صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

بزرگ‌ترین اعتصاب کادر درمان برگزار شد

وزارت بهداشت انگلیس در اغما

لاله مهرزاد/ روز گذشته ده‌ها هزار پرستار و کارمند آمبولانس در انگلیس با دست کشیدن از کار، بزرگ‌ترین اعتصاب کادر درمان در این کشور را رقم زدند. آنان خواهان دریافت حقوقی بیشتر در ازای کاری که انجام می‌دهند هستند اما دولت انگلیس که تحت فشارهای اقتصادی ناشی از برگزیت است، حاضر به پرداخت حقوق بیشتر به آنان نیست.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پرستاران و کادر آمبولانس‌های بخش اورژانس انگلیس از اواخر سال 2022 که میزان افزایش حقوق‌ها اعلام شد تاکنون بارها دست به اعتصاب زده‌اند اما اعتصاب دیروز آنها بزرگ‌ترین اعتصابی بود که در بخش بهداشت و درمان انگلیس طی 75 سال گذشته شکل گرفته است. در همین ارتباط استفان پاویس، یکی از پزشکان متخصص انگلیسی نیز خبر داد، این اعتصاب که تا روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت، می‌تواند به‌طور کامل وزارت بهداشت و درمان انگلیس را فلج کند.
توصیه وزیر بهداشت به بیماران
در پی این اعتراض استیو بارکلی، وزیر بهداشت انگلیس از مردم خواست تا فقط در صورت لزوم به بخش‌های اورژانس مراجعه کنند و از مراجعه برای بیماری‌های نه‌چندان حیاتی بپرهیزند. این در حالی است که شارون گراهام، رهبر اتحادیه پرستاران اعلام کرده است، از سوناک ، نخست وزیر، می‌خواهد پای میز مذاکره بنشیند. او تأکید کرد: «دولت با روشی که در پیش گرفته زندگی مردم را به خطر انداخته است.» پرستاران خواهان افزایش حقوقی معادل 5 درصد هستند تا بتوانند با تورم مقابله کنند. اما تاکنون مذاکرات آنها با دولت به نتیجه نرسیده است. وضعیت رانندگان آمبولانس نیز که در کنار پرستاران دست به اعتصاب زده‌اند، بهتر از آنها نیست. آنها نیز اعلام کرده‌اند، تا زمانی که افزایش حقوق مناسبی نداشته باشند، دست از کار خواهند کشید. با این حال سامان‌دهندگان این اعتصاب اعلام کرده‌اند، با توجه به حساسیت کار رانندگان و کارکنان آمبولانس، این اعتصاب در جهت همراهی با بیماران بدحال سراسری نخواهد بود و به‌صورت شیفتی دست به اعتصاب خواهند زد.
کادر درمان انگلیس در شرایطی خواهان افزایش حقوق است که بانیان این اعتصاب خبر داده‌اند، پایین بودن میزان دستمزد پرستاران انگلیسی که نزدیک به یک دهه وجود دارد، باعث شده فقط در یک سال گذشته بیش از 25 هزار نفر از پرستاران انگلیسی حرفه خود را ترک کنند. این در حالی است که طی دهه‌های گذشته بخش بهداشت و درمان انگلیس مایه افتخار انگلیسی‌ها بوده است و مردم این کشور بابت کار دقیق و مؤثر این بخش احساس غرور می‌کردند.
ناکامی سوناک در برابر درخواست‌ها
درخواست کادر درمانی انگلیس برای افزایش حقوق در حالی مطرح شده است که این کشور در بدترین شرایط تورمی در 4 دهه اخیر قرار دارد و تورم آن به بیش از 10 درصد رسیده است که در این کشور رقمی غیر قابل پذیرش است. این تورم که بیشتر در مواد غذایی و انرژی مشاهده شده است، به دیگر خدماتی که مردم دریافت می‌کنند نیز تسری یافته و باعث افزایش نرخ بهره و به‌طور خاص افزایش بهره وام مسکن شده است.
با این حال تنها کادر درمان نیست که دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس را با چالش جدی مواجه کرده است. چهارشنبه هفته پیش نیز بیش از 500 هزار کارگر بخش‌های مختلف دولتی و از جمله راه‌آهن و مدارس دست به اعتصابی گسترده زدند. با این حال دولت انگلیس
تاکنون نتوانسته به خواسته معترضان به وضعیت حقوقی پاسخی بدهد و به جای برآورده کردن خواسته‌های آنان، تلاش کرده تا از طریق ارتش اختلال‌های موجود را برطرف کند و نظامیان را وادار به انجام کارهایی کرده که کارکنان آنها در اعتصاب به سر می‌برند. دولت سوناک همچنین با تطمیع نظامیانی که خواهان گرفتن جای معترضان نبوده‌اند، به آنها وعده حقوق بیشتر داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی