صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

با آغاز اجرای طرح فجر تا فطر صورت گرفت

تخفیف 25 درصدی قیمت 34 کالای اساسی در کشور

امین محمودی
خبرنگار
با وجود آنکه پس از جنگ اوکراین و روسیه و وقوع خشکسالی در کشورهای تولید کننده کالاهای اساسی و محصولات استراتژیک کشاورزی شاهد ناامنی غذایی هستیم اما وزارت جهاد کشاورزی با وجود تغییرات اقلیمی فراوان و مشکلات ارزی توانسته امنیت غذایی کشور را از طریق افزایش تولید محصولات کشاورزی و واردات کالاهای اساسی به خوبی مدیریت کند.
به طوری که هم‌اکنون خبرها حاکی از آن است که انبارها و سردخانه‌های کالاهای اساسی و مواد غذایی پر از محصول شده و کشورمان تا ماههای آینده نیازی به واردات این محصولات نیز ندارند؛ تا جایی که حتی 5 میلیون و 500 هزار تن از کالای اساسی دیگر نیز در گمرکات کشور وجود دارد و آماده ترخیص و توزیع در بازار است.
به همین دلیل در دو جلسه اخیر هیأت دولت که با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد 34 قلم کالای اساسی خوراکی را تا پایان ماه مبارک رمضان 1402 با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تخفیف 10 تا 25 درصدی در قالب طرح فجر تا فطر عرضه کند.
جزئیات طرح فجر تا فطر
طرح فروش فوق‌العاده 34 کالای اساسی از دیروز تا پایان ماه رمضان و با تخفیفی به طور متوسط 10 تا 25 درصد در کشور اجرا خواهد شد، هر چند در این طرح محصولاتی نیز هستند که با تخفیفی 35 درصدی قرار است به بازار عرضه شوند. هدف این طرح کمک به سبد اقتصاد خانوار و بهبود وضعیت سفره مردم است و راهبرد آن تأمین امنیت غذایی با مشارکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان شده است.
برنج هندی، روغن 810 گرمی پخت و پز و سرخ کردنی، ماست کم چرب یک کیلوگرمی و 2 کیلو و 200 گرمی، شیر کم چرب به دو صورت نایلونی و بطری، کره 100 گرمی، پنیر یواف، شکر، ماکارونی 700 گرمی، تخم مرغ به صورت شانه 30 عددی، انواع حبوبات، چای، مرغ منجمد، انواع محصولات مختلف گوشت قرمز شامل سردست، ران و... در این طرح با تخفیف 10 تا 25 درصدی عرضه می‌شود.
کمبودی در  تأمین کالاهای اساسی نداریم
در همین خصوص سیدجواد ساداتی‌نژاد گفت: از امروز طرح «فجر تا فطر» با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور اجرا می‌شود.
وی افزود: در این طرح ۳۴ قلم کالا که جزو کالاهای اساسی و مصرفی مردم است، با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود تا بازار مصرف در ایام عید و ماه مبارک رمضان با آرامش و قیمت‌های متعادل همراه باشد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب کاهش قیمت‌ها و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان ماه مبارک رمضان و ایام عید می‌شود، ابراز امیدواری کرد که سایر فروشگاه‌های کشور هم با این طرح همراهی کنند و آرامشی در حوزه بازار ایجاد شود. وی با قدردانی از متولیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تولید کنندگانی که با دولت برای اجرای این طرح همکاری دارند، اظهار داشت: برخی شرکت‌های تولیدی قیمت کالاهای خود را کاهش دادند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با سود صفر درصد کالاهای اساسی در این طرح مشارکت کردند. ساداتی‌نژاد درباره وضعیت خرید و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و واردات آن به بنادر گفت: در زمینه کالاهای اساسی مشکل و کمبودی در کشور نداریم با تمهیداتی که از ابتدای سال انجام شده، بخشی از این کالاها در داخل تأمین و بخشی دیگر نیز به بنادر وارد و تخلیه شده‌اند. وی ادامه داد: البته در محدوده‌های زمانی در تأمین ارز تأخیر داشتیم اما در حال حاضر شرایط خوب است و تخلیه از بنادر صورت می‌گیرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ایام پیش‌رو و عید در تأمین فرآورده‌ها مانند مرغ و گوشت منجمد مشکلی نداریم. در مورد ذخایر نهاده‌های دامی نیز وضعیت بسیار خوبی داریم و مشکلی از این بابت در ایام پیش‌رو وجود ندارد.
رشد خیره‌کننده تولید؛ پشتیبان طرح دولت
با توجه به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان از جمله کاهش 50 درصدی قیمت کود و سم، کشت قراردادی، افزایش قابل توجه نرخ خرید تضمینی برخی محصولات، بیمه محصولات کشاورزی و... در سال‌جاری شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی بوده‌ایم به همین منظور به نظر می‌رسد این رشد تولید می‌تواند پشتیبان طرح فجر تا فطر و همچنین دیگر طرح دولت یعنی کالابرگ الکترونیکی باشد.  در همین خصوص شاهپور علایی مقدم، معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در این باره اظهار کرد: در تولید غلات رشد ۱۷ درصدی داشتیم؛ به طوری که از ۱۷.۹ میلیون تن به ۲۱ میلیون تن رسیدیم. در کشاورزی قراردادی سال گذشته سطح زیر کشت در گندم و برنج زیر ۵۰۰ هزار هکتار بود که امسال به یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار رسیده است.
وی افزود: ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم سال گذشته خریداری کردیم که ۳۸ هزار تن آن سن زدگی داشت امسال اما ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شد که 7000 تن آن سن زدگی داشت و این یعنی اقدامات لازم جهت رصد و پایش نتیجه داده است. علایی مقدم تصریح کرد: ۲۵درصد افزایش تولید برنج داشتیم و از یک میلیون و ۸۰۰هزارتن در سال زراعی قبل به ۲میلیون و ۳۰۰هزارتن رسیده‌ایم، همچنین با افزایش ۳۰ درصدی تولید جو از رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن به ۲ میلیون و ۳۵۰ هزارتن رسیدیم. از طرفی افزایش ۱۶۰درصدی سطح زیرکشت محصولات دیم نیز از دستاوردهای این وزارتخانه بوده است. وی در ادامه به آمار تولید محصولات نیز اشاره کرد و گفت: افزایش ۱۱۰درصدی تولید میوه زیتون، ۱۱۴ درصدی روغن زیتون، ۱۰۷درصد محصولات باغی و همچنین سطح زیرکشت گیاهان دارویی از ۲۵۴هزارهکتار به ۲۸۰هزارهکتار افزایش داشته است. به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی کشورمان افزایش ۲۳ درصدی تولید محصولات آبزی و ۲۵ درصدی پرورش ماهی در قفس را در سال‌جاری تجربه کرده است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی