صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

معاون بانک مرکزی مطرح کرد

تست گرم ریال دیجیتال

مرحله آزمایشی ریال دیجیتال بزودی آغاز می‌شود اما این روند تدریجی خواهد بود و عجله زیادی برای اجرای ریال دیجیتال نداریم

پس از انتشار پیش‌نویس سند ریال دیجیتال در آبان ماه امسال از سوی بانک مرکزی، مراحل آزمایشی آن نیز وارد مرحله تازه‌ای شد به طوری که از شهریورماه سال‌جاری ریال دیجیتال عملیاتی شد و هم‌اکنون تعداد محدودی از افراد درحال استفاده از نسخه دیجیتال اسکناس هستند و آن‌طور که معاون بانک مرکزی می‌گوید، تعداد استفاده کنندگان از آن درحال افزایش است.
در همین خصوص معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی روز گذشته در نشست خبری نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کرد: مرحله آزمایشی ریال دیجیتال بزودی آغاز می‌شود اما این روند تدریجی خواهد بود و عجله زیادی برای اجرای ریال دیجیتال نداریم.
به گزارش «ایران»، مهران محرمیان با اشاره به ریال دیجیتال و اقداماتی که در این حوزه انجام شده‌ است، ادامه داد: طبق اعلام شورای پول و اعتبار عنوان رمز ریال به ریال دیجیتال و رایاپول تغییر پیدا کرده و ریال دیجیتال را عملیاتی کردیم. اما ابعاد مختلف آن از لحاظ امنیت، مباحث فنی و... باید در شبکه بانکی تست و آزمایش انجام می‌شد و موضوع حساسیت روی تجربه کاربری وجود دارد که البته ارتقای خوبی در این حوزه انجام شده است.
وی درباره نوع خدماتی که ریال دیجیتال به مردم و مشتری ارائه می‌دهد و اینکه آیا خدمات بین‌المللی خواهد داشت، گفت: بین‌المللی بودن ریال دیجیتال را نه تأیید و نه تکذیب می‌کنم اما خدمات ریال دیجیتال یا به طور کلی رمز ارزها ابعاد مختلف و متفاوتی دارند البته در بخش ریال دیجیتال هنوز محدودیت‌های فنی داریم. در این حوزه علاقه‌مندی بسیار بالا است و بازار می‌خواهد بداند چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد و چه خدماتی ارائه می‌شود که در همایش اول و دوم اسفند ماه تشریح خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا پایان سال معاملات ارز ریال افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: اولین معامله انجام شده اما در فضای محدود بوده و تا پایان سال تعداد معاملات افزایش پیدا خواهد کرد.
معاون بانک مرکزی درباره اقدامات انجام شده برای اعتبارسنجی بانک‌ها گفت: اعتبار سنجی بانک‌ها اولویت بسیار بالایی در بانک مرکزی دارد و گره کار هم در بخش دیتا گرفتن بوده است اما اجماع خوبی شکل گرفته که این کار پیش برود و قدم‌های مثبت خوب
رو به جلو برداشته شده‌است.
محرمیان همچنین درباره سرنوشت پروژه تجمیع تمام کارت‌های بانکی در یک کارت بانکی اظهار داشت: تجمیع کارت‌های بانکی در حد یک ایده بود و موضوع اجرای این ایده بحث هویت تجاری بانک‌ها است و نمی‌توان هویت تجاری بانک‌ها را محو کنیم و در موضوع ایده تجمیع اپلیکیشن‌های بانکی هم با این موضوع مواجه هستیم.
معاون بانک مرکزی همچنین درخصوص پروژه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک‌ها نیز، گفت: اعتبارسنجی اولویت بالایی در بانک مرکزی دارد، اما مشکل اصلی در اخذ اطلاعات از سوی دیگر سازمان‌هاست. اجماع خوبی در این باره شگل گرفته تا کار بسرعت پیش برود ضمن اینکه در این مسیر گام‌های مثبت خوب رو به جلویی برداشته شده است.
محرمیان در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای تأمین اسکناس مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال و رفع اختلال دستگاه‌های خودپرداز گفت: تنوعی که در حوزه پرداخت در کشور داریم، در دنیا مثال زدنی است. در حال حاضر کمتر کسی نیاز به پول نقد دارد، اما گاهی در زمان‌های خاص مانند ایام پایانی سال نیاز به پول نقد بیشتر می‌شود که بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی است تا مشکلی در این‌خصوص نداشته باشیم.
گفتنی است، نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک پس از سه سال وقفه به دلیل کرونا یکم و دوم اسفندماه سال‌جاری در برج میلاد با مشارکت ۵۵ شرکت و بانک برگزار می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی