صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اخبار

افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی
با اشتغالزایی ۱۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در دهه فجر امسال

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی با اشتغالزایی۱۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در دهه فجر امسال از تحقق ۸۳ درصدی هدف‌گذاری اشتغال بخش تعاون در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
مهدی مسکنی با اشاره به تأکید قانون سیاست‌های اصل ۴۴ بر اولویت واگذاری‌ها به بخش تعاون اظهار کرد: فصل سوم سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی اولویت را در واگذاری با تعاونی‌ها گذاشته است و ۳۰ درصد از محل واگذاری‌های خصوصی‌سازی باید به توسعه تعاون و تعاونی‌های فراگیر اختصاص یابد ولی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۱ کمتر از یک درصد واگذار شده است. معاون وزیر تعاون ادامه داد: این عدد ۳۵ هزار میلیارد تومان است و برای اولین بار در بودجه امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور پیش‌بینی شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال گزارشی از آمار تشکیل تعاونی‌ها و میزان صادرات آنها در دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: بر اساس آمارها تشکیل ۲۵۰۰ تعاونی معادل ۲.۵ درصد ثبت و تشکیل تعاونی‌ها و ۳.۵ درصد افزایش شاغلان عضو تعاونی را در دولت سیزدهم داشتیم. همچنین ۱۸۱ درصد افزایش پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها در این دولت بوده است و بانک‌ توسعه تعاون با استفاده از روش‌های نوین تأمین سرمایه و بودجه وارد عمل شد و یک خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی در ابتدا تعریف و یک خط اعتباری سه هزار میلیارد تومانی نیز تخصیص یافت. مسکنی همچنین از افزایش ۱۵ درصدی صدور ضمانتنامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون خبر داد و گفت: در 9 ماه امسال بیش از یک میلیارد دلار صادرات بخش تعاون را داشتیم که ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: امروز در بخش تعاون کشور بیش از ۱۰۱ هزار تعاونی فعال داریم که در عرصه‌های مختلف کار می‌کنند مثلاً ۷۰ درصد بار و مسافر کشور در تعاونی‌های حمل و نقل جابه‌جا می‌شود و در بخش مسکن حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن فعال داریم که یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی را از اول انقلاب تا کنون ساخته و تحویل مردم داده‌اند.

 

اشتغالزایی ۲۳۰ هزار نفر با ۷۰ هزار طرح روستایی در کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی روستایی در این دولت اتفاقات خوبی رقم خورده است، گفت: بیش از ۷۰ هزار طرح اشتغالزایی روستایی در کشور داریم که بیش از ۲۳۰ هزار شغل را در بر می‌گیرد.
امیر حسین مدنی، گفت: در حال حاضر ۲۶ درصد جمعیت روستایی داریم، درحالی که قبل از انقلاب نیمی از جمعیت روستایی بود ولی اصلاً به حساب نمی‌آوردند. الان بیش از ۳۰۰ مدرسه تک نفره داریم، چون مسئولان وظیفه خودشان می‌دانند حتی برای یک یا چند دانش‌آموز مدرسه بسازند. میزان مواهب عشایر از نعمت‌های مختلف نیز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
مدنی تأکید کرد: همه اینها به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا است، اما اگر نتوانیم خوب بیان کنیم در حق آرمان‌ها و خون شهدا جفا کرده‌ایم.
وی با اعلام اینکه در حوزه زیرساختی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم، تصریح کرد: در زیرساخت‌های روستایی نیز دچار مشکل نیستیم، اما در بخش‌هایی مثل راه هوایی روستایی باید توجه بیشتری کنیم و این مطالبه مقام معظم رهبری است که ان‌شاءالله در این دولت محقق می‌شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با تأکید بر اهمیت توجه به زیرساخت تولید، گفت: معادنی در کشور داریم که می‌تواند اقتصاد روستا را متحول کند، اما به خاطر نبود زیرساخت‌ها، از آنها بهره نبرده‌ایم. وی گفت: بیش از ۷۰ هزار طرح اشتغالزایی روستایی در کشور داریم که بیش از ۲۳۰ هزار شغل را دربر می‌گیرد.
مدنی با یادآوری اینکه مجموعه‌های مختلفی از جمله صندوق کارآفرینی امید در کشور کمک کرده است تا مشکل اقتصاد و اشتغال روستا حل شود، گفت: ۱۶۰ هزار نفر آمار بیکاری در روستاها امسال کمتر از پارسال شده است. وی خاطرنشان کرد: امسال با همکاری مجلس و تأسیس و تغییر نام صندوق، یکپارچه کردن سرمایه‌ها و منابع کشور تحت عنوان صندوق پیشرفت و عدالت محقق می‌شود تا روستاها مولد و تأمین‌کننده امنیت اقتصادی کشور باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی