صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

جشنواره فجر در نهمین روز میزبان فیلم «غریب» است

پایان غربت شهید بروجردی در سینما

فیلم سینمایی «غریب» در نهمین روز جشنواره فجر در حالی به نمایش درمی‌آید که طی این سال‌ها پروژه‌های زیادی قصد روایت زندگی شهید محمد بروجردی را داشتند اما هیچ کدام به سرانجام نرسیدند.
سال قبل خبری منتشر شد که سازمان اوج تصمیم به ساخت سریال «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی را دارد. ابتدای سال اما اعلام شد «غریب» در قالب فیلم سینمایی ساخته می‌شود و حالا فیلم آماده نمایش در جشنواره فجر است تا بالاخره طلسم ساخت اثری درباره شهید بروجردی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرداران دوران دفاع مقدس شکسته شود.شهید محمد بروجردی از جمله شخصیت‌های مؤثر دوران انقلاب است تا جایی که مسئولیت حفاظت از امام خمینی(ره) در بازگشت به ایران به او سپرده شد. شهید بروجردی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب چند مسئولیت استراتژیک برعهده داشت؛ از جمله اینکه جزو نخستین چهره‌های تشکیل‌دهنده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی بود. او با آغاز جنگ تحمیلی به غرب کشور رفت و بواسطه منش و شیوه خاص فرماندهی و نیز توانایی جذب و تأثیرگذاری فراوان بر دوست و دشمن خیلی زود زبانزد شد.
شهید بروجردی حرف مردم را شنید و به شیوه «اقناعی» آنها را با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران همراه کرد. اعتدال در مدیریت به همراه تساهل و تسامح او، میراث بزرگی است که همواره می‌تواند در بزنگاه‌های مختلف چراغ راه باشد. اتفاقات اخیری که در کشور رخ داد، بار دیگر اهمیت پرداختن به منش شهید بروجردی در قالب‌های هنری را یادآور می‌شود. اتفاقی که تا پیش از فیلم «غریب» محقق نشد و حالا این پروژه سینمایی، متولی به سرانجام رساندن یک سوژه مهم و مغفول شده است. بی‌شک رجوع به منش و شیوه فرماندهی شهید محمد بروجردی، در این برهه خاص، راهگشا است.اولین بار سال ۸۹ بود که تلویزیون برای ساخت «مسیح کردستان» با جواد نوروزبیگی به‌عنوان تهیه‌کننده قرارداد بست. فرهاد توحیدی مشاور و حسین تراب‌نژاد سرپرست نویسندگان این پروژه بودند. آبان ماه سال 90 علی اصغر جعفری رئیس وقت بسیج صداوسیما این خبر را رسانه‌ای کرد. قرار بود این سریال زندگی شهید بروجردی در سه فصل کودکی، دوران انقلاب و زمان جنگ را روایت کند.
سال 92 علی‌اصغر جعفری رئیس وقت بسیج سازمان صداوسیما مصاحبه‌ای انجام داد و ضمن اعلام آخرین وضعیت تولید «مسیح کردستان» از حمایت ستاد مشترک سپاه پاسداران از ساخت این سریال خبر داد. طولی نکشید که نام مجموعه دیگری به نام «مردان دره گرگ» با موضوع زندگی شهید بروجردی در رسانه‌ها دیده شد. این اتفاق، زمینه جدل رسانه‌ای تهیه‌کنندگان و سفارش‌دهندگان (بسیج و یک شبکه) را به راه انداخت. تهیه‌کننده «مردان دره گرگ» محمود غلامی و کارگردان هم جمال شورجه بود؛ امیر جهددوست و امیرعباس ترابی فیلمنامه را نوشته بودند و قرار بود سریال سال 93 کلید بخورد. با این حال مدتی بعد از خوابیدن سر و صداها، عملاً خبری از تولید هیچ یک از این دو سریال نشد.در محافل غیررسمی، از علی غفاری به‌عنوان جایگزین جمال شورجه به‌عنوان کارگردان «مردان دره گرگ» نام برده شد. حتی گفته می‌شد که نام اثر تغییر می‌کند. خود غفاری گفته است: «چند سال پیش قرار بود آقای محمود غلامی این اثر را بسازد اما به سرانجام نرسید. پروژه بسیار سنگین بود و فیلمنامه هم ظرافت‌های مخصوص به خود را داشت.»مدتی خبری از پروژه‌های شهید بروجردی نبود تا این که سال 95 محمد حسین مهدویان اعلام کرد می‌خواهد بزودی زندگی این شهید را بسازد. این فیلم، بعد از «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» آخرین بخش سه‌گانه مهدویان به حساب می‌آمد. این کارگردان اما سراغ پروژه‌های دیگر رفت و بعید است تا اطلاع ثانوی تصمیم خود مبنی بر ساخت زندگی شهید بروجردی را عملی کند. در این سال‌ها از بهروز افخمی به‌عنوان کارگردان یک پروژه درباره شهید بروجردی هم نام برده شده اما جزئیاتی از آن در دسترس نیست و مانند بسیاری از تصمیمات افخمی در صدر اعلام خبر باقی نماند.
زمان گذشت و سال پیش سیما فیلم از ساخت سریالی به تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور خبر داد. فیلمنامه این سریال را هم حسین تراب‌نژاد نوشته است که سال 89 به‌عنوان نویسنده «مسیح کردستان» معرفی شده بود. تراب‌نژاد درباره نافرجام ماندن پروژه این طور توضیح داده است: «راستش تلویزیون پروژه را ادامه نداد. ما طرح را نوشتیم و قرار بود یک سریال ۳۰ قسمتی در سه فصل، از دوران نوجوانی شهید بروجردی که به تهران می‌آید تا زمان شهادت ایشان ساخته شود. مانند بسیاری دیگر از طرح‌های سازمان که ناتمام مانده، این پروژه هم که قرار بود آقای علی آشتیانی‌پور آن را بسازد، به‌دلیل تغییر و تحولات ناتمام ماند.»حالا فیلم «غریب» پرچمدار روایت گوشه‌هایی از زندگی و سلوک فرمانده‌ای است که نامش در تاریخ معاصر می‌درخشد. کسی که با شیوه متفاوت مدیریتی خود توانست آرامش را در غرب کشور حکمفرما کند. شهید بروجردی این کار را نه به وسیله زور اسلحه، بلکه با مهربانی و شیوه اقناعی انجام داد. «غریب» پایان غربت مسیح کردستان در سینما و تلویزیون ایران است.
جستجو
آرشیو تاریخی