صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

شمخانی در پنجمین اجلاس گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای مطرح کرد

اولویت ایران، ثبات افغانستان

گروه سیاسی/ ابتکارعمل ایران برای گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای در پنجمین سال با میزبانی روسیه  و با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان برگزار شد. به گزارش ایرنا، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست به تشریح دیدگاه‌های ایران برای بازگشت ثبات به افغانستان پرداخت و تأکید کرد که نیروهای فرامنطقه‌ای سبب بروز ناامنی برای کشورهای منطقه می‌شوند.
وی با اشاره به تأثیرگذاری مستقیم شرایط امنیتی در افغانستان بر همسایگان این کشور، ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان را اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران دانست و راه برون‌رفت از چرخه معیوب ناامنی- بی‌ثباتی را  اراده و اقدامات ملموس هیأت حاکمه‌ سرپرستی افغانستان و سایر بازیگران داخلی آن از جمله در ارتقای وحدت ملی افغانستان از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت همه‌ مردم این کشور در سیاست و حکومت، بدون سوگیری قومی و نژادی و ایفای کامل تعهدات افغانستان بویژه درخصوص همسایگان و تلاش جدی برای مهار گروه‌های تروریستی عنوان کرد.
دریابان شمخانی در عین حال با اشاره به تلاش مستمر امریکا برای تبدیل افغانستان به سکویی برای ترویج ناامنی و تروریسم گفت: کسانی که در ویرانی افغانستان بیشترین نقش را داشته‌اند، اکنون نیز بیش از همه در تأمین هزینه‌های بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان مسئولیت دارند و نباید اجازه دهیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.
 
همگرایی تهران-مسکو بویژه در برخورد با تهدیدات مشترک
دبیر شورای عالی امنیت ملی در مسکو علاوه بر رایزنی‌هایش با «ایگور لویتین» دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه پیرامون همکاری‌های اقتصادی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک، روز گذشته با «نیکلای پاتروشف» همتای روس خود نیز دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی کرد.
شمخانی در این دیدار با قدردانی از میزبانی شایسته روسیه برای برگزاری پنجمین نشست گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای اظهار داشت: سازکار ایجاد شده پس از گذشت حدود ۵ سال به بلوغ و تأثیرگذاری قابل قبولی در ایجاد همفکری میان کشورهای منطقه رسیده است.
 وی با اشاره به روند رو به رشد همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف، بر تقویت همگرایی و هم‌افزایی تهران-مسکو  بویژه در برخورد با تهدیدات مشترک تأکید کرد. شمخانی تسریع در اجرای توافقات میان دو کشور بویژه در حوزه اقتصادی را حائزاهمیت ذکر کرد و اجرای سریع و دقیق توافقات شانزدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های ایران و روسیه  را موجب جهش در روابط اقتصادی دو کشور دانست.
وی مهار مؤلفه‌های ناامنی در منطقه که با هدایت و مداخلات آشکار و پنهان کشورهای فرامنطقه‌ای رو به افزایش است را ضروری دانست و گفت: باید با تشریک‌مساعی همه کشورهای منطقه، راهکارهای مناسبی برای مقابله با عوامل بی‌ثباتی اتخاذ و عملیاتی شود.

 تأکید بر اجرای معاهدات شانگهای و بریکس
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین ضرورت افزایش هماهنگی میان دو کشور را در سازمان‌ها و مجامع جهانی و تقویت همکاری‌های چندجانبه در پیمان‌ها و معاهدات بین‌المللی همچون شانگهای و بریکس مورد تأکید قرار داد.
در ادامه این نشست مشترک، نیکلای پاتــروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیـــــــــــــــز پیشرفت مناسب توافقات میان رؤسای‌جمهور دو کشور را حاصل تلاش و هماهنگی نهادهای امنیت ملی ایران و روسیه و پیگیری‌های منظم انجام شده در این خصوص دانست و نسبت به تسریع در فعال‌سازی پروژه‌های مشترک مهم بویژه در حوزه ترانزیت و نفت و گاز که می‌تواند نقش موتور محرکه در سایر حوزه‌های همکاری را ایفا کند، ابراز امیدواری کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی