صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

آسیا

وزیر خارجه روسیه در سفر به بغداد به امریکا هشدار داد
لاوروف: امریکا با آتش بازی می‌کند
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز یکشنبه وارد عراق شد تا در دیدارهایی دیپلماتیک با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور مذاکره کند، در نشست خبری با همتای عراقی خود تأکید کرد: «امریکا با فعالیت‌های خود در مرز عراق و سوریه بخصوص مناطق کردنشین با آتش بازی می‌کند.»
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های عراق، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با فؤاد حسین اظهار داشت: «امریکا مناطق کردنشین عراق و سوریه را به تمایلات جدایی‌طلبانه تشویق می‌کند و نسبت به سایر امور دیگر از جمله تمامیت ارضی سوریه بی‌توجه است و با چنین غزل‌خوانی‌هایی خطراتی را برای سایر کشورهای منطقه ایجاد می‌کند.» وزیر خارجه روسیه همچنین از همتای عراقی خود برای سفری دیگر به روسیه دعوت و بر ضرورت حفاظت از روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری روسیه در عراق در برابر تأثیر تحریم‌ها تأکید کرد. وزیر خارجه عراق نیز سفر هیأت روسی به بغداد را فرصت مهمی برای بررسی دیدگاه طرف روسی در مورد مسائل مختلف دانست و درباره جنگ اوکراین گفت: «موضع عراق در قبال این جنگ روشن است بنابراین ما خواستار آتش‌بس بین روسیه و اوکراین و پایان دادن به بحران از طریق گفت‌و‌گو بین دو کشور هستیم.» این سفر لاوروف به بغداد، پس از آن صورت گرفت که اروپایی‌ها از زبان صدراعظم آلمان در سفر نخست‌وزیر عراق به آن کشور اعلام کردند قصد دارند کسری انرژی اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه را با نفت و گاز عراق جبران کنند.
رهبر اپوزیسیون تایوان به چین می‌رود
یکی از مقام‌های ارشد حزب اپوزیسیون تایوان خبر داده، بزودی به چین خواهد رفت تا با سیاستگذار ارشد در امور تایوان دیدار کند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب اپوزیسیون کومینتانگ تایوان در حالی خبر سفر این مقام ارشد را به چین اعلام کرد که تنش‌های نظامی و سیاسی بین دو طرف همچنان ادامه دارد. بنا بر بیانیه این حزب، اندرو هسای، معاون حزب روز چهارشنبه تایپه را به مقصد چین ترک خواهد کرد. هسای دیپلمات سابق تایوانی است و زمانی مسئول شورای روابط چین در تایوان بود. دو طرف همچنین قرار است به بررسی جدیدترین نگرانی‌های عمومی تایوان درباره امنیت تنگه تایوان و انتظارات درباره صلح و ثبات منطقه‌ای بپردازند.
حزب کومینتانگ از گذشته روابط نزدیکی با چین داشته اما قویاً حامی پکن بودن را رد می‌کند. چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان رئیس‌جمهور تایوان، صحبت و گفت‌وگو را با این جزیره متوقف کرده و معتقد است که این زن، یک جدایی‌طلب است و درخواست‌ها از سوی تایپه را برای از سرگیری مذاکرات رد می‌کند. در مقابل حزب کومینتانگ تایوان از رویکردش نسبت به چین حمایت کرده و می‌گوید، حفظ خطوط ارتباطی با چین مهم است.
جستجو
آرشیو تاریخی