صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

خاورمیانه

مقاومت فلسطین رکورد 457 عملیات در یک هفته را ثبت کرد
تل‌آویو در خطر بی‌ثباتی
لاله مهرزاد/ در حالی که آمارهای ارائه‌شده نشان می‌‌دهد، مقاومت فلسطین در یک هفته گذشته 457 عملیات در قدس و کرانه باختری انجام داده است، جدیدترین نظرسنجی‌ها  نشان می‌‌دهد یک سوم ساکنان اراضی اشغالی فلسطین از جنگ داخلی در هراس هستند و این میزان هراس، ثبات تل‌آویو را در معرض خطر جدی قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، آماری که از سوی مرکز اطلاعات فلسطین (معطی) منتشر شده نشان می‌‌دهد مقاومت فلسطین در قدس و کرانه باختری طی یک هفته گذشته 457 عملیات انجام داده است که بزرگ‌ترین آنها عملیاتی بود که جمعه هفته گذشته 27 ژانویه (7 بهمن) در قدس انجام شد و طی آن هشت نظامی صهیونیست کشته و 22 نفر زخمی شدند. در پی این حمله ساکنان اراضی اشغالی به وحشت افتادند و دولت افراطی نتانیاهو را مقصر اصلی بالا گرفتن تنش‌ها معرفی کردند. دولت نیز برای فرونشاندن خشم آنها خبر داد که در پی تدوین قانونی است که به شهروندان غیرفلسطینی اجازه می‌‌دهد با خود سلاح حمل کنند؛ وعده‌ای که روز پنجشنبه رسانه‌های صهیونیستی خبر از عملی شدن آن در آینده‌ای نزدیک دادند و اعلام کردند در مرحله نخست 17 هزار نفر مجوز سلاح دریافت کنند.
با این حال به نظر نمی‌رسد حمل سلاح هم ساکنان اراضی اشغالی را از روزهای بی‌ثباتی که در پیش دارند، آسوده‌خاطر کرده باشد. بنا بر گزارش خبرگزاری سما، نظرسنجی اخیری که مؤسسه دموکراسی اسرائیل انجام داده، نشان می‌‌دهد ساکنان اراضی اشغالی در هراس از وقوع جنگ داخلی هستند. بنا بر این گزارش، 55 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند احتمال وقوع جنگ داخلی را کم دانسته‌اند اما در کل یک سوم آنها از وقوع چنین چیزی نگران هستند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌‌دهد، 43 درصد آنان معتقدند اصلاحات نظام قضایی که نتانیاهو در پی آن است، خوب نیست و 31 درصد هم آن را اصلاً خوب نمی‌دانند که این به آن معنا است که 74 درصد مخالف اصلاحات موردنظر نخست‌وزیر هستند. مؤسسه دموکراسی اسرائیل در نتیجه‌گیری خود از نظرسنجی انجام شده، اعلام کرده است، داده‌ها حاکی است شکاف عمیقی در افکار عمومی جامعه این رژیم وجود دارد و از همین رو با توجه به این سطح از اختلافات داخلی، ثبات تل‌آویو در خطر جدی است.
در چنین شرایطی ایرنا نیز به نقل از شبکه 13 رژیم صهیونیستی گزارش کرد، ایتامار بن گویر، وزیر تندرو و افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی جمعه شب در انتقاد به سیاست دولت نتانیاهو درخصوص برخورد با مردم فلسطین و نیروهای مقاومت و ناتوانی رژیم تل‌آویو برای مقابله با آنان، تهدید به استعفا کرد. بنا بر این گزارش، بن گویر به نزدیکان خود گفته است اگر در طول هشت ماه آینده نتواند تغییر مهمی در موضوعات یادشده در داخل کابینه ایجاد کند، استعفا خواهد کرد.

عربستان  اصلی ترین شرط انصارالله را پذیرفت
یمن در آستانه آتش‌بسی دیگر
شقایق بردبار/ روز گذشته خبرهای رسیده از مذاکرات انصارالله یمن و عربستان که با میانجیگری عمان در حال انجام است، حاکی از آن بود که عربستان در نهایت خواسته‌های انصارالله مبنی بر پرداخت حقوق یمنی‌ها را پذیرفته است و دو طرف در آستانه امضای آتش‌بسی جدید هستند. هرچند که ناظران یمنی معتقدند، ریاض این بار نیز همچون توافق‌های قبلی به آتش‌بس پایبند نخواهد بود.
خبرها درباره پذیرش خواسته‌های انصارالله و احتمال به امضا رسیدن آتش‌بسی جدید پس از انتشار توئیتی از سوی عبدالعزیز البکیر، وزیر مشاور دولت نجات ملی یمن در صنعا مطرح شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک، بکیر در توئیتی نوشت: «در مذاکرات یمن و عربستان با میانجیگری عمان و سازمان ملل توافقاتی صورت گرفت و درخواست‌های صنعا از جمله پرداخت حقوق و تمدید آتش‌بس پذیرفته شد.» با این حال خود او نیز در توئیتی که در پیوند با این خبر منتشر کرد، متذکر شد: «نتیجه نهایی مذاکرات طی روزهای آینده اعلام خواهد شد تا پاسخ قانع کننده‌ای به کسانی باشد که مردم ما را به دلیل انتظار برای دریافت حقوق مسخره می‌کنند و مردم ما کسانی که در راستای تضعیف پایداری آنها علیه متجاوزان حرکت می‌‌کنند را به سخره می‌‌گیرند.»
به اعتقاد ناظران علت اصلی کوتاه آمدن ریاض در پذیرش خواسته انصارالله، فرسایشی شدن جنگ یمن برای عربستان است. عربستان که در چند سال اخیر شراکتش با امارات در جنگ یمن دچار خلل‌هایی شده است و  دو طرف دچار شکاف‌هایی آشکار در این خصوص شده‌اند، خواهان آن است که هر چه زودتر به این جنگ پایان دهد. جنگ یمن نه تنها باعث بلعیده شدن میلیاردها ریال سعودی شده است، بلکه در برهه‌هایی صادرات نفتی و گازی ریاض را بخاطر حملاتی که انصارالله علیه آرامکو - غول نفتی عربستان انجام داد - متوقف کرد که خود ضربه‌هایی جبران ناپذیر را بر پیکر اقتصاد عربستان گذاشت. آمارهایی که از وضعیت اقتصادی عربستان منتشر شده، نشان می‌‌دهد، این کشور در تمامی 7 سال و 10 ماهی که از جنگ یمن می‌‌گذرد، دچار کسری بودجه ناشی از به راه انداختن جنگ یمن بوده است. بنا براین تحمل ادامه این وضعیت برای ریاض دشوار شده است، بویژه که می‌‌داند این جنگ دیگر حاصلی برایش در بر نخواهد داشت و تنها باعث بیشتر فرو رفتن آن در این گرداب خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی