صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی روز گذشته در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده از مناطق زلزله‌زده خوی بازدید کرد

بسیج امکانات دولت برای خدمت‌رسانی

گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور روز گذشته در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده از مناطق زلزله‌زده خوی بازدید کرد، پای درددل مردم نشست و آخرین فرایند امدادرسانی و بازسازی‌ها را بررسی کرد. بازدیدهای رئیس‌جمهور که همراه با گفت‌و‌گویی صمیمانه با مردم رنجدیده بود، نشانه‌ای بود از همدلی و همدردی دولت و عالی‌ترین مقام آن، با زلزله‌زدگان و این واقعیتی بود که در کلام آیت‌الله رئیسی هم نمود یافت.
بازدید از اردوگاه‌های شهری و مناطق صعب‌العبور روستایی
رئیس‌جمهور در جمع مردم روستای بدلان خوی، علت حضور در جمع زلزله‌زدگان را این‌طور تشریح کرد: «گزارش‌ها به‌صورت ساعتی برای من می‌آمد، اما فکر می‌کردم تا خودم در جمع مردم خوی حضور نیابم و از نزدیک مشکلات و مصایب مردم را نبینم، آرام نمی‌گیرم.» آیت‌الله رئیسی در این سفر و بازدید یک روزه، تنها به حضور در جمع مردم خوی بسنده نکرد. رئیس‌جمهور هم از اردوگاه زلزله‌زدگان درون شهر بازدید کرد و هم راهی روستاهای صعب‌العبور این منطقه شد.
دولت در خدمت بازسازی منازل
مجموعه این بازدیدها و پیگیری‌ها، رفع نواقص، تسریع در امدادها و گسترش میزان کمک‌ها بود. کما اینکه در بازدید از روستای بدلان خوی، با اشاره به حضور ادوات و رسیدن میلگرد و سیمان، از آغاز بازسازی‌ها در برخی مناطق زلزله‌زده خبر داد. این همه در حالی است که به‌دنبال زلزله سه ماه قبل در این منطقه، بازسازی هزار و 100 خانه آسیب‌دیده، به کمک دولت و مردم در مراحل پایانی قرار دارد. با وجود همه اینها، آیت‌الله رئیسی به مردم شهرستان خوی اطمینان داد که «دولت کنار آنها است و با تمام ظرفیت و توان سعی می‌کند تا آلام این عزیزان را کاهش دهد.»
دولت پای کار است
حضور میدانی و گفت‌و‌گوی بی‌واسطه رئیس‌جمهور با مردم زلزله زده، در ادامه پیگیری‌های مستمر دولت قلمداد می‌شود. به‌عنوان مثال، جمعه گذشته آیت‌الله رئیسی در سومین تماس تلفنی با استاندار، ضمن گزارش‌گیری مستقیم، بر ضرورت تسریع در تأمین سرپناه و اسکان مناسب زلزله‌زدگان شهرستان خوی تأکید کرد. چند روز پیش از این هم، یعنی ۱۱ بهمن ماه، محمد خبر، معاون‌ اول رئیس‌جمهور در میدان حادثه حضور یافت تا از نزدیک از وضعیت امداد و کمک‌رسانی به مردم در مناطق زلزله‌زده خوی بازدید کند. مجموعه این رویدادها و مهم‌تر از همه، حضور دولتمردان در عالی‌ترین سطوح در میدان، بیانگر عزم دولت برای کاهش آلام زلزله‌زدگان و تسریع در بازسازی این مناطق است؛ امری که می‌توان از آن به‌عنوان بسیج همه ظرفیت‌های دولت و سایر دستگاه‌های امدادی و نهادهای انقلابی یاد کرد.
تلاش دولت برای بازگشت آرامش به خوی
حضور در جمع مردم زلزله‌زده ساکن در اردوگاه شهرک ولیعصر(عج) شهر خوی، از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر یک روزه بود. آیت‌الله رئیسی در این بازدید که در فضایی صمیمی و توأم با بیان درددل‌های مردم صورت گرفت، با بیان اینکه برای رسیدگی به مشکلات مردم منطقه و بررسی حضوری مسائل، در جمع مردم این شهرستان حاضر شده‌ام، به سفر معاون اول و وزیر کشور به منطقه اشاره کرد و گفت: مسئولان گزارش‌های خود را ارائه کردند، اما احساس من این بود که باید خودم بیایم و از نزدیک وضعیت و شرایط را ببینم. رئیس‌جمهور با تأکید بر بسیج امکانات برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات منطقه اظهار کرد: «دولت همه توان خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت و تلاش خواهد کرد آرامش هر چه سریع‌تر به منطقه برگردد، البته مردم منطقه هم باید با هوشیاری اجازه ندهند فضای شایعات، اسباب نگرانی‌شان را فراهم کند.»
وی با بیان اینکه مردم منطقه همواره همراه انقلاب و نظام بوده‌اند و شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده‌اند، کمک و یاری به آنان را وظیفه دولت و مسئولان دانست.
حضور آیت‌الله رئیسی در روستای زلزله‌زده بدلان
همان‌طور که اشاره شد، آیت‌الله رئیسی در این حضور میدانی تنها به مناطق شهری خوی بسنده نکرد و از روستاهای اطراف، بویژه روستاهای صعب‌العبور و کوهستانی نیز بازدید کرد. رئیس‌جمهور از جمله با حضور در روستای بدلان که در منطقه‌ای صعب‌العبور واقع شده است، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف و روند امدادرسانی، در جمع اهالی این روستا گفت: «جا دارد از همه دست‌اندرکاران امدادرسانی و مسئولان استان که از اولین ساعات وقوع زلزله مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند، قدردانی کنم.» آیت‌الله رئیسی با اشاره به اتمام مراحل امدادرسانی‌های اضطراری و اسکان موقت زلزله‌زدگان، از آغاز فرایند باسازی در برخی مناطق خبر داد و اظهار کرد: «امروز هم در مرکز شهرستان و هم در این روستا و بخش‌های دیگر دیدیم که مصالح تأمین شده و ماشین‌آلات لازم برای آغاز بازسازی نیز در منطقه مستقر و عملیات آواربرداری آغاز شده است.»
استاندار به دولت گزارش می‌دهد
رئیس‌جمهور با بیان اینکه استاندار آذربایجان غربی در نخستین جلسه دولت پس از این بازدید گزارش مفصلی از وضعیت ارائه خواهد کرد، افزود: آقای استاندار پیشنهادات خوبی در زمینه روند بازسازی و اعطای تسهیلات به مردم دارند که در این جلسه بررسی و تصویب خواهند شد تا با توجه به برودت هوا، مردم هر چه سریع‌تر بتوانند منازل خود را بازسازی کرده و از چادرها و شرایط اسکان موقت به خانه‌های خود بازگردند و وضعیت در منطقه عادی شود. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: وقوع حوادث و بروز بحران‌هایی مثل زلزله ناگزیر و غیرقابل پیشگیری است، اما این همت، کمک و همراهی مردم است که پس از وقوع یک بحران می‌تواند به مدیریت آن کمک کند و انسجام و همدلی مردم خوی بسیار به روند امدادرسانی کمک کرده است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه زلزله‌زدگان یقین بدانند دولت با همه توان کنار آنان است تا مشکلات ‌و آلام آنان کاهش یابد، اظهار کرد: با همت مسئولان و دست‌اندرکاران امدادرسانی و همراهی مردم روند بازسازی مناطق زلزله‌زده در مدت کوتاهی به انجام خواهد رسید.
جستجو
آرشیو تاریخی