صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اخبار

111 هزار شغل از مجموع 37 هزار طرح خرد و متوسط ایجاد می‌شود
مدیرعامل صندوق امید با اعلام اینکه در سال‌ جاری 37 هزار طرح اشتغالزای خرد و متوسط از تسهیلات این صندوق برخوردار شده‌اند، گفت: با افتتاح  این 37 هزار طرح، بیش از 111 هزار شغل ایجاد می‌شود.
به گزارش ایلنا، نعمت‌الله رضایی در خصوص حوزه‌ فعالیت این صندوق گفت: طرح‌های خرد، متوسط و معیشت‌محور در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات، حوزه فعالیت صندوق امید است و اولین اقدام ما تسهیل امور برای ایجاد اشتغال است. همچنین با توجه به شرایط تحریم، حمایت از تولید کالاهای اساسی و کالاهایی که امکان صادرات دارند، مدنظر این صندوق است. رضایی با اشاره به هدف ایجاد یک میلیون شغل در سال گفت: برای تحقق این هدف طرح‌هایی مورد حمایت قرار گرفتند که سرانه ایجاد اشتغال بالاتر و سرانه سرمایه‌گذاری پایین‌تری داشته باشند. مدیرعامل صندوق بیان کرد: عدم تمرکز طرح‌ها در یک منطقه نکته‌ای است که ما در صندوق بر آن تأکید داریم؛ در همین راستا شاخص توزیع اعتبار برای منابع را در نظر گرفتیم و در تمام مناطق روستایی و شهرها طرح‌های متنوع ترتیب داده شده است. رضایی گفت: با این ویژگی‌ها در سال‌ جاری ۳۷ هزار طرح را مورد حمایت قرار دادیم و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، همچنین ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در قالب این طرح‌ها به چرخه تولید بازخواهد گشت. با این طرح‌ها بیش از ۱۱۱ هزار اشتغال خواهیم داشت که در این برنامه از مجموع ۳۷ هزار طرح، ۱۶ هزار و ۱۰۰ طرح افتتاح می‌شود. وی ادامه داد: این طرح‌ها بیش از ۴۸ هزار شغل در سراسر کشور به خود اختصاص داده‌اند. صندوق نیز برای این ۱۶ هزار طرح بیش از دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که ۶ هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در قالب آنها صورت گرفته است. وی گفت: ۳۲ درصد کارآفرینان مورد حمایت ما در این طرح‌ها و همچنین ۴۷ درصد شاغلان، بانوان هستند. همچنین بیش از ۹۵ درصد منابع صندوق به طرح‌های اشتغالزا تخصیص یافته است. این عدد قبل از دولت سیزدهم زیر ۷۰ درصد بود و در این دولت حجم منابع ۴ برابر شده است.

حل مشکل اشتغال با تربیت نیروی کار ماهر
به اعتقاد کارشناسان حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و ماهر امکان‌پذیر نیست و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ‌التحصیلان نقش مؤثری در اشتغال‌پذیری و ورود آنها به بازار کار دارد. به گزارش ایسنا، در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار را در دستور کار دارد که به اعتقاد مرتضوی اجرای طرح استادشاگردی و آموزش در محیط واقعی کار می‌تواند در اشتغال‌پذیری جوانان مؤثر باشد و به جذب آنها در بازار کار کمک کند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست بر همین اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی