صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱

شب گذشته سینمای ایران برگزیدگان خود را شناخت

سرانجام باشکوه جشنواره فیلم فجر

مجید صالحی و علی نصیریان برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم شماره 10 و هفت بهار نارنج سجاد بابایی برنده سیمرغ بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم استاد پردیس پورعابدینی برنده سیمرغ بازیگر نقش اول زن برای فیلم غریب سارا حاتمی برنده سیمرغ بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم کت چرمی محمدعلی باشه‌آهنگر برنده سیمرغ بهترین کارگردانی برای فیلم سینما متروپل بابک خواجه‌پاشا برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه برای فیلم درآغوش درخت سینما متروپل برنده سیمرغ بهترین فیلم جشنواره

نیلوفر ساسانی
روزنامه‌نگار

چهل ‌و یکمین پرونده رقابت حساس سینمای ایران بالاخره شامگاه روز شنبه 22 بهمن‌ماه با اعلام برندگان سیمرغ بسته شد و جشنواره فیلم فجر پس از 10 روز برگزاری به کار خود خاتمه داد. این دوره جشنواره مثل تمام دوره‌های گذشته چالش‌های بسیاری را تجربه کرد ، علی‌الخصوص پردیس سینمایی ملت که پاتوق اصلی اهل رسانه و کانون اطلاع‌رسانی از جزئیات برگزاری این جشنواره و اکران فیلم‌ها و حواشی‌ آنها در نشست‌های خبری بود. یکی از چالش‌های این دوره اعلام دیرهنگام داوران جشنواره بود. در نهایت یک روز قبل از برگزاری آئین اختتامیه و همزمان با برگزاری نشست معرفی نامزدهای بخش‌های مختلف، از ترکیب هیأت داوران هم رونمایی شد. بی‌تردید مهم‌ترین چهره تیم داوران این دوره جشنواره ابراهیم حاتمی‌کیاست. در کنار او پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، محمود رضوی، محمدرضا شریفی‌نیا، محمدتقی فهیم و مسعود نقاش‌زاده هفت سینماگری بودند که داوری آثار این دوره از جشنواره را برعهده داشتند. انتشار نام فهرست کاندیداهای سیمرغ از سوی همین ترکیب تمام سینمایی هم مثل هر دوره، موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت و موافقان و مخالفان در یک موضوع توافق داشتند و آن جای خالی فیلم «غریب» در بین کاندیداهای بهترین فیلم و بابک حمیدیان در فهرست نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد بود.
سیمرغی که چند دست چرخید و بغضی که شکست
سالن همایش‌های برج میلاد طبق روال سال‌های گذشته شامگاه 22 بهمن‌ماه میزبان مراسم اختتامیه بود. آیین اختتامیه جشنواره با حدود 45 دقیقه تأخیر ساعت 19:15 با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر آغاز شد. پس از صحبت‌های مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، بخش اهدای جوایز با معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل این دوره آغاز شد. محمدحسین لطیفی جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مقاومت را به خانواده شهید بروجردی تقدیم کرد و گفت: «این جایزه نمی‌توانست برای من باشد اگر جایزه مقاومتی هست قطعاً متعلق به شهدا و خانواده‌هایشان است. من فقط مقاومت را به تصویر کشیدم» سمیه بروجردی فرزند شهید بروجردی هم این جایزه را به بابک حمیدیان برای حضور درخشان در نقش شهید بروجردی بخشید. پس از اهدای جوایز این بخش، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در سخنانی از معرفی نیروهای جوان و خلاق به جشنواره و نگاه جدی آنها به شهرستان‌ها گفت. خزاعی در حالی که منقلب شده بود، برای حضار داخل سالن دست تکان داد و تریبون را ترک کرد.
 سیمرغی برای مردم کردستان
پس از معرفی برگزیدگان بخش تبلیغات، فیلم کوتاه و مستند، جوایز بخش ملی با کلیپی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و بهترین فیلم ملی آغاز شد. محمدحسین لطیفی برنده جایزه، به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید، سیمرغش را به مردم کردستان تقدیم کرد.
 حرکت در مدار امید، اخلاق و آگاهی
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این مراسم، تبلور عدالت فرهنگی و ادای دین فیلمسازان به مردم ایران در نقاط مختلف کشور را از ویژگی‌های این دوره از جشنواره عنوان کرد. او گفت که برای اولین‌بار، رئیس‌جمهور ایران در ایام جشنواره، کنار مردم به تماشای فیلم نشسته است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: «اتفاق مهم جشنواره امسال بر پایه امید، اخلاق و آگاهی بود و تمامی 24 فیلمی که به این بخش رسیدند، به جامعه ایرانی امید و بااستعداد توجه کردند. سینمای ایران به عنوان مهم‌ترین عنصر فرهنگی در جهاد تبیین باید عهده‌دار امیدبخشی و فضایل اخلاقی در جامعه ایرانی باشد.»
جایزه بهترین بازیگر مرد برای زلزله‌زدگان خوی
از رخداد‌های قابل اشاره و جذاب این دست مراسم‌ معمولاً صحبت‌های برگزیدگان هنگام دریافت جایزه است. میثم مولایی جایزه‌اش را به یاد تمام زنان و دختران سرزمین، به مادرش تقدیم کرد. علیرضا زرین‌دست که سیمرغ بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد، از فارابی برای سرمایه‌گذاری در «سینمامتروپل» که در ستایش و توصیف سینماست تقدیر کرد و گفت فیلم هیچ موضع سیاسی‌ای ندارد.
مجید صالحی بعد از دریافت سیمرغ نقش اول مرد برای «شماره 10»، آزادی زندانیان حوادث اخیر را تبریک گفت و در ادامه افزود: « گله‌ای هم داشتم از یکی از مدیران که گفت هر کسی به جشنواره نیامد دیگر فیلم نسازد. اما آقای امینی گفت این یک دموکراسی است که یکی دوست دارد بیاید یکی دوست ندارد بیاید. برخی روزها حال‌مان خوب نیست و قرار نیست از ریشه یکدیگر را بزنیم. قرار است همدل باشیم. خودمان را مالک ندانیم و نگوییم هر کس نمی‌خواهد جمع کند و برود. ما هموطن هستیم.» او جایزه‌ مادی‌اش -خودروی تارا- را به هادی حجازی‌فر به منظور هدیه به زلزله‌زدگان خوی تقدیم کرد.
محمدعلی باشه آهنگر هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای «سینما متروپل»  خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس  تعریف کرد و گفت هدف او از بیان این خاطره، همدلی بوده است. او گفت: «در بزنگاه می‌شد جلوی بسیاری از اتفاقات اخیر را گرفت. بالاخره ما باید به یکی اقتدا کنیم اگر قرار است به سردار قاسم سلیمانی اقتدا کنیم باید به صحبت‌های او گوش کنیم. سردار سلیمانی می‌گوید همه اینها بچه‌های ما هستند. ایرانی و مسلمان هستند. دیر بشود فایده‌ای ندارد. معلوم است سرویس‌های بیگانه استفاده می‌کنند.» این کارگردان افزود: «با یک عذرخواهی و دلجویی می‌شد نگذاریم اتفاقات اخیر به جاهای باریک بکشد. ما خیلی جاها قصور کردیم و باید کسی عذرخواهی کند. من اولینش هستم و از نیروهای امنیتی و از خانواده‌هایی که داغدار شدند عذرخواهی می‌کنم. این کشور مال همه ماست.»حمید رسولیان برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی هم جایزه خود را به خانواده شهید آرمان علی وردی تقدیم کرد.
بخش بین‌الملل
بین‌الادیان: حسین ریگی (هوک)/ مقاومت: جایزه ویژه هیأت داوران به محمدحسین لطیفی (غریب)،‌ سیمرغ این بخش به محمد عسکری (اتاقک گلی)/ جلوه‌گاه شرق: بهترین دستاورد به سبحان رخشانی (هوک)، بهترین فیلمنامه به آسل  ژوراوی، بهترین کارگردانی به بویان کیشیگ (هارهو)، جایزه ویژه داوران به باسل الخطیب (حکیم)، بهترین فیلم به آمار سیخان بالجینیام (ماه کامل)/ سینمای سعادت: بهترین دستاورد هنری به الکساندر ساخاروف (افسانه پریان)، فیلمنامه به لیوبوف باریسوا (بدون ایوان دفنم نکن)، بهترین کارگردانی به جای شانکار (شیواما)، سیمرغ بلورین ویژه به ناهید عزیزی (آه سرد)، بهترین فیلم به عامر بشیر (زمستان درون).‌

 

بــــرش

اسامی برگزیدگان
اسامی برندگان سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به شرح ذیل است:
بهترین فیلم : سید حامد حسینی (سینما متروپل)/ سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران: داوود صبوری (اتاقک گلی)
کارگردانی: محمدعلی باشه آهنگر (سینمامتروپل)
نقش اول مرد: سیمرغ‌ها برای مجید صالحی (شماره ۱۰ ) و علی نصیریان (هفت بهار نارنج)
 نقش اول زن: پردیس پورعابدینی (غریب)
مکمل مرد: سیمرغ بلورین به سجاد بابایی (استاد) و دیپلم افتخار به هومن برق‌نورد (سینما متروپل)، فرهاد قائمیان (غریب) و پژمان جمشیدی (یادگار جنوب)
مکمل زن: سارا حاتمی (کت چرمی)
موسیقی متن: مسعود سخاوت‌دوست (عطرآلود و شماره۱۰)
فیلمنامه: بابک خواجه پاشا (در آغوش درخت)
سیمرغ بلورین برای فیلم پویا نمایی «بچه زرنگ»
فیلم اول: دیپلم افتخار به لیلی عاج (سرهنگ ثریا) و بابک خواجه پاشا ‌(در آغوش درخت) و سیمرغ به محمد عسکری (اتاقک گلی)
فیلمبرداری: علی رضا زرین دست (سینما متروپل)
تدوین: میثم مولایی (چرا گریه نمی‌کنی)
بهترین صدا: امیر نوبخت و علیرضا علویان (یادگار جنوب)
طراحی لباس: سارا سمیعی (یادگار جنوب)
طراحی صحنه: محمدرضا شجاعی (شماره 10 و غریب)
چهره‌پردازی: شهرام خلج (شماره ۱۰ و غریب)
جلوه‌های ویژه بصری: دیپلم افتخار به امیر ولی خانی (غریب) و سیمرغ به حسن ایزدی (گل‌های باوارده)
جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان (غریب)
جایزه گوهرشاد - جایزه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- به لیلی عاج (سرهنگ ثریا)
بهترین فیلم از نگاه ملی: محمدحسین لطیفی (غریب)
فیلم کوتاه: محمد ثریا (برنو)
 مستند: فرشاد افشین‌پور (دنیای وحشی زاگرس)
 پوستر: محمد روح الامینی (بیرو)
تیزر و آنونس: کیومرث بیک زند (تی تی)

 

جستجو
آرشیو تاریخی