صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

برنامه‌ای برای مدیریت مصرف انرژی در سال‌های قبل نبود

فشارها بر روی افزایش تولید متمرکز شده اما برنامه‌ای برای اصلاح الگوی مصرف وجود نداشت

گروه اقتصادی
eghtesad@irannewspaper.com

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس، با تشریح دلایل ناترازی گاز در کشور، نبود برنامه دقیق برای مدیریت مصرف در سال‌های قبل و عدم سرمایه‌گذاری کافی برای توسعه صنعت نفت و گاز را از جمله این دلایل برشمرد.
سخاوت اسدی در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان داشت که در سال‌های اخیر، همه فشار بر روی افزایش تولید متمرکز شده اما فشار و برنامه‌ای برای مدیریت و اصلاح الگوی مصرف وجود نداشته است.
در حال حاضر حدود ۹۸۹ میلیون مترمکعب گاز خام در میدان‌های مستقل گازی و مشترک در حال تولید بوده که بعد از جداسازی میعانات گازی حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی به‌‌دست می‌آید.
افزایش میزان مصرف گاز خانگی از روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در فصل گرم سال به محدوده ۶۵۰ میلیون مترمکعب در شرایط فعلی، ناترازی گازی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روزهای سرد سال را پدید آورده است.
ناترازی گاز از فاصله بین تولید و مصرف گاز به وجود می‌آید.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان اینکه اگر با همین روند، مصرف گاز در کشور ادامه یابد و مدیریت مصرف هم صورت نگیرد حتی اگر 10 پالایشگاه نیز وارد مدار شود باز هم ناترازی گاز به وجود خواهد آمد، گفت: در حال حاضر روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز در میدان پارس جنوبی تولید و عرضه می‌شود که همین میزان به اندازه 1.5 برابر گاز مصرفی قاره اروپا است.

از دیاد برداشت نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر
اسدی با بیان اینکه افزایش برداشت از میادین گازی و نفت نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است، تصریح کرد که در سال‌های قبل صنعت نفت و گاز کشور با اتکا به منابع داخلی توسعه یافته که این منابع کافی نیست و باید سرمایه‌گذاری جدی‌تری صورت پذیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان اینکه برای جلوگیری از افت فشار و افت تولید در میادین مختلف باید سرمایه‌گذاری جدید شود، گفت که روش دیگر، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی بوده که در این راستا باید بتوان گاز تولیدی را به پول و ثروت تبدیل کرد.
وی افزود: واقعی‌سازی انرژی صرفاً به معنای گران کردن نیست اما باید بتوان با تکمیل زنجیره ارزش محصول تولیدی را به پول تبدیل کرد.
اسدی گفت: مسئولان وزارت نفت به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا نفت و گاز و انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کنند اما حل مشکلات این صنعت به تنهایی در دست وزارت نفت نیست و باید سایر دستگاه‌ها هم به کمک وزارت نفت بیایند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی