیروگاه‌های موجود را ارتقای کیفیت دهیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی