صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اخبار

صادر کننده فولاد شده‌ایم
در سال جاری ۲ میلیارد دلار فاینانس برای طرح‌های فولادی در نظر گرفته شده و همه تلاش این است که سفارش‌گذاری‌ها انجام شده و تجهیزات مورد نیاز کشور وارد شود.
محمد آقاجانلو، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: اکنون دو پروژه فولاد قائنات و فولاد میانه در همین راستا و تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا هدفگذاری شده است، همچنین نگاهی به آمار صادرات نشان می‌‌دهد که از خام فروشی فاصله بسیار زیادی گرفته‌ایم، به‌طوری که تا ۱۰ سال پیش کلوخه سنگ آهن صادر می‌‌کردیم و سالیانه سه میلیون تن واردات میلگرد داشتیم، اما امروز به همین میزان میلگرد صادر می‌‌کنیم. آقاجانلو افزود: امسال با حضور رئیس جمهوری، شاهد راه‌اندازی فولاد بافت و فولاد قائنات بودیم و سال آینده نیز چند پروژه بزرگ افتتاح خواهد شد و تولیدات واحدهای فولاد قائنات، سپید دشت و نی ریز تا ۶ ماه آینده بتدریج وارد مدار تولید خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران بیان داشت: در سال‌های گذشته، کشورمان از یک واردکننده فولاد (سالیانه هفت تا هشت میلیون تن واردات) به صادرکننده فولاد خام و محصولات فولادی تبدیل شده است و سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن از این محصولات صادر شد.
 
ضرورت تعیین تکلیف سند استراتژیک اقتصاد مولد
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با  توجه به نبود سند جامع استراتژیک «تعیین‌تکلیف اقتصاد مولد» در کشور، باید این سند جامع نوشته شده و در مجلس مصوب و ابلاغ شود تا شرکت‌ها نیز بدانند تا چه اندازه می‌توانند بزرگ شوند و کار اقتصادی انجام دهند.
حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با صدها تن از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان بر لزوم حمایت از بخش خصوصی به ایرنا گفت: امروز شاهدیم نرخ تشکیل سرمایه منفی است، زیرا شرکت‌ها نمی‌دانند تا کجا می‌توانند فعالیت کنند و بزرگ شوند، بر این اساس تکلیف کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و بویژه سرمایه‌گذاران خارجی مشخص نیست؛ در حالی که اگر نقشه راه مصوب داشتیم این اتفاقات پیش نمی‌آمد. غزنوی افزود: باید تلاش کنیم نگارش و تصویب چنین سند جامع و برنامه استراتژیکی در برنامه هفتم توسعه نیز وارد و مصوب شود تا چراغ راهی برای صنایع، بنگاه‌ها و کارآفرینان کشور باشد.

اقتدار بین‌المللی با تولید فولادهای خاص
همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی از پروژه ورق فولادی زنگ نزن که به دست توانمند کارکنان فولاد سبای فولاد مبارکه برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید شده است، رونمایی شد و شرکت فولاد مبارکه رسماً به جمع معدود تولیدکنندگان این محصول باارزش فولادی در دنیا پیوست.
سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال، تولید فولادهای خاص با ارزش افزوده بالا در دستور کار تمامی فولادسازان کشور قرار گرفته است و در همین راستا کارکنان فولاد مبارکه توانسته‌اند با دستیابی به فناوری تولید فولادهای زنگ نزن، این محصول باارزش را برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید و عرضه کنند.
فاطمی‌امین افزود: صنعت فولاد ایران توسعه و پیشرفت قابل توجهی داشته است به نحوی که در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و هم‌اکنون با چنین ظرفیتی در بین 10 کشور اول دنیا قرار داریم. این در حالی است که به‌رغم کاهش تولید فولاد در جهان طی ماه‌های اخیر، توانستیم در نوامبر سال ۲۰۲۲ رتبه هفتم را کسب کنیم و در طول سال 2022 با 8 درصد رشد، بیشترین میزان رشد تولید فولاد در بین فولادسازان صاحب‌نام دنیا کسب شد.
تحقق تولید فراتر از۱۰ میلیون تن
سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز بیان داشت: اگرچه فولاد مبارکه تولید خود را با 2.4 و پس از آن 3.5 میلیون تن آغاز کرد، اما امروز شاهد این هستیم که در گروه فولاد مبارکه تولید فراتر از ۱۰ میلیون تن  مطرح است و این همان اتفاق مبارکی است که به خاطر آن باید به همدیگر تبریک بگوییم. محمد‌یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز با ارائه گزارشی از دستاوردهای اخیر فولاد مبارکه گفت: این شرکت با سهم 20 درصدی، بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و در تولید ناخالص داخلی(GDP) نیز 1.5 درصد و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور نیز ۸ درصد سهم دارد. مدیرعامل فولاد مبارکه بیان داشت: انتظار می‌رود که در پایان سال، تولید در گروه فولاد مبارکه از ۱۰ میلیون و 200 هزار تن فراتر رود.
به گفته طیب‌نیا، فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون ۱۴۲ میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید شده خود را به بازار عرضه کرده و در عملکرد ده ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل به رشد 12.8 درصدی رسیده است. همچنین فولاد مبارکه تا اوایل بهمن‌ماه توانسته است ۱۸ درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، عرضه محصول به بازار داشته باشد.
تولید بدون حضورخارجی‌ها
طیب‌نیا تصریح کرد: امروز توانایی تولید تختال و ورق فولادی زنگ نزن با عرض۱۰۰۰ میلیمتر و ضخامت 6، 3 و 2.5 میلیمتر به همت همکاران فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا نهادینه شده و ارزش این کار به این است که این اتفاق را در سال دانش‌بنیان بدون حضور هیچ کارشناس خارجی رقم زده‌ایم.
بومی‌سازی 90 درصدی
وی تصریح کرد: در حوزه بومی‌سازی به دستاوردهای ارزشمندی دست یافتیم تا جایی که بیش از 100 هزار قطعه تجهیز و ماده اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه با حمایت این شرکت از سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تاکنون بومی‌سازی شده است. به جرأت می‌توان گفت که ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز فولاد مبارکه طی سالیان گذشته بومی‌سازی شده است.
تبدیل شدن به قطب نوآوری و فناوری
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه افزود: اقدامات این شرکت در حوزه کسب‌وکارهای جدید از دیگر دستاوردهای ارزشمند این شرکت است که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و با تعریف زیست‌بوم فناوری و نوآوری هدف‌گذاری شده و در این راستا فولاد مبارکه مصمم است اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی